Stan faktyczny: - Interpretacja - PI/005-340/04/CIP/01

ShutterStock

Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 31.05.2004, sygn. PI/005-340/04/CIP/01, Izba Skarbowa w Gdańsku

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Stan faktyczny:

Podatnik świadczy usługi w zakresie turystyki na terytorium kraju i Wspólnoty dla bezpośredniej korzyści turystów.

Ocena prawna stanu faktycznego:

Ad.1 Obowiązek zarejestrowania dla transakcji wewnątrzwspólnotowych został uregulowany w przepisach art. 97 ust. 1-3 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535), zwanej dalej ustawą.

Zgodnie z powyższymi przepisami, podatnikami zobowiązanymi do rejestracji jako podatnicy VAT-UE są podatnicy dokonujący wewnatrzwspólnotowych dostaw lub nabyć towarów oraz podatnicy nabywający usługi, o których mowa w art. 28 ust. 3,4,6 i 7, jeżeli usługi te stanowiłyby u nich import usług.

Mając na uwadze przepisy ustawy oraz stan faktyczny taki, że podatnik świadczy usługi w zakresie turystyki dla bezpośredniej korzyści turysty, Spółka nie ma obowiązku rejestracji jako podatnik VAT-UE.

Ustawa o podatku od towarów i usług nie zawiera bowiem regulacji obligujących podatników świadczących usługi turystyki na rzecz turystów z UE do dokonania rejestracji jako podatnik VAT UE.

Ad.2. Świadczenie usług turystycznych na terenie kraju i terytorium Wspólnoty opodatkowane jest z mocy ustawy o podatku od towarów i usług - przepis art. 41 ust. 1 - stawką 22%

Zgodnie z art. 119 ustawy o podatku od towarów i usług usługi turystyki podlegają szczególnym procedurom opodatkowania.

Przepis art. 119 ust. 1 stanowi, że podstawą opodatkowania przy wykonywaniu usług turystyki jest kwota marży pomniejszona o kwotę należnego podatku, z zastrzeżeniem ust. 5. Stosownie do ust. 2 przez marżę, o której mowa w ust. 1, rozumie się różnicę między kwotą należności, którą ma zapłacić nabywca usługi, a ceną nabycia przez podatnika towarów i usług od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty; przez usługi dla bezpośredniej korzyści turysty rozumie się usługi stanowiące składnik świadczonej usługi turystyki, a w szczególności transport, zakwaterowanie, wyżywienie, ubezpieczenie.

Ad. 3 Opodatkowanie marży (wg stawki 22% ) przy usługach turystycznych, na zasadach określonych w art. 119 stosuje się zgodnie z ust. 3 bez względu na to, kto nabywa usługę turystyki, w przypadku gdy podatnik:

  1. ma siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium kraju;
  2. działa na rzecz nabywcy usługi we własnym imieniu i na własny rachunek;
  3. przy świadczeniu usługi nabywa towary i usługi od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty;
  4. prowadzi ewidencję, z której wynikają kwoty wydatkowane na nabycie towarów i usług od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty, oraz posiada dokumenty, z których wynikają te kwoty.

Ad. 4 Przepis art. 119 ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług stanowi, iż usługi turystyki podlegają opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0%, jeżeli usługi nabywane od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty są świadczone poza terytorium Wspólnoty. W przypadku usług świadczonych zarówno na terytorium Wspólnoty, jak i poza nim, to zgodnie z ust. 8 art. 119 - usługi turystyki podlegają opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% tylko w części, która dotyczy usług świadczonych poza terytorium Wspólnoty.

Jednocześnie należy wziąć pod uwagę uregulowanie zawarte w ust. 9 - przepisy ust. 7 i 8 stosuje się pod warunkiem posiadania przez podatnika dokumentów potwierdzających świadczenie tych usług poza terytorium Wspólnoty.

Izba Skarbowa w Gdańsku