Brak prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją operacji polegającej na zakupie sprzętu do wyposażenia świetlicy wiejskiej. - Interpretacja - ITPP2/443-255/13/AJ

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 19.04.2013, sygn. ITPP2/443-255/13/AJ, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Brak prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją operacji polegającej na zakupie sprzętu do wyposażenia świetlicy wiejskiej.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 15 marca 2013 r. (data wpływu 18 marca 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją operacji polegającej na zakupie sprzętu do wyposażenia świetlicy wiejskiej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 marca 2013 r. złożony został wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją operacji polegającej na zakupie sprzętu do wyposażenia świetlicy wiejskiej.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Stowarzyszenie zarejestrowane jest w Krajowym Rejestrze Sądowym i działa na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (t. j. Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 ze zm.). Nie prowadzi działalności gospodarczej, a wszelkie ewentualne zyski będą przeznaczone na działalność statutową.

Stowarzyszenie realizując cele statutowe podpisało w dniu 19 czerwca 2012 r. z Samorządem Województwa umowę przyznania pomocy na realizację operacji z zakresu małych projektów w ramach działania 4.1.3 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju objętego PROW na lata 2007-2013. Koszty ponoszone przez Stowarzyszenie w ramach realizacji operacji kwalifikują się do refundacji w ramach Osi 4 Leader Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. W 2012 r. rozpoczęło ponoszenie kosztów zgodnie z rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 8 lipca 2008 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 (Dz. U. Nr 138 poz. 868 ze zm.).

W ramach operacji Stowarzyszenie poniosło wydatki związane z zakupem sprzętu do wyposażenia świetlicy wiejskiej. Celem operacji jest poprawa standardu świetlicy w celu rozwoju aktywności lokalnej społeczności wiejskiej (organizacja spotkań, imprez kulturalno-oświatowych dla mieszkańców wsi). Zgodnie z § 4 ust. 3 pkt 1 ww. rozporządzenia, do kosztów kwalifikowanych małych projektów zalicza się także podatek od towarów i usług, uiszczany w związku z poniesieniem kosztów , na zasadach określonych w art. 71 ust. 3 Rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005 z dnia 20 września 2005 r. w sprawie wsparcia Rozwoju Obszarów Wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (Dz. U. UE z dnia 21 października 2005 r. L 277 str. 1 ze zm.)

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Stowarzyszenie ma prawo do odzyskania podatku od towarów i usług naliczonego w związku z realizacją ww. operacji...

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków ponoszonych w związku z realizacją ww. operacji. Po powołaniu treści art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług Stowarzyszenie stwierdziło, że planowane działania posiadają specyfikę użyteczności publicznej i czynności opodatkowane nie wystąpią. Poza tym zakupione towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Następnie Stowarzyszenie stwierdziło, że nie są spełnione warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego, ponieważ nie figuruje w ewidencji podatników podatku od towarów i usług i nie jest podatnikiem tego podatku. Wskazało, że w zakresie ww. operacji nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.). Ewentualny zwrot, według Stowarzyszenia na podstawie ww. przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród nich wymieniono m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia Ministra Finansów, a w przypadku środków pochodzących z Unii Europejskiej, podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Stowarzyszenie wskazało, że nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku od towarów i usług na podstawie wskazanych przepisów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Końcowo wskazać należy, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 2 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy