Możliwość odliczenia kwoty podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. - Interpretacja - IBPP3/443-1140/13/UH

shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 03.12.2013, sygn. IBPP3/443-1140/13/UH, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

Możliwość odliczenia kwoty podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 5 września 2013 r. (data wpływu 13 września 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia kwoty podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 września 2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. .

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis stanu faktycznego:

Ochotnicza Straż Pożarna w (Wnioskodawca) zrealizowała projekt pn. . Kuchnia świetlicy wiejskiej nie posiadała odpowiedniego wyposażenia aby mogła pełnić należycie swoją funkcję.

W ramach operacji Wnioskodawca zakupił zestaw cateringowy do kuchni, artykuły gospodarcze i spożywcze na imprezy. A także w ramach wkładu niepieniężnego przygotowano potrawy na imprezy. Wyposażona kuchnia w zestaw cateringowy pozwoliła działającym przy OSP przygotowywać potrawy na imprezy, w których brały udział. Imprezy folklorystyczne, w których brały i będą brały udział są jednym z najsilniejszych bodźców w turystyce do poznawania dziedzictwa kulturowego danego regionu. Jednym z charakterystycznych elementów obszaru Wnioskodawcy jest oparta na tradycyjnych potrawach kuchnia regionalna.

Imprezy w jakich brały udział to m.in.:

  • Festiwal , 4 sierpień 2013 r.
  • Święto .. z Jarmarkiem oraz Targi Tradycyjnej i Regionalnej Żywności , 18 sierpień 2013 r.
  • Jarmark , 14 lipiec 2013 r.
  • Tydzień Kultury , 25 lipiec 2013 r.

Efekty rzeczowe planowane do osiągnięcia w związku z realizacją operacji to:

a. wskaźnik produktu:

  • zakupiony sprzęt tj. szczypce do ciasta 10 szt., frytkownica 1 szt., warnik 1 szt., GN 10 szt., K. 2 szt., termos 6 szt., termos z kranem 3 szt., podgrzewacze 10 szt., podgrzewacze roll-top 2 szt., taboret gazowy 1 szt., artykuły gospodarcze 205 szt..
  • udział w 4 imprezach.

b. wskaźnik rezultatu:

  • liczba osób korzystająca z zakupionego sprzętu na 4 imprezach około 1000 osób
  • liczba osób degustujących potrawy regionalne ok. 1000 osób
  • wzrost liczby osób uczestniczących w imprezach o 20 %.

Wnioskodawca nie przewiduje jakichkolwiek ograniczeń dla społeczności w użytkowaniu i dostępie do sprzętu oraz nie będzie pobierał opłat za korzystanie z niego. Każdy zainteresowany korzystający ze świetlicy wiejskiej będzie mógł użytkować sprzęt. Zakupione elementy będą przechowywane w budynku OSP. Będą one wykorzystywane na imprezach lokalnych jak i spotkaniach społeczności lokalnej. Elementy te będą ogólnodostępne, udostępnione nieodpłatnie, a także nie przyniosą dochodu.

Poprzez realizację tej operacji nastąpi wzmocnienie aktywności społeczności lokalnej oraz wzrośnie poczucie identyfikacji społeczności z regionem, jego tradycjami i wartościami. Dzięki realizacji operacji będą kultywowane lokalne tradycje i zwyczaje.

W ramach realizacji operacji na Wnioskodawcę zostały wystawione faktury przez podatnika będącego płatnikiem VAT. Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej, nie osiąga przychodów opodatkowanych podatkiem VAT. Realizacja zadania nie ma związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Realizacja operacji pozytywnie wpłynie na świadomość społeczeństwa w zakresie dziedzictwa historycznego, przyrodniczego i kulturalnego, ponieważ w trakcie imprez regionalnych kultywowane będzie poczucie piękna i wspólnoty lokalnej, poprzez prezentowanie się na imprezach w tradycyjnych strojach regionalnych, umacnia się tożsamość społeczności lokalnych.

Planowany termin zakończenia realizacji zadania (złożenia wniosku o płatność) przypada na wrzesień 2013 r. Obligatoryjnym załącznikiem do wniosku o płatność jest indywidualna interpretacja w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT. Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT, nie prowadzi działalności gospodarczej. Realizacja przedmiotowej operacji nie będzie skutkować powstaniem obowiązku podatkowego w zakresie ustawy o podatku od towarów i usług. Przyczyni się natomiast do większej aktywizacji mieszkańców.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca ma możliwość odliczenia kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją zadania w ramach działania Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju objętego PROW na lata 2007-2013...

Stanowisko Wnioskodawcy:

Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją zadania w ramach działania Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju objętego PROW na lata 20072013, ponieważ nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest zarejestrowany w urzędzie skarbowym jako podatnik od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Wypada w tym miejscu zauważyć, że w stosownie do przepisu art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W świetle powyższego, niewątpliwie Wnioskodawca jako osoba prawna w zakresie, w jakim realizuje czynności określone w art. 5 ustawy o VAT, spełnia przesłanki do uznania go za podatnika podatku od towarów i usług.

Zaznaczenia zatem wymaga, iż zgodnie z art. 96 ust. 4 ustawy o VAT naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako podatnika VAT czynnego lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 jako podatnika VAT zwolnionego, po uprzednim złożeniu naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenia rejestracyjnego.

Należy zatem uznać, iż stwierdzenie Wnioskodawcy, że nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT, należy rozumieć w ten sposób, że nie jest on zarejestrowany jako podatnik VAT czynny.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca realizował projekt pn. . W ramach projektu Wnioskodawca zorganizował 4 imprezy folklorystyczne, w których brały udział i przygotowywały potrawy oraz zakupił zestaw cateringowy do kuchni, artykuły gospodarcze i spożywcze na ww. imprezy. Zakupione sprzęty będą ogólnodostępne, nie będą pobierane opłaty za korzystanie z nich. Faktury dokumentujące zakup towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu będą wystawiane na Wnioskodawcę. Realizacja zadania nie ma związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia czyli sprzedażą generującą podatek należny.

Zrealizowanie tego prawa możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT czynni, poprzez złożenie deklaracji VAT-7.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług związanego z nabywanymi towarami i usługami dotyczącymi realizacji przedmiotowego projektu. Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, a dokonane zakupy nie są wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności generujących podatek należny.

Wnioskodawca nie ma zatem prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. .

W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym nie ma możliwości odliczenia kwoty podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług związanych z realizacją zadania pn. należało uznać za prawidłowe.

Organ informuje ponadto, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku. W przypadku zmiany któregokolwiek elementu przestawionego stanu faktycznego, a w szczególności zarejestrowania się Wnioskodawcy jako podatnika VAT czynnego oraz wykorzystywania zakupionych towarów i usług do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz.U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego , po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.) Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN (PDF)

Treść w pliku PDF 2 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach