
Temat interpretacji
Naczelnik Urzędu Skarbowego w xxx działając na podstawie art.14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137 poz.926 ze zm.) w odpowiedzi na pismo z dnia 21.09.2004 r. (wpływ do tut. Urzędu 22.09.2004 r. uprzejmie informuje:
Z treści złożonego w dniu 22.09.2004 r. pisma wynika, że Gmina xxx jest inwestorem w zakresie budowy i remontów dróg gminnych na własnym terenie. Gmina zawarła z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa umowy o udzielenie pomocy finansowej na dofinansowanie tych przedsięwzięć, a częścią tej pomocy są środki finansowe pozyskiwane w ramach Specjalnego Programu Akcesyjnego na Rzecz Rozwoju Rolnictwa i Obszarów Wiejskich (w ramach programu SAPARD). Zgodnie z wyjaśnieniami Ministerstwa Finansów (pismo nr BC2/033/JO/304/04 z dnia 29 lipca 2004 r.) podatek od towarów i usług nie może stanowić kosztu kwalifikowanego w ramach ww. programu w przypadkach beneficjentów, będących podatnikami tego podatku, którym przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Tak więc VAT, który podlega zwrotowi przy zastosowaniu jakichkolwiek środków (w systemie VAT lub nawet poza tym systemem), nie może być uznany za wydatek kwalifikowany.
Zgodnie z ogólna zasadą wynikającą z art.86 ust. l ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 54 poz.5350) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art.15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art.114, art.119 ust.4, art.120 ust. 17 i 19 oraz art.124. Kwotę podatku naliczonego stanowi m.in. suma kwot podatku wynikająca z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Zdaniem tut. organu podatkowego i zgodnie z oświadczeniem zawartym w Państwa piśmie, zwrot podatku VAT z tytułu dokonanej przez Gminę inwestycji w zakresie realizacji zadań inwestycyjnych i remontowych w dziedzinie drogownictwa, nie będzie możliwy, gdyż inwestycje te nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych .
Z kolei przypadki, w których podatnik nabywając towary i usługi finansowane ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej otrzymuje prawo do żądania zapłaconego podatku od nabytych towarów i usług, określone zostały w przepisie § 27a rozporządzenia Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97 poz.970 ze zm., Dz. U. Nr 145,poz. 1541). Zgodnie z cyt. przepisem zwrot podatku z tytułu nabycia towarów i usług przysługuje również podmiotom, które przed l maja 2004 r. zawarły z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa umowy w ramach Specjalnego programu Akcesyjnego na Rzecz Rozwoju Rolnictwa i Obszarów Wiejskich (SAPARD) dotyczące refundacji ze środków Unii Europejskiej części kosztów kwalifikowanych związanych z realizacją przedsięwzięć w ramach tego programu. Ze względu na fakt, iż nie podali Państwo kiedy umowa o współfinansowanie budowy i remontów dróg została podpisana, nie można ustalić czy przepisy rozporządzenia cyt. powyżej będą miały w stosunku do Gminy zastosowanie. Stwierdzić należy natomiast, że zwrot podatku VAT nie przysługuje podmiotom, które zawarły umowę po dniu l maja 2004 r.
Stosownie do art.6 ust. l pkt. 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. Nr 54 z 2000r. poz. 654 ze zm.) zwalania się od podatku jednostki samorządu terytorialnego w zakresie dochodów określonych w przepisach ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego.
W związku z powyższym Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego nie ma możliwości zaliczania nie odliczonego podatku VAT do kosztów uzyskania przychodów tj. nie może skompensować go w postaci zmniejszenia swoich zobowiązań z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych.
