Podatek od towarów i usług w zakresie opodatkowania kwoty otrzymanej dotacji. - Interpretacja - ILPP2/443-1009/11-2/AK

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 27.09.2011, sygn. ILPP2/443-1009/11-2/AK, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu

Temat interpretacji

Podatek od towarów i usług w zakresie opodatkowania kwoty otrzymanej dotacji.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 28 czerwca 2011 r. (data wpływu 30 czerwca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania kwoty otrzymanej dotacji jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 czerwca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania kwoty otrzymanej dotacji.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Podstawowym przedmiotem działalności Spółki jest świadczenie pomocy małym i średnim przedsiębiorcom w rozwijaniu aktywizacji gospodarczej poprzez udzielenie pożyczek oraz organizację szkoleń, kursów i innych form edukacji specjalistycznej, poradnictwo zawodowe, wsparcie w zakresie wdrażania projektów, obsługa przedsiębiorstw aplikujących oraz realizujących projekty dofinansowane z Działania 1.4-4.1,4.2,4.4,6.1,8.1 oraz 8.2. Powyższe działania Spółka realizuje w ramach działań:

  • A sieć Punktów Konsultacyjnych (PK),
  • Projekt B,
  • Pomoc Regionalnych Ośrodków EFS,
  • Regionalna Instytucja Finansująca,
  • Projekt C.

W ramach ww. działań Spółka otrzymuje środki w formie dotacji od różnych instytucji pośredniczących. Dotacje te są przeznaczone na pokrycie w całości lub w części ściśle określonych wydatków kwalifikowanych w ramach projektu. W zamian Spółka świadczy nieodpłatnie usługi na rzecz beneficjentów.

Spółka prowadzi również działalność opodatkowaną podatkiem VAT - wynajem powierzchni biurowej, organizacja konferencji, opracowanie poradnika oraz zwolnioną - odpłatne udzielanie pożyczek.

Powyższe projekty były dokładnie opisane w składanym 15 czerwca 2010 r. wniosku o interpretację indywidualną, która dotyczyła możliwości odliczania podatku VAT od zakupów bezpośrednio związanych z realizacją projektów dofinansowanych oraz od zakupów rozliczanych przy zastosowaniu podziału na koszty zwracane w ramach dotacji, koszty związane z działalnością opodatkowaną oraz zwolnioną z opodatkowania.

Spółka otrzymała interpretacje indywidualne z dnia 13 września 2010 r. Zgodnie z ww. interpretacjami Spółce nie przysługuje prawo do odliczania podatku naliczonego w związku z nabyciem towarów i usług związanych zarówno bezpośrednio jak i pośrednio z realizacją przedmiotowych projektów. Do zakupów dotyczących jednocześnie działalności opodatkowanej, zwolnionej, niepodlegającej opodatkowaniu oraz mieszanej, Spółka, w pierwszej kolejności ma stosować klucze rozliczeniowe w celu przypisania wydatków do poszczególnych kategorii działalności.

Obecnie Spółka przystępuje do wykonania projektu polegającego na przetestowaniu i wdrożeniu usługi pilotażowej - doradztwo-asysta w prowadzeniu działalności gospodarczej - realizowanego na podstawie Wniosku o dofinansowanie Projektu systemowego PARP Wsparcie systemu kompleksowych usług informacyjnych dla przedsiębiorców oraz osób zamierzających rozpocząć działalność gospodarczą poprzez finansowanie sieci Punktów Konsultacyjnych finansowanego w ramach Poddziałania 2.2.1 Programu operacyjnego Kapitał Ludzki na lata 2007-2013. W ramach projektu Spółka otrzyma wsparcie na realizację Projektu.

Całkowity koszt projektu jest obliczony przy założeniu, że Spółka będzie świadczyła usługę doradztwa - asysty w prowadzeniu działalności gospodarczej dla 51 podmiotów gospodarczych po 24 godziny dla każdego. Jedna godzina została wyceniona na 100 zł brutto, z tego:

  • do 95 % ceny brutto finansowane jest w ramach wsparcia zgodnie z umową, na podstawie faktycznie poniesionych wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem wykazanych we wniosku o płatność i zatwierdzonych przez PARP,
  • 5 zł brutto otrzymuje spółka od podmiotu gospodarczego na podstawie wystawionej faktury VAT.

Dodatkowo Spółka otrzyma do 1/9 całkowitych wpływów obliczonych jw. na faktycznie poniesione wydatki kwalifikujące się do objęcia wsparciem i wykazane we wniosku o płatność, związane z przygotowaniem usługi doradczej. Usługi doradcze, które będą wykonywane w ramach usługi pilotażowej - doradztwo-asysta wchodzą w zakres usług świadczonych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej Spółki. Jednak na tą chwilę Spółka takich usług nie świadczy komercyjnie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Spółka ma obowiązek naliczenia podatku VAT od otrzymanego wsparcia...

Zdaniem Wnioskodawcy, otrzymane wsparcie w związku z realizacją projektu polegającego na przetestowaniu i wdrożeniu usługi pilotażowej - doradztwo-asysta w prowadzeniu działalności gospodarczej nie stanowi obrotu o którym mowa w art. 29 ust. 1.

Jest to usługa częściowo finansowana z projektu systemowego PARP Wsparcie systemu kompleksowych usług informacyjnych dla przedsiębiorców oraz osób zamierzających rozpocząć działalność gospodarczą poprzez finansowanie sieci Punktów Konsultacyjnych finansowanego w ramach Poddziałania 2.2.1 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na lata 2007-2013, czyli dotacji (ze środków unijnych), która nie będzie miała bezpośredniego związku ze sprzedażą, nie będzie przyznawana jako dopłata do ceny usługi, a przeznaczona będzie na pokrycie poniesionych kosztów w ramach realizowanego projektu, a zatem nie będzie obrotem i nie będzie stanowiła czynności opodatkowanej VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054) - zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().

Natomiast, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do art. 29 ust. 2 ustawy, w przypadku, gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze.

Analiza powołanych powyżej przepisów jednoznacznie wskazuje, iż włączenie do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze ma miejsce tylko wówczas, gdy jest to celowa dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana bezpośrednio z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. Do podstawy opodatkowania zaliczane są tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które są bezpośrednio przeznaczone na dofinansowanie ceny konkretnego towaru czy też konkretnego rodzaju usługi. Nie jest więc obrotem ogólna dotacja (subwencja, inna dopłata o podobnym charakterze) uzyskana przez podatnika, niezwiązana z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. W przypadku natomiast, gdy podatnik otrzyma dofinansowanie, które będzie związane z dostawą lub świadczeniem usług, jako pokrycie części ceny konkretnego świadczenia lub rekompensatę z tytułu wykonania określonego świadczenia po cenach obniżonych, płatność taka będzie zaliczana do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Dla określenia, czy dane dotacje mają, czy też nie bezpośredni wpływ na cenę świadczonych usług, a co za tym idzie czy podlegają opodatkowaniu istotne są zatem szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Zatem, podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne na pokrycie kosztów działalności nie podlega opodatkowaniu.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, iż Podstawowym przedmiotem działalności Spółki jest świadczenie pomocy małym i średnim przedsiębiorcom w rozwijaniu aktywizacji gospodarczej poprzez udzielenie pożyczek oraz organizację szkoleń, kursów i innych form edukacji specjalistycznej, poradnictwo zawodowe, wsparcie w zakresie wdrażania projektów, obsługa przedsiębiorstw aplikujących oraz realizujących projekty dofinansowane z Działania 1.4-4.1,4.2,4.4,6.1,8.1 oraz 8.2. Powyższe działania Spółka realizuje w ramach działań:

  • A sieć Punktów Konsultacyjnych (PK),
  • Projekt B,
  • Pomoc Regionalnych Ośrodków EFS,
  • Regionalna Instytucja Finansująca,
  • Projekt C.

W ramach ww. działań Spółka otrzymuje środki w formie dotacji od różnych instytucji pośredniczących. Dotacje te są przeznaczone na pokrycie w całości lub w części ściśle określonych wydatków kwalifikowanych w ramach projektu. W zamian Spółka świadczy nieodpłatnie usługi na rzecz beneficjentów.

Spółka prowadzi również działalność opodatkowaną VAT-wynajem powierzchni biurowej, organizacja konferencji, opracowanie poradnika, oraz zwolnioną - odpłatne udzielanie pożyczek.

Obecnie Spółka przystępuje do wykonania projektu polegającego na przetestowaniu i wdrożeniu usługi pilotażowej - doradztwo-asysta w prowadzeniu działalności gospodarczej - realizowanego na podstawie wniosku o dofinansowanie Projektu systemowego PARP Wsparcie systemu kompleksowych usług informacyjnych dla przedsiębiorców oraz osób zamierzających rozpocząć działalność gospodarczą poprzez finansowanie sieci Punktów Konsultacyjnych finansowanego w ramach Poddziałania 2.2.1 Programu operacyjnego Kapitał Ludzki na lata 2007-2013. W ramach projektu Spółka otrzyma wsparcie na realizację Projektu.

Całkowity koszt projektu jest obliczony przy założeniu, że Spółka będzie świadczyła usługę doradztwa - asysty w prowadzeniu działalności gospodarczej dla 51 podmiotów gospodarczych po 24 godziny dla każdego. Jedna godzina została wyceniona na 100 zł brutto, z tego:

  • do 95 % ceny brutto finansowane jest w ramach wsparcia zgodnie z umową, na podstawie faktycznie poniesionych wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem wykazanych we wniosku o płatność i zatwierdzonych przez PARP,
  • 5 zł brutto otrzymuje spółka od podmiotu gospodarczego na podstawie wystawionej faktury VAT.

Dodatkowo Spółka otrzyma do 1/9 całkowitych wpływów obliczonych jw. na faktycznie poniesione wydatki kwalifikujące się do objęcia wsparciem i wykazane we wniosku o płatność, związane z przygotowaniem usługi doradczej. Usługi doradcze, które będą wykonywane w ramach usługi pilotażowej - doradztwo-asysta wchodzą w zakres usług świadczonych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej Spółki jednak na tą chwilę spółka takich usług nie świadczy komercyjnie.

Z przedstawionych okoliczności wynika, iż Wnioskodawca otrzymał dofinansowanie na realizację projektu finansowanego w części ze środków PARP. Otrzymane dofinansowanie stanowi zwrot kosztów poniesionych w związku realizacją projektu, polegającego na organizacji cyklu szkoleń. Wobec tego przyznana na taki cel dotacja nie spełnia przesłanki dotacji wynikającej z art. 29 ust. 1 ustawy, a tym samym nie stanowi obrotu opodatkowanego podatkiem VAT.

Mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, iż skoro - jak wskazano - pozyskana dotacja przeznaczona jest na pokrycie poniesionych kosztów w ramach realizowanego programu, to oznacza, że w opisanej sytuacji występuje dotacja o charakterze zakupowym, a nie dotacja mająca na celu sfinansowanie ceny sprzedaży. W konsekwencji, w związku z realizacją projektu w części dofinansowania, Wnioskodawca nie będzie otrzymywać wynagrodzenia za świadczone usługi w rozumieniu przepisów ustawy, a jedynie zwrot ponoszonych kosztów. Tym samym dotacja ze środków unijnych, czyli otrzymany zwrot poniesionych kosztów, nie będzie stanowiła czynności opodatkowanej podatkiem VAT. Czynność ta nie została bowiem wymieniona w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu, zawartych w art. 5 ust. 1 ustawy.

Zatem otrzymana przez Wnioskodawcę dotacja z projektu systemowego PARP Wsparcie systemu kompleksowych usług informacyjnych dla przedsiębiorców oraz osób zamierzających rozpocząć działalność gospodarczą poprzez finansowanie sieci Punktów Konsultacyjnych finansowanego w ramach Poddziałania 2.2.1 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na lata 2007-2013 nie stanowi obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, a tym samym nie podlega opodatkowaniu.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

W zakresie stanu faktycznego dotyczącego prawa do odliczenia podatku naliczonego wydano w dniu 27 września 2011 r. odrębną interpretację o numerze ILPP2/443-1009/11-3/AK.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Referencje

ILPP2/443-1009/11-3/AK, interpretacja indywidualna

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu