
Temat interpretacji
Zgodnie z treścią art. 106 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług ( Dz. U. Nr 54, poz. 535 ) podatnicy są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy.
Jednak na podstawie art. 106 ust. 8 ustawy o podatku od towarów i usług minister właściwy do spraw finansów został upoważniony do określenia w drodze rozporządzenia także innych danych, które powinny zostać ujęte w fakturze.
Delegacja ta została zrealizowana w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług ( Dz. U. Nr 97, poz. 971). Zgodnie z § 12 ust. 1 pkt. 1 w/w rozporządzenia faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy.
Żaden z przepisów ustawy o podatku od towarów i usług nie definiuje wprost pojęcia adresu nabywcy. Zdaniem Naczelnika Urzędu Skarbowego Warszawa Ursynów właściwym jest w takim przypadku podawanie na fakturze jako adresu - miejsca siedziby Strony.
Interpretacja ta wynika z odpowiedniego zastosowania art. 3 ust. 2 pkt. 1 ustawy o podatku od towarów i usług określającego właściwość organów podatkowych w sprawach podatku od
towarów i usług. Zgodnie z w/w przepisem, jeżeli czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług są wykonywane na terenie objętym zakresem działania dwóch lub więcej urzędów skarbowych, właściwość miejscową ustala się dla osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych nie mających osobowości prawnej - ze względu na adres siedziby.
Nie ma przeszkód, aby w fakturze znajdowały się dodatkowe informacje jak na przykład adresy poszczególnych biur, w których Strona prowadzi działalność. Zauważyć jednak należy, iż w praktyce, gdy w fakturze zamiast siedziby podany zostanie adres jednego z biur, to nie jest to wystarczający powód dla zakwestionowania faktury jako dającej podstawę do dokonania odliczenia podatku naliczonego od zakupu usługi lub towaru, jeżeli przy pomocy danych zawartych w tej fakturze można bez jakiejkolwiek wątpliwości zidentyfikować nabywcę.
