Prawo do odzyskania VAT w związku z realizacją projektu. - Interpretacja - ITPP3/443-162/13/AT

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 14.05.2013, sygn. ITPP3/443-162/13/AT, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Prawo do odzyskania VAT w związku z realizacją projektu.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 20 marca 2013 r. (data wpływu 8 kwietnia 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 kwietnia 2013 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Stowarzyszenie posiada osobowość prawną i działa na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (t. j. Dz. U. z 2001 r. Nr 79 poz. 855 ze zm.), ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 234 poz. 1536 ze zm.) oraz ustawy z dnia 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Obszarów Wiejskich (Dz. U. Nr 64 poz. 427 ze zm.). Stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym i trwałym zrzeszeniem osób fizycznych i prawnych, aktywizującym społeczność.

Wychodząc na przeciw oczekiwaniom mieszkańców Stowarzyszenie postanowiło wystąpić do LGD o tzw. mały projekt w celu przeprowadzenia kursów kulinarnych oraz doposażenia świetlicy wiejskiej w zaplecze gastronomiczne. Główną potrzebą zgłaszaną przez mieszkańców wsi jest doposażenie świetlicy wiejskiej w zaplecze gastronomiczne. W ramach zadania planowany jest zakup: mebli kuchennych (szafek stojących, wiszących), kuchenki gazowej 1 szt., lodówki - 1 szt., mikrofalówki - 1 szt., krajalnicy - 1 szt., czajnika bezprzewodowego 1 szt. oraz narzędzi umożliwiających sprawne przygotowanie i podawanie potraw: garnków 3 szt., patelni - 2 szt., podgrzewaczy - 3 szt., brytfanek - 2 szt., półmisków - 10 szt., misek metalowych - 5 szt., misek plastikowych - 3 szt., szklanek - 50 szt., literatek - 50 szt., talerzy (płaskie, głębokie, deserowe) - 1 kpl. (48 szt.), tortownic - 2 szt., blach do ciast - 3 szt., zestawów sztućcy - 48 szt., łopatek drewnianych - 3 szt., łyżek chochli - 2 szt., tac nierdzewnych - 4 szt., drewnianych desek do krojenia - 3 szt., tasaków - 3 szt. Realizacja zadania poprzez doposażenie świetlicy wiejskiej w zaplecze gastronomiczne umożliwi organizowanie imprez kulturalnych, rekreacyjnych i integracyjnych dla mieszkańców wsi.

Elementem integracji mieszkańców będzie zorganizowany przez Stowarzyszenia kurs gotowania i pieczenia, który skierowany będzie do 12 osobowej grupy, zarówno do gospodyń domowych, jak i do młodych dziewczyn, a także do panów. Kurs nieodpłatnie poprowadzi mieszkanka wsi . w ramach pracy własnej, której doświadczenie i wyrafinowany smak w kuchni słyną w całej okolicy. W programie zaplanowano przygotowanie takich potraw jak: bigos, krokiety, flaki, schabowe z pieczarkami, itp., dlatego niezbędny jest zakup artykułów spożywczych m. in. takich jak: kapusta kiszona, grzyby, polędwiczki, pieczarki, papryki, żółty ser, karkówki, skrzydełka, mięso mielone, ziemniaki, schab, filety z kurczaka, surowe flaki, wołowina, udka, ryż, mąka, bulion, olej, warzywa, przyprawy do mięs. Kurs trwać będzie 60 godzin, tj. 15 spotkań po 4 godz. szkoleniowe 1-2 razy w tygodniu i prowadzony będzie w świetlicy wiejskiej w . Wydarzenie promowane będzie na plakatach promocyjnych wykonanych w ramach pracy własnej oraz rozdystrybuowanych we wsi i okolicy również w ramach pracy własnej, a także za pomocą strony internetowej partnera projektu.

W ramach projektu planowana jest również organizacja imprezy biesiadnej otwartej dla wszystkich mieszkańców oraz przybyłych gości. Impreza biesiadna odbędzie się w świetlicy wiejskiej w . Tematem przewodnim biesiady będzie . Weźmie w niej udział ok. 60 osób i planuje się, że trwać będzie 4 godz. od 16:00-20:00 W ramach biesiady uczestnicy kursu przygotują pyszny poczęstunek, który będzie efektem prowadzonego kursu gotowania oraz wieńczącego jego zakończenie. Planuje się wynajęcie formacji wokalno-instrumentalnej z repertuarem biesiadno-tanecznym, który posiada doświadczenie w występowaniu na tego typu imprezach. Wymienione działania są spójne z przedmiotowym działaniem Stowarzyszenia, które nie otrzyma z tytułu realizacji projektów żadnych profitów, nie będzie prowadzona sprzedaż podczas festynu. Pozyskane w ramach pomocy środki nie będą środkami bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w § 8 ust. 3, 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73 poz. 392 ze zm.). Niniejszy wniosek jest przedstawieniem stanu faktycznego. Realizacja wydarzenia jest wtoku planowania - projekt zrealizowany zostanie w najbliższych miesiącach.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Stowarzyszenie ma prawo do odzyskania VAT naliczonego, związanego z ww. zakupami w ramach realizacji zadania w ramach osi 4 Leader Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, działanie 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów...

Wnioskodawca wskazując, że nie jest zarejestrowanym podatnikiem VAT oraz że realizacja projektu pn. - organizacja kursu gotowania, pieczenia oraz doposażenie świetlicy wiejskiej dla mieszkańców wsi . objętego PROW nie ma związku ze sprzedażą opodatkowaną, uważa że nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego, określonego na fakturach zakupu materiałów i usług z tytułu poniesionych kosztów związanych z tym zadaniem.

Według Wnioskodawcy, nie przysługuje Jemu prawo do odliczenia podatku zgodnie z art. 86 ust. l ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarowi usług. Wnioskodawca podkreśla, że dokonane zakupy nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną i nie ma możliwości odzyskania podatku, gdyż pozyskane środki nie będą środkami bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4 (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy).

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20, o czym stanowi art. 88 ust. 4 ustawy.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W treści rozdziału 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2013 r., poz. 247 ze zm.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Biorąc pod uwagę opis stanu faktycznego oraz treść powołanych przepisów prawa, stwierdzić należy, że przy założeniu, iż dokonane zakupy nie posłużą wykonywaniu czynności opodatkowanych (na co wskazuje treść wniosku), w świetle powołanego art. 86 ust. 1 ustawy, Wnioskodawcy, jako niezarejestrowanemu podatnikowi VAT, nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług. Wnioskodawcy nie przysługuje także prawo do otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż środki otrzymane na jego realizację nie są środkami bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w powołanym rozporządzeniu.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 148 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy