Stan faktyczny: - Interpretacja - PI/005-1853/04/CIP/08

ShutterStock

Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 21.10.2004, sygn. PI/005-1853/04/CIP/08, Izba Skarbowa w Gdańsku

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Stan faktyczny:

Podatnik prowadzi obsługę promu pasażerskiego pływającego pod banderą Bahama na linii Polska - Szwecja. W ramach świadczonych usług sortuje, naprawia, pierze i pakuje bieliznę pościelową w zakładzie pralniczym w Zabagnie. Bielizna jest odbierana i dostarczana na prom transportem pralni.

Ocena prawna stanu faktycznego:

Zgodnie z art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2 - 6 i art. 28.

Jednocześnie w myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z przedstawionego w zapytaniu stanu faktycznego wynika, iż stałym miejscem prowadzenia działalności jest miejscowość położona na terytorium kraju, w związku z czym, zgodnie z zakresem przedmiotowym ustawy wskazanym w art. 5 ust. 1 ustawy, świadczone przez Podatnika usługi podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Jednolity Dokument Administracyjny SAD jest natomiast od 1 maja 2004r. stosowany jedynie w przypadku przepływu towarów pomiędzy krajami Wspólnoty a państwami trzecimi.

Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 14 ustawy stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług związanych z obsługą statków wymienionych w klasie PKWiU ex 35.11 należących do armatorów morskich, z wyjątkiem usług świadczonych na cele osobiste załogi. Należy jednak uznać, iż sortowanie, naprawa, pranie oraz pakowanie bielizny pościelowej nie są czynnościami związanymi z obsługą jednostek pływających, zatem nie podlegają opodatkowaniu stawką podatku VAT w wysokości 0% na podstawie przywołanego przepisu ustawy.

W myśl art. 83 ust. 1 pkt 17 ustawy obniżoną stawkę podatku VAT stosuje się również do pozostałych usług służących bezpośrednim potrzebom środków transportu morskiego i ich ładunkom, o których mowa w pkt 1. Przywołany pkt 1 wymienia:

  1. statki wycieczkowe i tym podobne, przeznaczone głównie do przewozu osób; promy wszelkiego typu (PKWiU 35.11.21), z wyłączeniem liniowców pasażerskich pozostałych, statków (łodzi) wycieczkowych itp. pozostałych promów (PKWiU 35.11.21-90.00),
  2. tankowce (PKWiU 35.11.22), z wyłączeniem tankowców pozostałych (PKWiU 35.11.22-90.00),
  3. statki chłodnicze (PKWiU 35.11.23), z wyłączeniem statków chłodniczych pozostałych, innych niż tankowce (PKWiU 35.11.23-90.00),
  4. statki przeznaczone do przewozu towarów oraz statki przeznaczone do przewozu zarówno osób jak i towarów (PKWiU 35.11.24), z wyłączeniem barek morskich bez napędu (PKWiU 35.11.24-20.3) oraz jednostek pływających wymienionych w podkategorii PKWiU 35.11.24-80 i 35.11.24-90.00,
  5. statki rybackie itp. pełnomorskie (PKWiU 35.11.31-30),
  6. pchacze pełnomorskie (PKWiU 35.11.32-50.00), statki szkolne rybołówstwa morskiego (PKWiU ex 35.11.33-93.30) i statki badawcze rybołówstwa morskiego (PKWiU ex 35.11.33-93.40).

W świetle przywołanego przepisu ustawy z preferencji podatkowej korzystają usługi służące bezpośrednim potrzebom w/w jednostek pływających. Z przedstawionego w zapytaniu stanu faktycznego wynika, iż Podatnik świadczy usługi sortowania, naprawy, prania i pakowania bielizny pościelowej, odbieranej i dostarczanej na prom pasażerski. Mając na uwadze funkcję oraz charakter promu pasażerskiego należy stwierdzić, iż wykonywane przez Pytającego usługi to usługi niezbędne dla funkcjonowania tego statku zgodnie z jego przeznaczeniem. Należy uznać zatem, iż działalność Podatnika służy bezpośrednim potrzebom promu, a tym samym, o ile wskazany statek został wymieniony w art. 83 ust. 1 pkt 1 ustawy, uprawnia go do skorzystania z preferencji podatkowej w oparciu o przywołany przepis ustawy.

W myśl art. 83 ust. 1 pkt 24 ustawy opodatkowaniu obniżoną stawką podatku VAT podlega również świadczenie usług polegających na naprawie, uszlachetnianiu, przerobie lub przetwarzaniu towarów. Jednocześnie art. 83 ust. 7 ustawy precyzuje jaką działalność należy rozumieć przez wskazane ust. 1 pkt 24 ustawy usługi. Jedną z przesłanek uznania czynności za usługi w rozumieniu art. 83 ust. 1 pkt 24 ustawy, wymienioną we wszystkich punktach w/w ustępu, jest wywóz towarów poza granicę celną Unii Europejskiej lub ich przywóz z państwa trzeciego. W związku z tym, iż w przedstawionym stanie faktycznym towar nie opuszcza obszaru celnego Wspólnoty art. 83 ust. 1 pkt 24 ustawy nie będzie miał w przedmiotowej sprawie zastosowania.

Zatem, jeśli Podatnik świadczy usługi służące bezpośrednim potrzebom środka transportu morskiego wymienionego w art. 83 ust. 1 pkt 1 ustawy ma prawo do skorzystania z preferencji podatkowej w oparciu o art. 83 ust. 1 pkt 17 ustawy. Należy jednak podkreślić, iż w myśl art. 83 ust. 2 ustawy Pytający będzie mógł stosować do świadczonych usług obniżoną stawkę podatku VAT jedynie w przypadku prowadzenia dokumentacji, z której jednoznacznie będzie wynikać, iż czynności te zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w tym przepisie.

Izba Skarbowa w Gdańsku