
Temat interpretacji
Otrzymane środki pieniężne od Członków Klastra, jako wkład własny na realizację projektu, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tj. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów uwzględniając prawomocny wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z dnia 23 grudnia 2010 r. sygn. akt I SA/Ol 757/10 (data wpływu 25 marca 2011 r.) po ponownej analizie zdarzenia przyszłego stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 5 maja 2010 r. (data wpływu 10 maja 2010 r.), uzupełnionym w dniach 12 lipca 2010 r. i 2 maja 2011 r. (daty wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania otrzymanych środków pieniężnych związanych z realizacją projektu pn. Rozwój Klastra Ciepłowniczego - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 10 maja 2010 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 12 lipca 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania otrzymanych środków pieniężnych związanych z realizacją projektu pn. Rozwój Klastra Ciepłowniczego
W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Spółka, w ramach działania 1.4 Programu Operacyjnego Rozwój Polski na lata 2007-2013, podpisała umowę z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości na realizację projektu pn. Rozwój Klastra Ciepłowniczego, jako koordynator projektu w okresie od 1 stycznia 2010 r. do 31 marca 2013 r. Projekt będzie dofinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR) w 90% kosztów kwalifikowanych. Pozostałe 10% kosztów będzie finansowane z wnoszonych wkładów własnych przez Członków Klastra, którzy są partnerami w tym projekcie i wyrazili zgodę na uczestnictwo oraz podpisali przedmiotową umowę ze Spółką (koordynatorem projektu). W tym celu, zgodnie z umową, Spółka wyodrębniła rachunek bankowy. Spółka rozlicza się kwartalnie z poniesionych wydatków w wartościach brutto, uznanych za kwalifikowane na podstawie złożonego wniosku o płatność do Instytucji Pośredniczącej wraz z zestawieniem dokumentów potwierdzających poniesione wydatki. Są one akceptowane w celu pokrycia ze środków EFRR w 90%, a pozostałe 10% będzie pokrywane w ramach zgromadzonego wkładu własnego.
W projekcie ujęto następujące koszty:
- osobowe,
- wynajmu powierzchni biura,
- zakupu środków trwałych przeznaczonych do użytku na czas realizacji projektu (np. sprzęt komputerowy, meble).,
- zakupu materiałów biurowych,
- podróży służbowych, diet noclegowych i wyżywieniowych,
- związane z promocją projektu,
- związane z organizacją spotkań, seminariów i konferencji,
- związane z pracami badawczymi, ekspertyzami, opracowaniem strategii,
- związane z organizacją wyjazdów studyjnych.
Efekty projektów, z których mogą korzystać uczestnicy wpłacający 10% wkładu własnego, to:
- usługi informacyjne świadczone przez Biuro Klastra,
- możliwość korzystania z opracowanych w ramach projektu wyników badań, ekspertyz i dokumentów strategicznych,
- udział w konferencjach i seminariach o charakterze ogólnym,
- udział w działaniach promocyjnych adresowanych do całego Klastra.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy otrzymywane środki od Członków Klastra, jako wkład własny na realizację projektu, podlegają ustawie o podatku od towarów i usług...
Zdaniem Wnioskodawcy, środki pieniężne otrzymane od Członków Konsorcjum nie wiążą się ze świadczeniem usługi i w związku z tym nie podlegają opodatkowaniu, zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.
W dniu 20 lipca 2010 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy wydał interpretację indywidualną nr ITPP2/443-429/10/AD, stwierdzając, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 5 maja 2010 r. (data wpływu 10 maja 2010 r.) jest nieprawidłowe.
Nie zgadzając się z treścią wydanej interpretacji, po uprzednim wezwaniu do usunięcia naruszenia prawa, Spółka złożyła skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, który wyrokiem z dnia 23 grudnia 2010 r. sygn. akt I SA/Sz 429/10, uchylił zaskarżoną interpretację.
W dniu 25 marca 2011 r. do tut. organu wpłynął prawomocny wyrok wydany przez Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie z dnia 23 grudnia 2010 r. sygn. akt I SA/Sz 429/10, uchylający zaskarżoną interpretację.
Wykonując wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, tut. organ pismem z dnia 18 kwietnia 2011 r. znak ITPP2/443-429/10-4/AD, na podstawie art. 169 § 1 w zw. z art. 14h tej ustawy, wezwał Spółkę do uzupełnienia zdarzenia przyszłego poprzez wskazanie:
- kto prowadzi biuro Klastra Spółka, czy inny podmiot,
- kto jest nabywcą, zgodnie z wystawionym dokumentem, usług badawczych, ekspertyz i opracowań strategii Spółka, czy partnerzy projektu (członkowie Klastra),
- czy konferencje, seminaria i spotkania prowadziła i organizowała Spółka, w przypadku jeżeli je jedynie organizowała kto był ich nabywcą, Spółka, czy partnerzy projektu,
- czy Spółka jest członkiem Klastra,
- czy w związku z realizacją projektu Spółka wnosiła wkład własny.
W dniu 2 maja 2011 r. wpłynęło uzupełnienie stanowiące odpowiedź na ww. wezwanie, z którego wynika, że prowadzenie biura Klastra jest jednym z działań przewidzianych w projekcie (tak jak np. badania, promocja, spotkania), a jego finansowanie odbywa się ze środków pochodzących ze EFRR oraz wkładów własnych (proporcja 90% do 10%). Działanie to (podobnie jak wszystkie inne działania w projekcie, czy to na zasadzie zlecenia innym podmiotom, czy też w ramach struktur własnych) prowadzi Spółka. Wskazała, że na potrzeby realizacji projektów z wykorzystaniem środków unijnych należy rozróżnić nabywcę formalnego (Spółkę) od nabywców realnych (przedsiębiorstw będących członkami Klastra). Wszystkie działania w ramach projektu są zlecane przez Spółkę i to ona jest ich formalnym nabywcą (podpisuje umowy i opłaca faktury), natomiast z produktów zakupionych w ramach projektu korzystają przedsiębiorstwa, a nie Spółka. Spółka, jako beneficjent-koordynator projektu realizowanego w ramach wielostronnego porozumienia, zobowiązana jest zobowiązać się do zapewnienia wszystkim podmiotom uczestniczącym w realizacji projektu: "równego, bezpłatnego dostępu do usług, materiałów, wartości niematerialnych i prawnych oraz środków trwałych nabytych lub wytworzonych przez beneficjenta, a w przypadku gdy podmiotem uczestniczącym w realizacji projektu jest przedsiębiorca - do zapewnienia temu przedsiębiorcy bezpłatnego dostępu w granicach limitów pomocy de minimis". Spółka otrzymała środki od Polskiej Agencji Rozwoju Regionalnego na realizację wszystkich działań w projekcie (w tym także konferencji, spotkań, seminariów). Organizatorem wszystkich spotkań w ramach projektu jest Spółka lub podmioty przez nią wybrane. Spotkania były prowadzone przez ekspertów zewnętrznych (zatrudnianych przez Spółkę) lub też przez personel Spółki. Nabywcą spotkań, zgodnie z dokumentami księgowymi, była Spółka, natomiast odbiorcą (nabywcą w ramach projektu) byli przedsiębiorcy należący do Klastra, co jest dokumentowane zaświadczeniami o pomocy de minimis". Spółka jest członkiem Klastra ale jednocześnie, jako beneficjent realizowanego projektu, nie korzysta z jego efektów. Z efektów projektu korzystają przedsiębiorcy będący członkami Klastra. W związku z tym, że Spółka nie korzysta z efektów projektu, nie wnosi też do projektu wkładu własnego.
W wyniku ponownej analizy zdarzenia przyszłego, uzupełnionego w wykonaniu orzeczenia Sądu, w świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Z treści art. 7 ust. 1 ustawy wynika, że dostawą towarów jest przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().
Przez świadczenie usług w myśl art. 8 ust. 1 pkt 1 powołanej ustawy rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
- przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
- zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
- świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Na mocy art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.
Biorąc pod uwagę powołane przepisy należy zauważyć, iż przy ocenie charakteru świadczenia, jako usług, należy mieć na względzie, że ustawa o podatku od towarów i usług zalicza do usług każde świadczenie, podkreślając powszechność opodatkowania. Do uznania danej czynności za usługę konieczne jest istnienie odbiorcy wykonywanego świadczenia (beneficjenta czynności) i występowanie związku między tą czynnością a otrzymywanym wynagrodzeniem będącym świadczeniem wzajemnym. Otóż usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący z niego korzyść.
Zatem musi wystąpić świadczenie, na które ukierunkowana jest płatność.
Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Spółka, jako członek Klastra, realizuje projekt dofinansowany w 90% kosztów kwalifikowanych ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, natomiast pozostałe 10% kosztów będzie finansowane ze środków własnych wnoszonych przez członków Klastra, którzy są partnerami w tym przedsięwzięciu. Otrzymane środki przeznaczone są na wszystkie działania związane z realizacją projektu (wynajem biura, nabycie środków trwałych, materiałów biurowych, promocję, organizację spotkań, seminariów i konferencji, itp.). Efekty projektów, z których mogą korzystać uczestnicy to usługi informacyjne świadczone przez biuro Klasta, wyniki badań, ekspertyzy i dokumenty strategiczne, udział w konferencjach, seminariach, działaniach promocyjnych adresowanych do całego Klastra. Z efektów projektu korzystają przedsiębiorcy, będący członkami Klastra, a nie Spółka, która nie wnosi wkładu własnego. Wszystkie działania w ramach projektu są zlecane przez Spółkę i to ona jest ich formalnym nabywcą (podpisuje umowy i opłaca faktury), natomiast z produktów zakupionych w ramach projektu korzystają przedsiębiorstwa, a nie Spółka. Spółka zobowiązana jest do równego, bezpłatnego dostępu do usług, materiałów, wartości niematerialnych i prawnych oraz środków trwałych nabytych lub wytworzonych przez beneficjenta, a w przypadku gdy podmiotem uczestniczącym w realizacji projektu jest przedsiębiorca - do zapewnienia temu przedsiębiorcy bezpłatnego dostępu w granicach limitów pomocy de minimis".
Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że z uwagi na fakt jak wynika z treści wniosku i jego uzupełnienia otrzymane od członków Klastra wkłady własne nie stanowią zapłaty za wykonane usługi, nie stanowią obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy, wobec czego nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Jednocześnie należy wskazać, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy
