
Temat interpretacji
Stan faktyczny:
Spółka jest podatnikiem podatku od towarów i usług świadczącym usługi spedycji, przede wszystkim na potrzeby ładunków handlu międzynarodowego i wewnątrzunijnego.
W przedstawionych powyżej pytaniach zawarte jest jednocześnie stanowisko Podatnika.
Ocena prawna stanu faktycznego:
Ad.1
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz.535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:
- odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
- eksport towarów;
- import towarów;
- wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
- wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Natomiast w myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy, przez terytorium kraju rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Przepis art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy o VAT ustanawia stawkę podatku w wysokości 0% w odniesieniu do usług transportu międzynarodowego.
Pojęcie usług transportu międzynarodowego zostało zdefiniowane w art. 83 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług i jest to m.in. przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów:
- z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty,
- z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju,
- z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt),
- z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju (Polski) do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty lub z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju (Polski), jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (Polski).
Do usług transportu międzynarodowego należą również na podstawie art. 83 ust. 3 pkt 3 ustawy - usługi pośrednictwa i spedycji międzynarodowej, związane z usługami, o których mowa w pkt 1 i 2 tegoż przepisu.
Miejsce świadczenia usług transportu międzynarodowego towarów ustalane jest w oparciu o zasady ogólne określone w art. 27 ust. 2 pkt 2 ustawy, czyli jest to miejsce gdzie odbywa się transport z uwzględnieniem pokonanych odległości. Usługa transportu międzynarodowego opodatkowana jest więc odpowiednio do odcinka trasy przebiegającego w Polsce według stawki 0%. Dla skorzystania ze stawki 0% podatnik powinien posiadać dokumenty stanowiące dowód świadczenia usług międzynarodowego transportu towarów, wymienione w art. 83 ust.5 pkt 1 którymi, w przypadku transportu towarów przez przewoźnika lub spedytora jest list przewozowy lub dokument spedytorski (kolejowy, lotniczy, samochodowy, konosament morski, konosament żeglugi śródlądowej), stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim oraz fakturę wystawioną przez przewoźnika (spedytora).
Reasumując, świadczone przez Podatnika usługi spedycji międzynarodowej jako usługi transportu międzynarodowego podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w wysokości 0% - w części usługi wykonywanej na terytorium Polski, pod warunkiem posiadania odpowiednich dokumentów, natomiast odcinek zagraniczny pozostanie poza zakresem polskiego podatku VAT, co wynika z miejsca świadczenia usługi.
Ad. 2
Generalna zasada dotycząca prawa podatnika do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, wyrażona została w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Zgodnie z tym przepisem w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Art. 90 ust. 1 ustawy stanowi, iż w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik ma obowiązek odrębnego określania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego.
Podatnik - w sytuacji gdy nie ma możliwości wyodrębnienie ww. kwot podatku naliczonego związanego z określonymi czynnościami - ma prawo pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego (art. 90 ust. 2).
Proporcję tą, zgodnie z art. 90 ust. 3 ustawy, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego, w całkowitym obrocie.
W przedstawionym przez Podatnika stanie faktycznym całość obrotu ( z tytułu usług transportu międzynarodowego wykonywanych na terytorium kraju oraz poza terytorium kraju) należy traktować jako obrót, w związku z którym podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego.
Zgodnie bowiem z art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy podatnik ma również prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, jeżeli importowane lub nabywane usługi dotyczą dostawy towarów lub świadczenia usług przez podatnika poza terytorium kraju, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju, a podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami.
Ad. 3
Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnik, u którego w danym okresie rozliczeniowym kwota podatku naliczonego jest wyższa od kwoty podatku należnego, ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Zasadniczym terminem zwrotu, określonym w art. 87 ust. 2 ustawy o VAT, jest termin 60-dniowy, liczony od dnia złożenia rozliczenia przez podatnika. Podatnik może ubiegać się o bezpośredni zwrot nadwyżki podatku naliczonego nad należnym w terminie 60 dni w następujących sytuacjach:
- w przypadku nabycia towarów i usług zaliczanych przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji - do wysokości nie wyższej od kwoty stanowiącej wysokość kwoty podatku naliczonego od nabycia towarów i usług, które są zaliczane przez podatnika do tych środków, bądź,
- w przypadku gdy podatnik wykonuje czynności podlegające opodatkowaniu stawkami niższymi niż 22% - w wysokości stanowiącej 22% obrotu opodatkowanego stawkami niższymi niż podstawowa.
Pozostała część nadwyżki podatku naliczonego nad należnym również może zostać zwrócona podatnikowi, przy czym, zgodnie z art. 87 ust. 3 ustawy, zwrot tej pozostałej części nastąpi w terminie 180 dni od dnia złożenia rozliczenia przez podatnika.
Natomiast w myśl art. 87 ust. 4 pkt 2, na umotywowany wniosek podatnika złożony wraz z deklaracją podatkową, kwota podlegająca zwrotowi w terminie 60 dni od dnia złożenia rozliczenia ulega podwyższeniu, jeżeli podwyższenie tej kwoty jest uzasadnione kwotą podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy.
W ocenie tut. Organu podatnik ma prawo do wykazania do zwrotu bezpośredniego w terminie 60 dni całości podatku naliczonego, jeżeli importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą dostawy towarów lub świadczenia usług przez podatnika poza terytorium kraju, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju, a podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami.
W przedstawionym przez Spółkę stanie faktycznym nie ma potrzeby pomnożenia wartości transakcji z tytułu usług wykonywanych poza terytorium kraju przez podstawową stawkę podatku VAT; nie należy bowiem liczyć limitu zwrotu, gdyż podatnikowi przysługuje prawo zwrotu podatku w całości w terminie 60 dni na podstawie art. 87 ust.4 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług.
