W zakresie zastosowania stawki 8% dla wyrobów, które powstają w ramach jednego procesu technologicznego - Interpretacja - IPPP3/443-466/13-2/KC

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 20.08.2013, sygn. IPPP3/443-466/13-2/KC, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

W zakresie zastosowania stawki 8% dla wyrobów, które powstają w ramach jednego procesu technologicznego

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 15.05.2013 r. (data wpływu 24.05.2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki 8% dla wyrobów, które powstają w ramach jednego procesu technologicznego jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24.05.2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki 8% dla wyrobów, które powstają w ramach jednego procesu technologicznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka S.A. (dalej Spółka) zajmuje się produkcją alkoholu etylowego nieskażonego (kod PKWiU 20.14.71.0), bioetanolu (kod PKWiU 20.14.75.1) oraz alkoholu etylowego skażonego (kod PKWiU 20.14.75.9). Produkty te wytwarzane są w składzie Produkcji Etanolu G.... (gorzelnia przemysłowa) z kukurydzy (rzadziej z pszenicy i żyta). Pozostałościami procesu produkcyjnego, powstającymi w procesie produkcji nieskażonego alkoholu etylowego są:

  1. wywar gorzelniany pod nazwą wywar (dalej Wywar),
  2. wywar gorzelniany pod nazwą cienki wywar (dalej Cienki Wywar),
  3. wywar gorzelniany pod nazwą syrop (dalej Syrop),
  4. wywar gorzelniany pod nazwą mokry placek (dalej Mokry Placek),
  5. wywar gorzelniany pod nazwą DGGS (z ang.: Dried Distillery Grains with Solubles) (dalej DDGS),
  6. wywar gorzelniany pod nazwą modyfikowany mokry placek (dalej Modyfikowany Mokry Placek) dalej łącznie zwanych Wyrobami.

Z uwagi na okoliczność, że Wyroby (oprócz Modyfikowanego Mokrego Placka), powstają w ramach jednego gorzelnianego procesu technologicznego, poniższy opis Wyrobów został przedstawiony łącznie, z zaznaczeniem, na którym etapie powstaje dany Wyrób.

Proces produkcji Produktów i jednocześnie wytwarzania Wyrobów rozpoczyna się od przyjęcia na teren Zakładu ziarna kukurydzy. Po wykonaniu kontroli ilościowej i jakościowej, ziarno jest rozładowywane, czyszczone przekazywane do komór magazynowych elewatorów. Z komór magazynowych pobierane ziarno jest ponownie czyszczone. Pierwszy etap produkcji - przygotowanie zacieru - rozpoczyna się od rozdrobnienia ziarna w młynach młotkowych, a powstająca śruta mieszana jest z wodą technologiczną. W podgrzewaczu strumieniowym, zacier jest podgrzewany przez dodatek pary technologicznej do temp. około 125 st. C (etap gotowania zacieru), a następnie przekazywany do zbiornika upłynniania. Upłynnianie zacieru przebiegające ok. 2 godzin w temperaturze 85 st. C przeprowadzane jest przy użyciu preparatów enzymatycznych, a kwasowość regulowana jest poprzez dodawanie wody amoniakalnej. Wychłodzony materiał, do temperatury około 34 st. C. kierowany jest do kadzi fermentacyjnych, a jego część do zbiornika zaczynu drożdżowego, do którego dodawana jest glukoamylaza oraz drożdże i pożywka (mocznik i fosforan dwuamonowy). Całość zaczynu jest inkubowana przez 6-8 godzin w temperaturze 32 st. C. Proces fermentacji przebiega z równoczesnym chłodzeniem zacieru przez około 52 godziny w temperaturze 32-34 st. C. Odfermentowany zacier (brzeczka) ze zbiorników fermentacyjnych po podgrzaniu kierowany jest do dwóch kolumn destylacyjnych.

Po oddestylowaniu nieskażonego alkoholu etylowego, z zacieru, w kubach kolumn, powstaje Wywar. W skład Wywaru wchodzi: 15-17% zawartości suchej masy, tj. przefermentowanego ziarna zbóż o zawartości alkoholu 0,00% i znikome pozostałości komórek drożdżowych oraz 85-83% zawartości wody.

Następnie Wywar jest przepompowywany do odpowiedniego zbiornika buforowego i rozdzielany na sekcji dekanterów (wirówek) na dwie frakcje: wywar gorzelniczy pozbawiony w znacznej części substancji stałych, tj. Cienki Wywar (6-8% zawartości suchej masy, 84-82% zawartości wody) oraz odwirowany wywar gorzelniczy, tj. Mokry Placek (33-35% zawartości suchej masy, 67-65% zawartości wody).

Cienki Wywar kierowany jest do sekcji wyparnej, gdzie w wyniku czteroetapowego zagęszczania powstaje Syrop (30-32% zawartości suchej masy, 70-68% zawartości wody).

Mokry Placek jest mieszany z Syropem i przekazywany do suszenia w suszarni bębnowej. Powstały suchy (tzw. ciemny) wywar gorzelniczy DDGS jest transportowany do węzła granulacji (prasowania) lub bezpośrednio do stacji załadunku. DDGS posiada 88% zawartości suchej masy i 12% zawartości wody.

Opcjonalnie, w węźle suszarniczym, może być komponowany wywar gorzelniczy pod nazwą - Modyfikowany Mokry Placek, który stanowi mieszaninę dwóch pozostałości z procesu produkcyjnego nieskażonego alkoholu etylowego, tj. DDGS (40% zawartości), Mokrego Placka (40% zawartości) i Syropu (20% zawartości).

Wywar, Cienki Wywar, Syrop, Mokry Placek i DDGS są zatem pozostałościami procesu produkcyjnego nieskażonego alkoholu etylowego powstającymi w gorzelni przy produkcji tego alkoholu oraz jednocześnie wywarem gorzelnianym, zaś Modyfikowany Mokry Placek jest mieszaniną wyłącznie tych pozostałości (wywarów), a więc również pozostałością (wywarem) ww. procesu produkcyjnego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jaką stawką podatku od towarów i usług (VAT) powinny być objęte Wywar, Cienki Wywar, Syrop, Mokry Placek, DDGS i Modyfikowany Mokry Placek przy ich odpłatnej dostawie na terytorium kraju...

Zdaniem Wnioskodawcy;

W celu należytego określenia pozycji Wyrobów w ramach klasyfikacji PKWiU określonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz.U. z 2008 nr 207, poz. 1293), Spółka złożyła stosowny wniosek z dnia 28 marca 2013 r., o udzielenie informacji w zakresie symbolu klasyfikacyjnego Wyrobów w ramach PKWiU 2008 do Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi (wniosek z dnia 28 marca 2013 r. w załączeniu do niniejszego Wniosku).

W piśmie z dnia 16 kwietnia 2013 r. Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi stwierdził, iż wszystkie Wyroby mieszczą się w grupowaniu PKWiU jako Pozostałości i odpady browarne i gorzelniane 11.05.20.0. Zgodnie zaś z treścią Załącznika nr 3 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2011 nr 177, poz. 1054) w poz. 51 jako opodatkowane obecnie stawką 8%, wskazano Pozostałości i odpady browarne i gorzelniane - wyłącznie wywar oznaczone symbolem PKWiU 11.05.20.0.

Biorąc pod uwagę powyższe, Spółka stoi na stanowisku, że Wywar, Cienki Wywar, Syrop, Mokry Placek, DDGS oraz Modyfikowany Mokry Placek powinny być objęte, przy ich odpłatnej dostawie na terytorium kraju, stawką podatku od towarów i usług (VAT) w wysokości 8%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl przepisu art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne. Klasyfikacją statystyczną dotyczącą towarów i usług, która ma zastosowanie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług, od dnia 1 stycznia 2011 r. jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.).

W przedstawionym stanie faktycznym Wnioskodawca podaje, że jako podatnik zajmuje się produkcją alkoholu etylowego nieskażonego (kod PKWiU 20.14.71.0), bioetanolu (kod PKWiU 20.14.75.1) oraz alkoholu etylowego skażonego (kod PKWiU 20.14.75.9). Produkty te wytwarzane są w składzie Produkcji Etanolu Goświnowice (gorzelnia przemysłowa) z kukurydzy (rzadziej z pszenicy i żyta). Pozostałościami procesu produkcyjnego, powstającymi w procesie produkcji nieskażonego alkoholu etylowego są:

  1. wywar gorzelniany pod nazwą wywar (dalej Wywar),
  2. wywar gorzelniany pod nazwą cienki wywar (dalej Cienki Wywar),
  3. wywar gorzelniany pod nazwą syrop (dalej Syrop),
  4. wywar gorzelniany pod nazwą mokry placek (dalej Mokry Placek),
  5. wywar gorzelniany pod nazwą DGGS (z ang.: Dried Distillery Grains with Solubles),
  6. wywar gorzelniany pod nazwą modyfikowany mokry placek (dalej Modyfikowany Mokry Placek), dalej łącznie zwanych Wyrobami.

Wskazane wyrobu, oprócz Modyfikowanego Mokrego Placka, powstają w ramach jednego gorzelnianego procesu technologicznego, opisanego przez Wnioskodawcę.

Ponadto, Wnioskodawca wystąpił do Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi o udzielenie informacji w zakresie symbolu klasyfikacyjnego. Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi stwierdził, iż wszystkie Wyroby wskazane przez Wnioskodawcę mieszczą się w grupowaniu PKWiU jako Pozostałości i odpady browarne i gorzelniane 11.05.20.0.

W związku z powyższym, wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości zastosowania stawki podatku w wysokości 8% dla wskazanych w stanie faktycznym wyrobów przy dostawie na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl natomiast przepisu art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Jednakże stosownie do art. 146a ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W poz. 51 załącznika nr 3 do ustawy wymieniono objęte symbolem PKWiU ex 11.05.20.0 Pozostałości i odpady browarniane i gorzelniane wyłącznie wywar.

Należy przy tym zaznaczyć, iż zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy, przez PKWiU ex rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia, obniżonej stawki podatku lub wyłączenia tylko do towarów lub usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniających określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce nazwa towaru lub usługi. Wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT, zwolnienie bądź wyłączenie dotyczy wyłącznie danego towaru lub danej usługi z danego grupowania konkretnego towaru lub konkretnej usługi wymienionej obok symbolu PKWiU.

Pojęcie wywar według słownika języka polskiego (Elżbieta Sobol, Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa 2005, str. 1193, kol. 1) oznacza w gorzelnictwie: pozostałość po oddestylowaniu alkoholu z przefermentowanej brzeczki; używana jako pasza dla bydła.

Z opisu sprawy wynika, że w pierwszym etapie produkcji powstaje odfermentowany zacier (brzeczka), ze zbiorników fermentacyjnych po podgrzaniu kierowany jest do dwóch kolumn destylacyjnych. W kolejnym etapie, po oddestylowaniu nieskażonego alkoholu etylowego, z zacieru, w kubach kolumn, powstaje wywar, w skład którego wchodzi: 15-17% zawartości suchej masy, tj. przefermentowanego ziarna zbóż o zawartości alkoholu 0,00% i znikome pozostałości komórek drożdżowych oraz 85-83% zawartości wody. Następnie Wywar jest przepompowywany do odpowiedniego zbiornika buforowego i rozdzielany na sekcji dekanterów (wirówek) na dwie frakcje: wywar gorzelniczy pozbawiony w znacznej części substancji stałych, tj. Cienki Wywar (6-8% zawartości suchej masy, 84-82% zawartości wody) oraz odwirowany wywar gorzelniczy, tj. Mokry Placek (33-35% zawartości suchej masy, 67-65% zawartości wody). Cienki Wywar kierowany jest do sekcji wyparnej, gdzie w wyniku czteroetapowego zagęszczania powstaje Syrop (30-32% zawartości suchej masy, 70-68% zawartości wody).

Jak wskazał Wnioskodawca, w wyniku opisanego procesu powstaje wyrób, który stanowi wywar, tj. pozostałość po oddestylowaniu alkoholu etylowego z brzeczki, również biorąc pod uwagę definicję słownikową tego wyrazu.

Mając na uwadze powyższe, należy stwierdzić, że wyroby, tj. Wywar, Cienki Wywar, Syrop, Mokry Placek, DDGS i Modyfikowany Mokry Placek sklasyfikowane przez Wnioskodawcę w grupowaniu w PKWiU 11.05.20 Pozostałości i odpady browarniane i gorzelniane, można zakwalifikować do wyrobów wymienionych w poz. 51 załącznika nr 3 do ustawy i tym samym sprzedaż ich będzie podlegała opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 8%.

Należy zauważyć, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii poprawności przedstawionego we wniosku przez Wnioskodawcę zaklasyfikowania przedmiotowych towarów według PKWiU. Tut. Organ nie jest właściwy do weryfikacji poprawności przedstawionego przez Wnioskodawcę zaklasyfikowania, gdyż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje towary i usługi według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zainteresowany podmiot może zwrócić się o udzielenie informacji w tym zakresie do Urzędu Statystycznego. Tak więc to Wnioskodawcę obciąża obowiązek i ryzyko prawidłowego sklasyfikowania sprzedawanych towarów.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz. U. 2012, poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Wniosek ORD-IN (PDF)

Treść w pliku PDF 377 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie