
Temat interpretacji
prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony wykazany w fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu badawczego
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 22 czerwca 2011r. (data wpływu 8 lipca 2011r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony wykazany w fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 7 lipca 2011r. do Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Bielsku-Białej wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony wykazany w fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. .
Pismem z dnia 8 lipca 2011r. (data wpływu do tut. organu 8 lipca 2011r.) nr OB.-1/07/11-647/2011/58515 ww. wniosek został przesłany do tut. organu w celu rozpatrzenia zgodnie z właściwością.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:
Politechnika jako Lider konsorcjum naukowo-przemysłowego realizuje projekt pn. , w ramach strategicznego programu badań naukowych i prac rozwojowych Zaawansowane technologie pozyskiwania energii. Na podstawie umowy nr SP/E/1/67484/10 zawartej w dniu 5 maja 2010r. oraz umowy konsorcjum zawartej w dniu 19 sierpnia 2009r. Planowane zakończenie projektu przewidziane jest na 30 kwietnia 2015r. Środki na finansowanie projektu będą pochodziły z dotacji z Narodowego Centrum oraz ze środków własnych wykonawców (członków umowy konsorcjum).
Celem projektu jest:
- powstanie nowej wiedzy pozwalającej na opracowanie i weryfikację nowych koncepcji wzrostu sprawności obiegu siłowni kondensacyjnych (w tym o najwyższych ultra nadkrytycznych parametrach pary),
- opracowanie i sprawdzenie w skali pilotowej procesów wychwytu CO2 ze spalin.
Osiągnięcie tak sformułowanych celów istotnie przyspieszy i ułatwi wprowadzenie do polskiego systemu wytwarzania elektryczności prawie zeroemisyjnego bloku węglowego o wysokiej sprawności.
Cele te są spójne z Polityką Energetyczną Polski do 2030r.r. Mieszczą się one w obszarze fundamentalnych zadań stawianych przed energetyką paliw organicznych, do których należą: wzrost sprawności procesów konwersji energii paliw w końcowe postacie energii, optymalne wykorzystanie zasobów paliw, zmniejszenie obciążenia środowiska naturalnego. Przyjęte cele zostaną osiągnięte przez rozwiązanie zadań ujętych w grupach tematycznych. Umowa określa szczegółowe cele dla poszczególnych grup.
Realizacja projektu ma doprowadzić do:
- opracowania metod, technologii i programów zwiększania efektywności energetycznej i ekologicznej, wytwarzania energii elektrycznej i ciepła w elektrowniach i elektrociepłowniach węglowych oraz podwyższenie ich niezawodności i dyspozycyjności,
- opracowania dokumentacji technologicznej układów stanowiących podstawę do budowy krajowych instalacji demonstracyjnych wychwytu oraz bezpiecznego składowania CO2 ze spalin,
- opracowania dla warunków krajowych strategicznych kierunków rozwoju czystych technologii węglowych do zastosowań w energetyce, w tym bloków 50+.
Zgodnie z umową konsorcjum do obowiązków Lidera należy: monitorowanie spraw związanych z udziałem w konkursie; przygotowanie i podpisanie w imieniu Stron umowy o wykonanie zadania badawczego; prowadzenie nadzoru merytorycznego, formalnego i finansowego nad realizacją prac będących przedmiotem zadania; rozliczenie zadania zgodnie z umową o wykonanie zadania badawczego; składanie sprawozdań oraz wniosków o płatność, zgodnie z umowa o wykonanie zadania.
Do obowiązków stron należy wykonanie przyjętego na siebie zakresu zadań zgodnie z zakresem merytorycznym oferty zakwalifikowanej do realizacji oraz z harmonogramem zawartym w załączniku nr 1 oraz kosztorysem zawartym w załączniku nr 2 umowy konsorcjum.
Wnioskodawca nie będzie przekazywał Partnerom jakichkolwiek towarów i usług. Partnerzy otrzymują środki finansowe zgodnie z harmonogramem na realizację części zadania badawczego.
Partnerzy nie będą przekazywali Wnioskodawcy środków finansowych z tytułu wkładu własnego. Jeżeli Partner ma zaangażować środki własne, będzie to wykazywał w ramach realizacji swojej części zadań.
Każdy z Partnerów Projektu w tym Politechnika realizuje i rozlicza zakupy indywidualnie, na własną rzecz. Zakupy towarów i usług dokonywane przez Politechnikę dotyczą wyłącznie części projektu wykonywanej indywidualnie. Na każdej fakturze płaconej przez Politechnikę figuruje jako nabywca Politechnika.
Politechnika w ramach projektu ponosi wydatki na wynagrodzenia, materiały, surowce, aparaturę naukowo-badawczą, oprogramowanie do badań, usługi badawcze, ekspertyzy, analizy, raporty, delegacje krajowe i zagraniczne, udział w konferencjach krajowych i zagranicznych, promocje projektu, catering itp. Przewiduje się zakup środków trwałych o wartości poniżej i powyżej 15.000.,00 zł. Do zakończenia projektu wszystkie zakupione składniki majątkowe będą zamortyzowane. Faktury dokumentujące zakup towarów i usług zawierają podatek VAT naliczony. Politechnika wykorzysta wszystkie zakupione towary i usługi w ramach projektu wyłącznie do celów związanych z jego realizacją.
Wnioskodawca nie będzie przekazywał innym Partnerom, ani Narodowemu Centrum zakupionych w ramach projektu środków trwałych.
Wydatki w ramach projektu będą służyły czynnościom opodatkowanym. Przewiduje się komercjalizację oczekiwanych wyników zadania badawczego. Zakłada się, iż w wyniku realizacji projektu zostaną uzyskane wyniki o istotnym znaczeniu przemysłowym. Część z nich będzie wspomagać wcześniej zgłoszone patenty, część będzie podstawą do opracowania nowych zgłoszeń patentowych. Opracowane nowe koncepcje metodologiczne znajdą zastosowanie do badań i analizy technologii mających znaczenie dla rozwoju prawie zeroemisyjnego wytwarzania energii elektrycznej i ciepła.
Wiele pomysłów sprawdzonych w badaniach pilotowych będzie podstawą do opracowania nowych technologii. Inną zakładaną formą komercjalizacji jest realizacja sprzedaży usług badawczych, licencji, patentów, nowych rozwiązań i technologii w trakcie trwania projektu jak i po jago zakończeniu. W wyniku realizacji projektu przewiduje się uzyskanie wskaźników produktu, m.in.: liczba opracowanych w efekcie realizacji zadania badawczego nowych rozwiązań technologicznych i organizacyjnych, instalacji, urządzeń, systemów, itp.; liczba zgłoszonych patentów oraz wzorów użytkowych i przemysłowych będących wynikiem zadania badawczego; liczba laboratoriów, które zostały zmodernizowane w trakcie realizacji zadania badawczego.
Przewiduje się także uzyskanie wskaźników rezultatu, m.in.: liczba wdrożonych w efekcie realizacji zadania badawczego nowych rozwiązań technologicznych i organizacyjnych, instalacji, urządzeń, systemów, itp.; przychody wykonawców z tytułu umów zawartych z innymi podmiotami na sprzedaż gotowych rozwiązań lub wykonanie prac B+R bazujących na efektach zadania badawczego.
Z efektów Projektu będą korzystać partnerzy wspomagający badania, elektrownie węglowe i elektrociepłownie. Z tytułu wdrażania wyników prac w przemyśle - zakłada się, iż z tego tytułu będą generowane przychody. Dostęp do wartości intelektualnych uzyskanych w projekcie zostanie określony w umowach dwustronnych lub wielostronnych między partnerami przemysłowymi, członkami konsorcjum i Liderem. Wyniki badań przekazywane mogą być także za pośrednictwem Towarzystwa () zgodnie z odpowiednimi umowami. Przewiduje się także publikacje, wydawnictwa książkowe, referaty na konferencjach, raporty wewnętrzne.
Korzystanie z efektów projektu będzie udostępniane odpłatnie, na zasadach rynkowych, na podstawie odrębnych umów.
Zgodnie z § 15 umowy na wykonanie zadania badawczego prawa własności przemysłowej powstałe w wyniku realizacji zadania badawczego są własnością Wykonawców i Centrum. Zasady wykorzystania i podziału własności przemysłowej przez Wykonawców określa umowa konsorcjum. Sposób korzystania z praw własności przemysłowej lub z innych wyników realizacji zadania badawczego przez Centrum będzie przedmiotem odrębnej umowy pomiędzy Centrum a Wykonawcami. Zgodnie z § 17 ust. 1-4 umowy konsorcjum majątkowe prawa autorskie do wyników prac uzyskanych przez daną jednostkę w ramach realizacji zadań Zadania Badawczego przysługują tej jednostce na wszystkich polach eksploatacji istniejących w momencie podpisania umowy konsorcjum i odpowiadających rodzajowi utworu, wymienionych w art. 50 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, bez ograniczeń czasowych i terytorialnych. W razie wspólnego uzyskania wyników prac w ramach realizacji części zadania badawczego Strony, które uzyskały te wyniki uregulują zasady wykonywania autorskich praw majątkowych do tych wyników w odrębnej umowie. Prawa patentowe do wyników prac mających cechy wynalazku lub wzoru użytkowego uzyskanych przez daną jednostkę w ramach realizacji zadania badawczego przysługują tej jednostce. Jednostka posiada prawo do dokonywania zgłoszeń patentowych na wynalazki lub wzory użytkowe. W razie wspólnego uzyskania wyników prac w ramach realizacji zadania badawczego mających cechy wynalazku lub wzoru użytkowego Strony, które uzyskały te wyniki uregulują zasady wspólności praw do patentu lub prawa ochronnego w odrębnej umowie. Narodowe Centrum występuje jako strona finansująca. Politechnika jak i Narodowe Centrum nie jest odbiorcą usługi.
Politechnika jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym i składa deklarację VAT-7.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy Politechnice przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wykazany w fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu...
Stanowisko Wnioskodawcy:
Politechnice przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wykazany w fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu.
Zgodnie z art. 5 ust 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Natomiast stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
W związku z tym, iż Politechnika jest podatnikiem podatku VAT, a towary i usługi nabyte w ramach projektu będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych (usługi badawcze, sprzedaż licencji, patentów, nowych rozwiązań, itp.) w trakcie realizacji projektu i po jego zakończeniu, Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. Spełniony zostaje warunek umożliwiający skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego, jakim jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.
Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jako Lider konsorcjum naukowo-przemysłowego realizuje projekt pn. , w ramach strategicznego programu badań naukowych i prac rozwojowych Zaawansowane technologie pozyskiwania energii.
Celem projektu jest:
- powstanie nowej wiedzy pozwalającej na opracowanie i weryfikację nowych koncepcji wzrostu sprawności obiegu siłowni kondensacyjnych (w tym o najwyższych ultra nadkrytycznych parametrach pary),
- opracowanie i sprawdzenie w skali pilotowej procesów wychwytu CO2 ze spalin.
Osiągnięcie tak sformułowanych celów istotnie przyspieszy i ułatwi wprowadzenie do polskiego systemu wytwarzania elektryczności prawie zero emisyjnego bloku węglowego o wysokiej sprawności.
Wnioskodawca nie będzie przekazywał Partnerom jakichkolwiek towarów i usług. Partnerzy otrzymują środki finansowe zgodnie z harmonogramem na realizację części zadania badawczego. Partnerzy nie będą przekazywali Wnioskodawcy środków finansowych z tytułu wkładu własnego. Jeżeli Partner ma zaangażować środki własne, będzie to wykazywał w ramach realizacji swojej części zadań.
Każdy z Partnerów Projektu w tym Wnioskodawca realizuje i rozlicza zakupy indywidualnie, na własną rzecz. Zakupy towarów i usług dokonywane przez Wnioskodawcę dotyczą wyłącznie części projektu wykonywanej indywidualnie. Na każdej fakturze płaconej przez Wnioskodawcę figuruje jako nabywca Wnioskodawca.
Wnioskodawca w ramach projektu ponosi wydatki na wynagrodzenia, materiały, surowce, aparaturę naukowo-badawczą, oprogramowanie do badań, usługi badawcze, ekspertyzy, analizy, raporty, delegacje krajowe i zagraniczne, udział w konferencjach krajowych i zagranicznych, promocje projektu, catering itp. Przewiduje się zakup środków trwałych o wartości poniżej i powyżej 15.000.,00 zł.
Przewiduje się komercjalizację oczekiwanych wyników zadania badawczego. Korzystanie z efektów projektu będzie udostępniane odpłatnie, na zasadach rynkowych, na podstawie odrębnych umów. Wydatki w ramach projektu będą służyły czynnościom opodatkowanym.
Wnioskodawca jest zarejestrowanym Podatnikiem VAT czynnym i składa deklarację VAT-7.
Wskazano, że towary i usługi nabyte w ramach projektu będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych (usługi badawcze, sprzedaż licencji, patentów, nowych rozwiązań, itp.) w trakcie realizacji projektu i po jego zakończeniu.
Jak wyżej wskazano, istotne dla odliczenia podatku naliczonego jest przeznaczenie nabywanego towaru, w tym wystarczający jest do przyznania prawa do odliczenia podatku naliczonego zamiar lub intencja odnośnie wykorzystania w przyszłości danego towaru.
Zamiar i sposób wykorzystania towarów i usług nabywanych na potrzeby realizacji projektu jest jasno określony. Wnioskodawca przewiduje komercjalizację oczekiwanych wyników zadania badawczego. Wydatki w ramach projektu będą służyły czynnościom opodatkowanym.
Istnieje zatem wyraźny związek pomiędzy realizacją projektu (a więc nabywanymi towarami i usługami), a wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
W konsekwencji z uwagi na spełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych, Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu.
W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wykazany w fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu, należało uznać za prawidłowe.
Tut. organ podkreśla, że wydając przedmiotową interpretację oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie, z którego jednoznacznie wynika, iż wydatki w ramach projektu będą służyły czynnościom opodatkowanym. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego opisu stanu faktycznego, a w szczególności wykorzystania efektów projektu do czynności zwolnionych od podatku VAT lub niepodlegających podatkowi VAT, udzielona interpretacja traci swą aktualność.
Jednocześnie należy wskazać, że zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego.
Niniejsza interpretacja skierowana jest tylko do Wnioskodawcy i nie odnosi się do pozostałych partnerów projektu, bowiem każdą czynność, z którą mogą być związane skutki podatkowo-prawne należy rozstrzygać indywidualnie.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach
