Na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) - Naczelnik Urzędu Skarbowego w Wad... - Interpretacja - PP/443-124/04

ShutterStock
Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 14.10.2004, sygn. PP/443-124/04, Urząd Skarbowy w Wadowicach

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) - Naczelnik Urzędu Skarbowego w Wadowicach, na żądanie strony z dnia 10.09.2004 r. uzupełnione pismem z dnia 11 października 2004 roku - udziela pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535); podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2 - 22, art. 30 - 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług.

Z regulacji tej wynika, że w sytuacji, gdy podatnik - w związku z konkretną dostawą, czy świadczeniem usług - otrzymuje od innego podmiotu jakiekolwiek dofinansowanie (dotacja, subwencja), stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, jako np. pokrycie części ceny lub rekompensatę z powodu obniżenia ceny - tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu tej dostawy lub świadczenia. Sam fakt, iż dotacja wpływa na cenę świadczenia, nie może być jednak decydujący dla uznania, że dotacja ta powinna zwiększać podstawę opodatkowania. Istotnym faktem dla uznania dotacji za zwiększającą podstawę opodatkowania jest stwierdzenie, że dotacja ta jest dokonywana w celu sfinansowania konkretnej czynności opodatkowanej.
Tak więc, do podstawy opodatkowania powinny być zaliczone tylko takie dotacje (subwencje, dofinansowania), które są bezpośrednio przeznaczone na dofinansowanie konkretnej dostawy, czy też konkretnego rodzaju usług (dotacja przedmiotowa).

Zdaniem Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego opisana w piśmie dotacja niewątpliwie, w części jest związana z usługą dostarczania wody i odprowadzania ścieków, co powoduje, iż jest ona obrotem w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Natomiast ustalenie w jakiej części dotacja jest przeznaczona na dofinansowanie działalności bieżącej, a w jakiej na dopłatę do świadczonych usług leży wyłącznie w gestii podatnika.

W kwestii stawki podatku VAT jaką powinny być opodatkowane dotacje oraz sposobu udokumentowania operacji na potrzeby VAT, Naczelnik tut. Urzędu Skarbowego uważa, iż:
stawka podatku dot. dotacji jest identyczna jak stawka podatku na świadczenie usługi, na którą dotacja jest przeznaczona;
zgodnie z zapisami ustawy każda dostawa, czy usługa klasyfikowana jest na podstawie przepisów o statystyce publicznej;
każdy podatnik obowiązany jest do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem czynności (również w zakresie klasyfikacji) oraz prawidłowego jego opodatkowania;
w przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania zainteresowany podmiot może zwrócić się o wskazanie zaklasyfikowania rodzaju prowadzonej działalności, wyrobu lub usługi, towaru, środka trwałego lub obiektu budowlanego i wydanie opinii interpretacyjnej do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi;
dopiero określenie symbolu statystycznego, pod którym dana usługa jest sklasyfikowana, pozwoli jednoznacznie ustalić stawkę podatku od towarów i usług;
dotacje, które podlegają opodatkowaniu należy rozliczać dla potrzeb VAT fakturą wewnętrzną;
dotacje, które nie są obrotem w rozumieniu ustawy powinno się dokumentować innym dokumentem księgowym. Kwota otrzymanej dotacji jest kwotą brutto.

Urząd Skarbowy w Wadowicach