Prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn.: - Interpretacja - IBPP3/443-969/12/UH

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 06.12.2012, sygn. IBPP3/443-969/12/UH, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

Prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn.:

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 6 września 2012r., (data wpływu 12 września 2012r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu p.n.: - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 września 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu p.n.: .

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony opis zaistniałego stanu faktycznego:

Wnioskodawca zrealizował projekt pod nazwą .

Celem realizacji zadania jest organizacja zlotu, który przyczynił się do poznania sportu, rekreacji i turystyki caravaningowej, jak również walorów przyrodniczo - historycznych gminy, obszaru . Dzięki międzynarodowemu charakterowi zlotu impreza przyczyniła się do rozpropagowania wiedzy o obszarze , jego walorach na obszar państw członkowskich UE takich jak, , i. W miesiącu sierpniu został zorganizowany 4-dniowy ...Zlot. Zlot miał charakter otwarty dla wszystkich zainteresowanych poznaniem ogólnopojętego caravaningu, jak również poznaniem lokalnych obszarów w szczególności gminy. Na czas trwania zlotu został wynajęty Gminny Ośrodek Sportu i Rekreacji w celu wykorzystania lokalnego zaplecza tj. istniejącej infrastruktury technicznej, basenu, boisk, terenu na którym zaprezentowali się lokalni wytwórcy, organizacje caravaningowe, gdzie zostały zorganizowane zawody i pokazy. W czasie zlotu zostały zorganizowane następujące konkursy i wydarzenia zgodnie z ramowym programem międzynarodowej imprezy caravaningowej . Zwycięzcy konkursów od 1 do 5 zostali nagrodzeni pucharami za miejsca I, II, III. 6 konkursu zwycięzca otrzyma puchar. Zwycięzcy zostali uhonorowani także nagrodami rzeczowymi w postaci: 10 sztuk samochodów miniatur, 10 sztuk podstawek pod napoje, 10 sztuk kompletów garnków. Zorganizowano kiermasz stoisk promujących walory lokalnych producentów. Organizacja stoisk kiermaszowych była bezkosztowa. Zostały zorganizowane występy zespołu folklorystycznego i kabaretu. Impreza zgromadziła ok. 400 osób dla których przewidziano poczęstunek z degustacją regionalnych potraw. Ochrona całej imprezy została zabezpieczona przez firmę ochroniarską. W celu właściwej organizacji i promocji imprezy podpisano porozumienia partnerskie. W ramach promocji organizacji imprezy zostały przygotowane koszulki, polary i czapki które zawierały właściwe znaki graficzne i literowe PROW oraz wybrany graficzny walor gminy . Organizator przygotował i rozwiesił na terenie obszaru LSR 50 szt. plakatów informujących o programie, miejscu i terminie zlotu wykonano także prace porządkowe. Wykonanie tych zadań było bezkosztowe, w tak zwanym czynie społecznym członków Klubu .

Na ww. projekt Wnioskodawca pozyskał dofinansowanie z Urzędu Marszałkowskiego w ramach Programu oś Leader, działanie 413 wdrożenie lokalnych strategii rozwoju z zakresu małych projektów.

Projekt jest realizowany ze środków własnych organizacji, a następnie część kosztów kwalifikowanych zostanie zrefundowana w ramach uzyskanego dofinansowania na podstawie udokumentowanych wydatków:

  • Wynajem ośrodka GOSiR w . - 7.500,00 PLN,
  • Poczęstunek i degustacja potraw - 6.000,00 PLN,
  • Ochrona imprezy - 2.000,00 PLN,
  • Wynagrodzenie zespołu folklorystycznego - 2.000,00 PLN,
  • Wynagrodzenie kabaretu - 4.000,00 PLN,
  • Nagrody (puchary komplet garnków, podstawki pod napoje, modele samochodów, puchary) - 6.000,00 PLN,
  • Artykuły promocyjne (polary, koszulki .czapki) - 4.500,00 PLN.

Wnioskodawca nie jest podatnikiem podatku VAT i nie figuruje w ewidencji podatników podatku VAT i nie składa deklaracji VAT-7. Wnioskodawca korzysta ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 113 ust.1 ustawy o VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Nie będzie przysługiwało mu prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego opisu stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011r., Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Zrealizowanie prawa do odliczenia podatku VAT możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT czynni, poprzez złożenie deklaracji VAT-7.

Zgodnie z art. 96 ust. 4 ustawy o VAT naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako podatnika VAT czynnego lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 - jako podatnika VAT zwolnionego, po uprzednim złożeniu naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenia rejestracyjnego.

Stosownie do art. 113 ust. 1 ustawy, zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty wyrażonej w złotych odpowiadającej równowartości 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Na podstawie art. 113 ust. 4 ustawy, podatnicy, o których mowa w ust. 1 i 9, mogą zrezygnować ze zwolnienia określonego w ust. 1 i 9, pod warunkiem pisemnego zawiadomienia o tym zamiarze naczelnika urzędu skarbowego przed początkiem miesiąca, w którym rezygnują ze zwolnienia z tym, że w przypadku, o którym mowa w ust. 9, zawiadomienie musi nastąpić przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5.

Art. 113 ust. 5 stanowi, iż jeżeli wartość sprzedaży u podatników zwolnionych od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc w momencie przekroczenia tej kwoty. Obowiązek podatkowy powstaje z momentem przekroczenia tej kwoty, a opodatkowaniu podlega nadwyżka sprzedaży ponad tę kwotę.

Z powyższych przepisów wynika, iż ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do alternatywnego wyboru, zarejestrowania się jako podatnik VAT czynny, bądź pozostania podatnikiem VAT zwolnionym. Powyższy wybór jest dobrowolną decyzją podatnika, u którego wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła określonego ustawowo limitu kwoty.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca zrealizował projekt pod nazwą . W ramach realizacji projektu został zorganizowany zlot, którego celem było poznanie sportu, rekreacji i turystyki caravaningowej, jak również walorów przyrodniczo - historycznych gminy i obszaru . Międzynarodowy charakter zlotu przyczynił się do rozpropagowania wiedzy o obszarze . Zlot miał charakter otwarty dla wszystkich zainteresowanych poznaniem caravaningu, jak również poznaniem lokalnych obszarów w szczególności gminy.

W związku z organizacją zlotu Wnioskodawca wynajął Gminny Ośrodek Sportu i Rekreacji gdzie zaprezentowali się lokalni wytwórcy, organizacje caravaningowe oraz zostały zorganizowane zawody, pokazy, konkursy i wydarzenia objęte ramowym programem międzynarodowej imprezy caravaningowej . Zwycięzcy konkursów zostali nagrodzeni pucharami oraz nagrodami rzeczowymi. W ramach projektu bezkosztowo zorganizowano kiermasz stoisk promujących walory lokalnych producentów oraz zorganizowano występy zespołu folklorystycznego i kabaretu. Dla zgromadzonych osób przewidziano poczęstunek z degustacją regionalnych potraw. Imprezy została zabezpieczona przez firmę ochroniarską. W celu właściwej organizacji i promocji imprezy podpisano porozumienia partnerskie. W ramach promocji organizacji imprezy zostały przygotowane koszulki, polary i czapki które zawierały znaki graficzne i literowe PROW oraz wybrany graficzny walor gminy. Na terenie obszaru LSR rozwieszono plakaty informujące o programie, miejscu i terminie zlotu wykonano prace porządkowe. Członkowie Klubu wykonali te zadania bezkosztowo. Koszty realizowanego projektu pochodzą ze środków własnych organizacji oraz otrzymanego, w ramach Programu oś Leader, działanie 413 wdrożenie lokalnych strategii rozwoju z zakresu małych projektów, dofinansowania.

Wnioskodawca nie jest podatnikiem podatku VAT i nie figuruje w ewidencji podatników podatku VAT i nie składa deklaracji VAT-7. Wnioskodawca korzysta ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 113 ust.1 ustawy o VAT.

Jak wskazano na wstępie, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Zrealizowanie tego prawa możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT czynni, poprzez złożenie deklaracji VAT-7.

W przedmiotowej sprawie podstawowy warunek uprawniający do odliczenia nie został spełniony. Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy, a zatem zakupy nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności generujących podatek należny.

W świetle powyższego brak jest podstaw do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn.: .W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym nie będzie mu przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacja ww. projektu należało uznać za prawidłowe.

W kwestii włączenia podatku VAT do kosztów kwalifikowanych w związku z brakiem możliwości odzyskania tego podatku zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w , po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2012r., poz. 270 ze zm.) Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w.

Wniosek ORD-IN (PDF)

Treść w pliku PDF 907 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach