prawo do odliczenia podatku VAT w związku z projektem ... - Interpretacja - IBPP2/443-329/13/AB

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 23.07.2013, sygn. IBPP2/443-329/13/AB, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

prawo do odliczenia podatku VAT w związku z projektem ...

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 11 kwietnia 2013 r. (data wpływu 12 kwietnia 2013 r.) uzupełnionym pismem z dnia 5 lipca 2013 r. (data wpływu 10 lipca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z projektem ... jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 kwietnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług ....

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 5 lipca 2013 r. (data wpływu 10 lipca 2013 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 27 czerwca 2013 r. znak: IBPP2/443-329/13/AB.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

I Sp. z o.o. (Wnioskodawca) jest spółką non profit - nie działa w celu osiągnięcia zysku, ewentualny zysk przeznacza na cele statutowe Spółki takie jak: działania związane ze wspieraniem przedsiębiorczości, innowacyjności i rozwojem zasobów ludzkich, działania na rzecz wsparcia i rozwoju konkurencyjności przedsiębiorstw, kadr oraz regionów, tworzenie korzystnych warunków dla zrównoważonego rozwoju polskiej gospodarki, wspomaganie wdrażania innowacji - transfer badań i technologii z działalnością szkoleniową, doradztwo z kojarzeniem partnerów oraz nawiązanie porozumień kooperacyjnych i zarządzanie nimi.

Spółka jest zarejestrowana w urzędzie skarbowym jako podatnik VAT czynny. W dniu 27 grudnia 2012 r. Wnioskodawca (Beneficjent) zawarł z P umowę o dofinansowanie projektu ... realizowanego w ramach Działania 5.1 Wspieranie rozwoju powiązań kooperacyjnych o znaczeniu ponadregionalnym Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013. PKD przedmiotu Projektu: ... Okres realizacji projektu wynosi 36 miesięcy i trwa od 01.01.2013 r. do 31.12.2015 r.

Efektem Projektu będzie opracowanie, wdrożenie do produkcji (budowa), a następnie komercjalizacja produktów o charakterze innowacyjnym, tj.:

  1. prototypu dwóch budynków w technologii tzw. A (A - to kompleksowo zautomatyzowany (inteligentny) budynek spełniający wymogi art. 9 Dyrektywy 2010/31/UE domu o niemal zerowym zużyciu energii zakupionej, dostępny w cenie budynków wzniesionych w standardzie energetycznym tzw. tradycyjnego budownictwa.),
  2. prototypu systemu sterowania inteligentnym budynkiem" tzw. S (S).

Prototypy budynków w technologii A oraz prototyp systemu sterowania S służyć będą następnie do opracowania nowych produktów sprzedawanych na rynku komercyjnym (tzw. komercjalizacja). Sprzedaż tę prowadzić będzie I.

W celu realizacji Projektu podpisano porozumienie o utworzeniu klastra pod nazwą ... " pomiędzy I Sp. z o.o. a szesnastoma członkami (przedsiębiorcami i instytucjami badawczo-rozwojowymi). Klaster polega na współpracy członków w celu w/w. komercjalizacji technologii tzw. A i systemu sterowania Inteligentnym budynkiem" tzw. S. Współpraca ta będzie polegała na przeprowadzeniu testów, badań i analiz w obszarze specjalizacji każdego z członków. Wyniki tych działań złączone ze sobą dadzą efekt w postaci produktów końcowych (projektów standardowych w wariancie dom lub mały biurowiec oraz systemów zarządzania budynkiem w wariancie dla domu lub małego biurowca).

W celu opracowania, wdrożenia do produkcji prototypu budynków w technologii A i systemu S czyli zrealizowaniu projektu konieczne jest dokonanie zakupu towarów i usług (środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych, badań przemysłowych), które następnie będą wykorzystywane przez uczestników klastra celem opracowania produktów gotowych do wprowadzenia na rynek komercyjny.

Dokonane przez Beneficjenta zakupy w ramach projektu są opodatkowane podatkiem VAT. W założeniach wniosku podatek VAT od tych zakupów nie jest wydatkiem kwalifikowanym i nie podlega sfinansowaniu przez PARP.

Wnioskodawca jako Beneneficjent dotacji po dokonaniu w/w zakupów, udostępnia je odpłatnie członkom powiązania do prowadzenia badań i testowania w celu opracowania elementów składowych do wspomnianej technologii A i systemu S przy czym odpłatność ta nie będzie przewyższała kosztów eksploatacyjnych związanych z ich utrzymaniem i udostępnianiem. Dodatkowo członkowie mogą udoskonalać swoje własne produkty w ramach tego testowania.

Wycena korzystania z w/w urządzeń/wyników badań jest skalkulowana w oparciu o stawki rynkowe, ale każdy członek pokrywa jedynie koszty eksploatacyjne (na podstawie wystawionej przez I faktury), natomiast na resztę zostanie im wystawione zaświadczenie o pomocy de minimis jako forma rozliczenia projektu (wsparcie uzyskane przez przedsiębiorców funkcjonujących w ramach powiązania kooperacyjnego (klastra) w zakresie korzystania z usług, materiałów, wartości niematerialnych i prawnych, wyposażenia i środków trwałych nabytych lub wytworzonych w ramach projektu przez koordynatora klastra (I Sp. z o.o.) stanowi pomoc de minimis).

W ramach tej pomocy zostanie rozdysponowana kwota równa otrzymanej dotacji (czyli Beneficjent zwraca otrzymaną dotacje do uczestników w ramach pomocy de minimis).

Po udzieleniu całej pomocy de minimis (okres udzielania pomocy maksymalnie do 15 lat przy czym należy podkreślić, iż 15 letni okres rozliczenia pomocy de minimis jest okresem maksymalnym i w związku z tym pomoc może zostać rozliczona dużo wcześniej w zależności od wykorzystania usług przez członków klastra) oraz po upływie 3 lat od zakończenia realizacji projektu (Beneficjent jest zobowiązany zachować trzyletnią trwałości projektu) Beneficjent ma prawo sprzedać bądź wynająć komercyjnie prototypy budynków w technologii A wraz z prototypem systemu sterowania S oraz zakupione środki trwałe, wartości niematerialne i prawne (w/w zakupione w celu opracowania komercjalizowanych technologii). Z prawa tego Beneficjent zamierza skorzystać.

Opracowane produkty (tj. projekty standardowe w wariancie dom lub mały biurowiec oraz systemy zarządzania budynkiem w wariancie dla domu lub małego biurowca) w związku z powstaniem prototypu budynków oraz systemu sterowania będą przeznaczona do sprzedaży po okresie zakończenia realizacji projektu czyli od 2016 r. Sprzedaży tej dokonywać będzie I.

W prognozie sprzedaży na 2016 rok założono: sprzedaż 17 projektów i 7 systemów i przychód z ich sprzedaży w wysokości 595.000,00 zł. Podczas szacowania rocznych wielkości sprzedaży brano pod uwagę istniejący i prognozowany na podstawie doświadczenia wnioskodawcy oraz prognoz i przewidywań rynkowych popyt na tego typu produkty, jak również możliwości podażowe beneficjenta. Ceny produktów przyjęto na średnim akceptowanym przez klienta poziomie rynkowym.

Całkowity koszt realizacji Projektu wynosi 14.829.057,54 zł z czego 12.339.538,00 zł to maksymalna kwota wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem związanych z realizacją Projektu. Wydatki wykraczające poza maksymalną kwotę wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem, są wydatkami niekwalifikowanymi (w tym cały podatek VAT) i stanowią wkład własny Beneficjenta który Beneficjent zobowiązany jest pokryć w całości. Instytucja Wdrażająca/Instytucja Pośrednicząca II stopnia zobowiązuje się udzielić Beneficjentowi dofinansowania na realizację Projektu do maksymalnej wysokości 11 627.818,00 zł. Kwota dofinansowania, stanowi sumę kwot dofinansowania zgodnie z kategoriami wydatków: - na dokonanie inwestycji (zakup środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych) wynosi 10.556.098,00 zł, co stanowi 100% kwoty wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem, - na badania przemysłowe lub prace rozwojowe wynosi 480.000,00 zł, co stanowi 80% kwoty wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem, - na koszty osobowe i administracyjne wynosi 471.000,00 zł, co stanowi 50% kwoty wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem oraz - na współpracę międzynarodową powiązania kooperacyjnego wynosi 120.720,00 zł, co stanowi 50% kwoty wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem. Beneficjent otrzymuje dofinansowanie w formie zaliczki w kilku transzach oraz w formie refundacji poniesionych wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem.

W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, że dokonywane zakupy towarów i usług związane z projektem mają zgodnie z przewidywaniami I Sp. z o.o. zarejestrowanego podatnika VAT służyć wyłącznie sprzedaży opodatkowanej tym podatkiem, która zostanie wykonana w przyszłości.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy od dokonywanych zakupów towarów i usług dotyczących realizowanego Projektu I Sp. z o.o. przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego (VAT)...

Stanowisko Wnioskodawcy:

I Sp. z o.o. jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT. W wyniku realizowanego przez Spółkę Projektu powstaną produkty które po zakończeniu jego realizacji będą wykorzystywane do czynności podlegających opodatkowaniu.

Stosownie do przepisu art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powyższych przepisów wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje w przypadku, gdy odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy dokonywane zakupy towarów i usług mają związek z czynnościami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

W systemie podatku od towarów i usług obowiązuje zasada niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że istotna jest intencja nabycia - jeśli dany towar czy usługa ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas - po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych - odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy. Cytowane wcześniej regulacje prawne nakazują oceniać zakres prawa do odliczenia w oparciu o finalne przeznaczenie towaru czy też usługi, w cenie której zawarty był podatek mający podlegać odliczeniu.

Dokonywane zakupy związane z projektem mają zgodnie z przewidywaniami I służyć sprzedaży opodatkowanej VAT, która zostanie wykonana w przyszłości. W związku z powyższym Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Ustawodawca stworzył podatnikom prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez nich zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ww. ustawy.

Z przepisów ustawy o VAT wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Ustawa wyłącza, zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Zgodnie natomiast z art. 15 ust. 1 ww. ustawy, zgodnie z którym podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ww. ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawcy jest czynnym podatnikiem VAT. W dniu 27 grudnia 2012 r. Wnioskodawca (Beneficjent) zawarł z P umowę o dofinansowanie projektu ... realizowanego w ramach Działania 5.1 Wspieranie rozwoju powiązań kooperacyjnych o znaczeniu ponadregionalnym Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013. PKD przedmiotu Projektu: ... Okres realizacji projektu wynosi 36 miesięcy i trwa od 01.01.2013 r. do 31.12.2015 r.

Efektem Projektu będzie opracowanie, wdrożenie do produkcji (budowa), a następnie komercjalizacja produktów o charakterze innowacyjnym, tj.:

  1. prototypu dwóch budynków w technologii tzw. A,
  2. prototypu systemu sterowania inteligentnym budynkiem" tzw. S.

W celu opracowania, wdrożenia do produkcji prototypu budynków w technologii A i systemu S czyli zrealizowaniu projektu konieczne jest dokonanie zakupu towarów i usług (środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych, badań przemysłowych), które następnie będą wykorzystywane przez uczestników klastra celem opracowania produktów gotowych do wprowadzenia na rynek komercyjny.

Dokonywane zakupy towarów i usług związane z projektem ... mają zgodnie z przewidywaniami I Sp. z o.o. zarejestrowanego podatnika VAT służyć wyłącznie sprzedaży opodatkowanej tym podatkiem, która zostanie wykonana w przyszłości.

Dokonane przez Beneficjenta zakupy w ramach projektu są opodatkowane podatkiem VAT. W założeniach wniosku podatek VAT od tych zakupów nie jest wydatkiem kwalifikowanym i nie podlega sfinansowaniu przez PARP.

Wnioskodawca jako Beneneficjent dotacji po dokonaniu w/w zakupów, udostępnia je odpłatnie członkom powiązania do prowadzenia badań i testowania w celu opracowania elementów składowych do wspomnianej technologii A i systemu S przy czym odpłatność ta nie będzie przewyższała kosztów eksploatacyjnych związanych z ich utrzymaniem i udostępnianiem. Po udzieleniu całej pomocy de minimis oraz po upływie 3 lat od zakończenia realizacji projektu Beneficjent ma prawo sprzedać bądź wynająć komercyjnie prototypy budynków w technologii A wraz z prototypem systemu sterowania S oraz zakupione środki trwałe, wartości niematerialne i prawne. Z prawa tego Beneficjent zamierza skorzystać.

Opracowane produkty w związku z powstaniem prototypu budynków oraz systemu sterowania będą przeznaczona do sprzedaży po okresie zakończenia realizacji projektu czyli od 2016 r. Sprzedaży tej dokonywać będzie I.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz ww. przepisy stwierdzić należy, że rozliczenie podatku na zasadach ogólnych określonych w art. 86 ust. 1 ww. ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W przedmiotowej sprawie warunek uprawniający do odliczenia jest spełniony, gdyż jak wskazał Wnioskodawca, zakupy towarów i usług związanych z przedmiotowym projektem służyć będzie wyłącznie sprzedaży opodatkowanej tym podatkiem.

Zatem, Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu ... gdyż, zakupy towarów i usług służyć będą wyłącznie sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT. Przy czym dodać należy, iż prawo to przysługuje, o ile nie wystąpią przesłanki negatywne wymienione w art. 88 ustawy o VAT.

W związku z powyższym, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Podkreślenia wymaga fakt, iż niniejsza interpretacja traci swoją ważność w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu stanu faktycznego oraz prawnego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN (PDF)

Treść w pliku PDF 2 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach