
Temat interpretacji
Brak możliwości odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 4 marca 2015 r. (data wpływu 6 marca 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn. jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 6 marca 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn. ....
We wniosku i uzupełnieniu do niego przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Stowarzyszenie w D jest organizacją społeczną działającą na podstawie ustawy przepisów ustawy Prawo o stowarzyszeniach. Stowarzyszenie nie jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym, nie prowadzi działalności gospodarczej i realizuje jedynie cele statutowe.
W ramach działalności statutowej Stowarzyszenie przystąpiło do realizacji umowy przyznania pomocy nr /14 na operację z zakresu małych projektów w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. W ramach ww. umowy Stowarzyszenie realizuje operację , polegającą na organizacji bezpłatnych koncertów zespołów ludowych na obszarze gminy W oraz zakupieniu strojów ludowych dla zespołu D ze wsi D . Celem projektu jest Wsparcie twórczości kulturalnej poprzez zakup strojów oraz wzrost aktywności mieszkańców poprzez udział w koncertach zespołu. Faktury za stroje dla zespołu oraz związane z organizacją koncertów zostaną wystawione na Wnioskodawcę. Przedmiotowe zadanie i dokonane zakupy nie będą służyły czynnościom opodatkowanym w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Łączny koszt zaplanowanych działań wynosi 11.608,10 zł, a na kwotę 9.197,70 zł Wnioskodawca uzyskał dotację zgodnie z ww. umową zawartą z Urzędem Marszałkowskim Województwa. Przygotowując wniosek o pomoc Stowarzyszenie uznało za koszt kwalifikowany kwotę brutto z VAT-em. Po podpisaniu umowy przyznania pomocy okazało się, że konieczne jest przedstawienie interpretacji indywidualnej w sprawie możliwości odzyskania, bądź nieodzyskania uiszczonego podatku VAT. Interpretacja stanowić będzie załącznik do wniosku o płatność na etapie refundowania wydatków poniesionych w związku z realizacją opisanego projektu. Umowa została podpisana w dniu 2 marca 2015 r., a do 31 marca 2015 należy dokonać rozliczeń z wykonanych działań, czyli przedstawić w Urzędzie Marszałkowskim Województwa wniosek o płatność wraz z interpretacją indywidualną. Mimo, że Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej oraz nie posiada rejestracji z zakresie podatku VAT, to instytucja rozliczająca przyznaną dotację (Urząd Marszałkowski Województwa) wymaga przedstawienia indywidualnej interpretacji uprawniającej do zakwalifikowania podatku VAT do kosztów realizowanych działań.
W wyniku realizacji działań związanych z wykonywaną operacją Stowarzyszenie nie będzie osiągało przychodów. Realizacja wskazanego działania nie ma w żadnym zakresie związku z czynnościami opodatkowanymi VAT, a nabywane towary i usługi nie będą związane z wykonywaniem przez Stowarzyszenie czynności opodatkowanych VAT.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.
Czy Stowarzyszenie ma możliwość odzyskania podatku VAT w związku z wydatkami poniesionymi na realizację zadania pt. w ramach działania 413 Wdrażania lokalnych strategii rozwoju objętego PROW na lata 2007-2013 z zakresu Małych Projektów?
Zdaniem Wnioskodawcy, z uwagi na fakt, że Stowarzyszenie nie jest zarejestrowane jako podatnik VAT czynny i nie prowadzi działalności gospodarczej, a jedynie statutową, to w opisanej sytuacji nie ma możliwości odzyskania podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją projektu w ramach działania 413 Wdrażania lokalnych strategii rozwoju objętego PROW na lata 2007-2013 z zakresu Małych Projektów.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Generalna zasada określająca prawne możliwości odliczenia podatku naliczonego wyrażona jest w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług ( Dz. U. z 2011 r. Nr 177 poz. 1054 z późn. zm.). Zgodnie z tym przepisem w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy).
W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.
W rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów i usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 1656), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.
Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 4 tego rozporządzenia.
Analiza przedstawionego stanu faktycznego oraz treści powołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do stwierdzenia, że nie został spełniony warunek, o którym mowa w wyżej cyt. art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż towary i usługi nabywane w ramach ww. projektu nie służą sprzedaży opodatkowanej. W konsekwencji Stowarzyszeniu, które nie jest zarejestrowane, jako podatnik VAT, nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących przedmiotowe wydatki.
Wnioskodawcy nie przysługuje również prawo do zwrotu podatku naliczonego, gdyż dofinansowanie, o którym mowa we wniosku, nie stanowi środków wskazanych w powołanym rozporządzeniu.
Jednocześnie informuje się, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2012 r., poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy
