Czy OSP w myśl art. 86 ustawy, ma prawo obniżenia kwoty podatku nauczonego w związku z realizacją projektu pod nazwą Rozbudowa z przebudową i termomod... - Interpretacja - ILPP2/443-478/11-2/TW

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 27.05.2011, sygn. ILPP2/443-478/11-2/TW, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu

Temat interpretacji

Czy OSP w myśl art. 86 ustawy, ma prawo obniżenia kwoty podatku nauczonego w związku z realizacją projektu pod nazwą Rozbudowa z przebudową i termomodernizacją?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2, § 6 i § 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 3 marca 2011 r. (data wpływu 7 marca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obniżenia podatku VAT w związku realizacją projektu pod nazwą Rozbudowa z przebudową i termomodernizacją jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 marca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obniżenia podatku VAT w związku realizacją projektu pod nazwą Rozbudowa z przebudową i termomodernizacją.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (dalej również OSP) jest stowarzyszeniem i posiada osobowość prawną. Wykonuje zarówno działalność statutową, w której nie występują czynności opodatkowane podatkiem VAT, jak również wykonuje działalność gospodarczą i w tym zakresie jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Posiada też własny NIP.

OSP realizuje projekt pod nazwą Rozbudowa z przebudową i termomodernizacją współfinansowany w ramach programu rozwoju obszarów wiejskich na lata 2007-2013.

Zadanie nie będzie finansowane z bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2011 r.

OSP jest właścicielem wyżej wymienionego budynku oraz inwestorem. W budynku tym obecnie znajdują się dwie części.

Pierwsza część świetlicowa, która służy wyłącznie działalności statutowej OSP i nie występują tu żadne czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT.

Drugą część stanowi sala, która służy wykonywaniu działalności gospodarczej polegającej na jej wynajmie oraz organizowaniu w niej dyskotek (są to czynności opodatkowane podatkiem VAT).

Inwestycja ta polega na dobudowaniu do istniejącego budynku od strony wschodniej, części wejściowej do budynku wraz z klatka schodową oraz zapleczem socjalnym i będzie służyła wyłącznie części świetlicowej budynku.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy OSP w myśl art. 86 ustawy, ma prawo obniżenia kwoty podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pod nazwą Rozbudowa z przebudową i termomodernizacją...

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z tym, że część świetlicowa budynku OSP nie jest wykorzystywana do prowadzenia działalności gospodarczej i po zakończeniu projektu część dobudowana nie będzie wykorzystywana do prowadzenia działalności gospodarczej Zainteresowany uważa ze względu na brak obecnie oraz w przyszłości czynności opodatkowanych podatkiem VAT związanych z realizacją projektu że nie będzie miał on prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupionych usług związanych z projektem.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W świetle art. 86 ust. 1 ustawy podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy określa, iż kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Przepis art. 88 ust. 4 ustawy stanowi natomiast, iż obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca jest stowarzyszeniem i posiada osobowość prawną. Wykonuje zarówno działalność statutową, w której nie występują czynności opodatkowane podatkiem VAT, jak również wykonuje działalność gospodarczą i w tym zakresie jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

OSP realizuje projekt pod nazwą Rozbudowa z przebudową i termomodernizacją współfinansowany w ramach programu rozwoju obszarów wiejskich na lata 2007-2013. OSP jest właścicielem wyżej wymienionego budynku oraz inwestorem.

W tym budynku obecnie znajdują się dwie części. Pierwsza część świetlicowa, która służy wyłącznie działalności statutowej OSP i nie występują tu żadne czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT.

Inwestycja ta polega na dobudowaniu do istniejącego budynku od strony wschodniej części wejściowej do budynku wraz z klatka schodową oraz zapleczem socjalnym i będzie służyła wyłącznie części świetlicowej budynku.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W przedmiotowej sprawie warunek ten nie zostanie spełniony, gdyż towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu nie są związane z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Zatem, OSP nie będzie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji tej inwestycji.

Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, iż Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn.: Rozbudowa z przebudową i termomodernizacją.

Dodatkowo zaznaczyć należy, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu