Pisemna informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie podatnika, w której nie toczy się postępowanie podatkowe... - Interpretacja - PP/443-129-4/KL/04

ShutterStock

Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 15.12.2004, sygn. PP/443-129-4/KL/04, Opolski Urząd Skarbowy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Pisemna informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie podatnika, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym, o których stanowi art. 14 a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.).

Pismem z dnia 10 sierpnia 2004r. Spółka zwróciła się do Naczelnika Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu o udzielenie informacji o zakresie stosowania prawa podatkowego przedstawiając następujący stan faktyczny:

Spółka jako podatnik VAT UE produkuje urządzenia, które są sprzedawane do różnych krajów unijnych w następujący sposób:

  • urządzenia są transportowane zbiorczo z Opola do miejscowości Schweinfurt w Niemczech przez pierwszego przewoźnika,
  • w Schweinfurt znajduje się baza przeładunkowa, z której urządzenia trafiają albo bezpośrednio do klientów ostatecznych w innych krajach unijnych, albo do kolejnej bazy przeładunkowej, z której dopiero trafią do klienta ostatecznego. Czyli z bazy Schweinfurt urządzenia są transportowane do klienta ostatecznego przez drugiego, lub drugiego, a następnie trzeciego przewoźnika. Uzyskanie dokumentów przewozowych potwierdzających dostarczenie towarów od przewoźników numer dwa i trzy jest niemożliwe,
  • faktury zawierające NIP UE nasz oraz Klienta ostatecznego, są wystawiane na klientów ostatecznych

Na tle opisanego stanu faktycznego , Spółka stoi na stanowisku, iż posiadanie następującej dokumentacji, takiej jak:

  • dokument przewozowy potwierdzający dostarczenie towaru z Opola do bazy Schweinfurt,
  • kopia faktury,
  • specyfikacje poszczególnych sztuk ładunku,
  • dokument potwierdzający przyjęcie towaru przez klienta ostatecznego na terytorium Unii

spełnia wymogi zastosowania stawki podatku VAT 0%, dla wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów.

Tutejszy organ podatkowy po przeanalizowaniu opisanego wyżej stanu faktycznego w sprawie wyjaśnia, co następuje:

Zgodnie z art. 42 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535), wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów podlega opodatkowaniu według stawki podatku 0% pod warunkiem, że:

  1. podatnik dokonał dostawy na rzecz nabywcy posiadającego właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych, nadany przez państwo członkowskie właściwe dla nabywcy, zawierający dwuliterowy kod stosowany dla podatku od wartości dodanej, i podał ten numer oraz swój numer, o którym mowa w art. 97 ust. 10, na fakturze stwierdzającej dostawę towarów;

  2. podatnik przed złożeniem deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, o którym mowa w art. 99, posiada w swojej dokumentacji dowody, że towary będące przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy zostały wywiezione z terytorium kraju i dostarczone do nabywcy na terytorium inne niż terytorium kraju.

Dowodami, o których mowa w art. 42 ust. 1 pkt 2 ustawy są następujące dokumenty wymienione w art. 42 ust. 3 pkt 1-4 , jeżeli dokumenty te łącznie potwierdzają dostarczenie towarów będących przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju:

  1. dokumenty przewozowe otrzymane od przewoźnika (spedytora) odpowiedzialnego za wywóz towarów z terytorium kraju, z których jednoznacznie wynika, że towary zostały dostarczone do miejsca ich przeznaczenia na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju - w przypadku, gdy przewóz towarów jest zlecany przewoźnikowi (spedytorowi),
  2. kopia faktury dostawy,
  3. specyfikacja poszczególnych sztuk ładunku;
  4. dokument potwierdzający przyjęcie przez nabywcę towaru na terytorium państwa członkowskiego innym, niż terytorium kraju

z zastrzeżeniem ust. 4 i 5.

Z literalnego brzmienia ww. przepisu wynika, iż Spółka winna posiadać wszystkie wymienione dokumenty, w tym również dokumenty przewozowe otrzymane od przewoźnika, z których jednoznacznie wynika iż towary zostały dostarczone do miejsca ich przeznaczenia. Powołany przepis nie obejmuje swoją regulacją sytuacji, w której transport jest dokonywany przez kilku przewoźników. Bowiem w art. 42 ust. 3 pkt 1 ustawy użyto rzeczownika "przewoźnik" w licznie pojedynczej. Z powołanego przepisu nie wynika, iż Spółka musi otrzymać dokument potwierdzający dostarczenie przez przewoźnika towarów do ich odbiorcy, a jedynie dokument potwierdzający ich dostarczenie do miejsca przeznaczenia, które to miejsce nie musi być siedzibą nabywcy. Tak więc Spółka w sytuacji, gdy nie posiada dokumentu przewozowego z każdego odcinka transportu na trasie wewnątrzwspólnotowej dostawy, powinna być w posiadaniu umów z tymi przewoźnikami, określającymi taki rodzaj transportu lub innej dokumentacji wskazującej , iż dostarczenie towarów do klienta ostatecznego będzie odbywało się za pośrednictwem kilku kolejnych przewoźników.

Zatem w przypadku, gdy Spółka będzie w posiadaniu dokumentów przewozowych potwierdzających wywóz towarów z terytorium RP, na terytorium innego państwa członkowskiego Wspólnoty Europejskiej , kopii faktury, specyfikacji poszczególnych sztuk ładunku oraz dokumentu potwierdzającego odbiór towarów przez ich nabywcę, na terytorium Wspólnoty, innym, niż terytorium RP oraz dokumentacji wskazującej, iż transport odbywa się za pośrednictwem kilku kolejnych przewoźników, aż trafi do klienta ostatecznego, Spółka będzie uprawniona do zastosowania stawki podatku VAT 0% dla wewnątrzwspólnotowej dostawy.

Jednocześnie Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu informuje, iż przedmiotowa informacja o zakresie stosowania prawa podatkowego ma zastosowanie wyłącznie w przedstawionym stanie faktycznym i obowiązującym na dzień jej wydania stanie prawnym.

Opolski Urząd Skarbowy