W odniesieniu do realizowanych projektów w ramach PROW 2007 - 2013 wdrażanie lokalnych strategii rozwoju Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia pod... - Interpretacja - IPPP2/443-1181/11-2/KAN

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 25.10.2011, sygn. IPPP2/443-1181/11-2/KAN, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

W odniesieniu do realizowanych projektów w ramach PROW 2007 - 2013 wdrażanie lokalnych strategii rozwoju Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia podatku od towarów i usług od dokonywanych zakupów.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 6 października 2011r. (data wpływu 13 października 2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku VAT jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 października 2011r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku VAT.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Stowarzyszenie zobowiązało się do realizacji operacji pt. X, którego celem była promocja regionu LGD, o charakterze innowacyjnym i proeuropejskim, przyczyniającym się do wzrostu jakości życia mieszkańców regionu poprzez dostęp do wysokiej jakości życia kulturalnego. Celem imprezy był również rozwój i promocja turystyki w regionie. Projekt został zrealizowany dn. 14.08.2011r. w R. Organizacja polegała m. in. na występach muzyków i artystów promujących różnorodną muzykę, kulturę i tradycję.

Wartość operacji to 26 tys. zł, z czego o zwrot 70 % kosztów kwalifikowanych (czyli 18200,00 zł) ubiega się Stowarzyszenie składając wniosek o płatność po zrealizowaniu operacji.

W celu wykonania w/w operacji Stowarzyszeniu została przyznana pomoc z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich z zakresu małych projektów w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju objętego PROW na lata 2007-2013 w wysokości 18200,00 zł, nie więcej niż 25 tys. zł na realizację operacji.

Stowarzyszenie nie zatrudnia pracowników. W celu wykonania operacji zostały zawarte umowy zlecenia i umowy o dzieło, zakupiono niezbędne materiały oraz zlecono usługi wyspecjalizowanym jednostkom, w wyniku czego część poniesionych kosztów udokumentowana jest fakturami VAT.

Stowarzyszenie nie jest i nigdy nie było czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, nie prowadzi działalności gospodarczej. Korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 15 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. 2004 Nr 54 poz.535 z póżń. zm).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Stowarzyszenie (jako podmiot nie będący płatnikiem podatku) realizując powyższą operację może odzyskać uiszczony podatek VAT zawarty w fakturach dotyczących realizacji opisanej operacji...

Stanowisko Wnioskodawcy

Stowarzyszeniu z tytułu realizacji operacji nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, ponieważ poniesione wydatki nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi, o czym stanowi art. 86 ust 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Ponadto Stowarzyszenie nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT, co również wyklucza skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego zg. z art. 86 ust. 4 ustawy, zgodnie z którym obniżenie kwoty lub zwrot różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT - czynni. Zgodnie z art. 96 z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 20 (wyłączenie w przypadku Stowarzyszenia nie ma zastosowania).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jednolity, Dz. U. z 2011r. Nr 177 poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m. in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego we wniosku zaistniałego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca Stowarzyszenie zobowiązało się do realizacji operacji pt. X, którego celem była promocja regionu LGD, o charakterze innowacyjnym i proeuropejskim, przyczyniającym się do wzrostu jakości życia mieszkańców regionu poprzez dostęp do wysokiej jakości życia kulturalnego. Celem imprezy był również rozwój i promocja turystyki w regionie. Projekt został zrealizowany dn. 14.08.2011r. w Radzanowie. Organizacja polegała m. in. na występach muzyków i artystów promujących różnorodną muzykę, kulturę i tradycję.

Wartość operacji to 26 tys. zł, z czego o zwrot 70 % kosztów kwalifikowanych (czyli 18200 zł) ubiega się Stowarzyszenie składając wniosek o płatność po zrealizowaniu operacji.

W celu wykonania w/w operacji Stowarzyszeniu została przyznana pomoc z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich z zakresu małych projektów w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju objętego PROW na lata 2007-2013 w wysokości 18200,00 zł, nie więcej niż 25 tys. zł na realizację operacji.

Stowarzyszenie nie zatrudnia pracowników. W celu wykonania operacji zostały zawarte umowy zlecenia i umowy o dzieło, zakupiono niezbędne materiały oraz zlecono usługi wyspecjalizowanym jednostkom, w wyniku czego część poniesionych kosztów udokumentowana jest fakturami VAT. Stowarzyszenie nie jest i nigdy nie było czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, nie prowadzi działalności gospodarczej. Poniesione wydatki nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi.

W związku z powyższym Wnioskodawca poniesie koszty związane z realizacją ww. projektu. Wnioskodawca nie jest podatnikiem i nie prowadzi działalności gospodarczej, jak również nie rejestrował się jako podatnik czynny VAT.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi, bowiem Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a zatem nabywane towary i usługi nie mają w żadnym zakresie związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Tym samym Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją ww. zadań.

Reasumując, w odniesieniu do realizowanych projektów w ramach PROW 2007 - 2013 wdrażanie lokalnych strategii rozwoju Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia podatku od towarów i usług od dokonywanych zakupów.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10 09-402 Płock.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie