Obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związku z realizacją projektu - Interpretacja - IBPP3/443-1386/12/LŻ

www.shutterstock.com
Interpretacja indywidualna z dnia 18.12.2012, sygn. IBPP3/443-1386/12/LŻ, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

Obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związku z realizacją projektu

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 25 października 2012r. (data wpływu 2 listopada 2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 11 grudnia 2012r. (data wpływu 14 grudnia 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 listopada 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu .

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 11 grudnia 2012r. (data wpływu 14 grudnia 2012r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 6 grudnia 2012r. znak: IBPP3/443-1201/12/LŻ.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest stowarzyszeniem mającym swoją siedzibę w . Jest to organizacja która ma na celu aktywizację i integrację mieszkańców gminy, dbałość o kulturę, tradycję, dziedzictwo kulturowe, edukację, rozwój intelektualny, upowszechnianie kultury fizycznej, sportu, rekreacji i zdrowego stylu życia, ubogacanie oferty spędzania wolnego czasu, podtrzymywania tradycji narodowej, pielęgnowanie polskości, promocję gminy, działalność charytatywną, wspieranie rodziny, podejmowanie działań o tematyce prozdrowotnej.

W marcu 2012r. stowarzyszenie złożyło wniosek do Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich - oś IV Leader w ramach tzw. Małych projektów na projekty edukacyjne pn.: .

Celem projektu . jest poprawa jakości życia mieszkańców LGD poprzez promowanie aktywnych form spędzania wolnego czasu oraz zdrowego stylu życia. Operacja polega na zorganizowaniu cyklu treningów/szkoleń łączących aerobik z BPU, ZUMBA i jogą dla dorosłych kobiet z terenu LGD .. Zajęcia prowadzone są w 4 miejscowościach przez 30 tygodni 2 razy w tygodniu po 1 godzinie. Raz w miesiącu są zajęcia z jogi. W projekcie uczestniczy 50 kobiet. W ramach projektu zakupiono również sprzęt do ćwiczeń: maty, piłki, hantle, obciążniki, stepy dla każdej uczestniczki. Uczestniczki nie ponoszą opłat za udział w projekcie.

Towary i usługi nabywane w projekcie nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności związanych z opodatkowaniem podatkiem VAT.

Wartość projektu ...." wynosi 33 190,73 zł, w tym dofinansowanie z PROW to kwota 23 233,50zł. Planowany termin zakończenia operacji to 30.05.2013r.

Klub nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT, nie prowadzi działalności gospodarczej i nie składa deklaracji VAT-7.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, iż wydatki poniesione w ramach wskazanego we wniosku projektu są udokumentowane fakturami VAT, na których nabywcą jest Wnioskodawca.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie :

Czy Wnioskodawca ma możliwość odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. ......

Stanowisko wnioskodawcy :

Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Nie składa deklaracji VAT-7. Realizacja czynności wskazanych we wnioskach nie jest związana z wykonywaniem czynności związanych z opodatkowaniem podatkiem VAT. Prawo do odliczania podatku VAT przysługuje tylko podatnikom podatku VAT. Zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług są podmioty wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel i rezultat tej działalności. Mając zatem powyższe na uwadze Wnioskodawca twierdzi, iż nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją ww. projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika, z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Jak wynika z powyższego prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawione wyżej regulacje wykluczają możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi. Zrealizowanie prawa do odliczenia możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT czynni, poprzez złożenie deklaracji VAT-7.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca zrealizował projekt pod nazwą . polegający na zorganizowaniu cyklu treningów/szkoleń łączących aerobik z BPU, ZUMBA i jogą dla dorosłych kobiet z terenu LGD. Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT, nie prowadzi działalności gospodarczej i nie składa deklaracji VAT-7. Wydatki poniesione w ramach wskazanego we wniosku projektu są udokumentowane fakturami VAT, na których nabywcą jest Wnioskodawca. Towary i usługi nabywane w projektach nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności związanych z opodatkowanie podatkiem VAT. Uczestniczki nie ponoszą opłat za udział w projekcie.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług związanego z nabywanymi towarami i usługami dotyczącymi realizacji przedmiotowego projektu. Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, a dokonane zakupy nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Wnioskodawca nie będzie miał zatem prawa do odliczenia podatku VAT związanego z realizacją projektu .

Zatem stanowisko Wnioskodawcy zgodnie, z którym nie ma możliwości odliczenia podatku VAT należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji

Ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy w części dotyczącej możliwość odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. zawarta została w odrębnym rozstrzygnięciu.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi tj. Dz. U. z dnia 14 marca 2012r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN (PDF)

Treść w pliku PDF 2 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach