Brak możliwości odzysknia podatku związanego z realizacją projektu. - Interpretacja - ITPP2/443-1065/11/AD

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 05.09.2011, sygn. ITPP2/443-1065/11/AD, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Brak możliwości odzysknia podatku związanego z realizacją projektu.

NTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (t. j. Dz. U. z 2011 r. 177, poz. 1054), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 26 lipca 2011 r. (data wpływu 28 lipca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku związanego realizacją działania pn. Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 lipca 2011 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku związanego realizacją działania pn. Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Stowarzyszenie uzyskało dofinansowanie w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, działanie 431 Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja. Wszelkie koszty związane z realizacją zadania ponosi Stowarzyszenie, które nie uzyska żadnych przychodów z tytułu jego realizacji. Stowarzyszenie nie jest płatnikiem podatku od towarów i usług i nie figuruje w ewidencji płatników VAT. W związku z realizacją zadania nie wystąpi sprzedaż opodatkowana, co skutkuje brakiem podstaw do odliczenia lub zwrotu podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących realizację zadania.

W ramach dofinansowania Stowarzyszenie nabędzie następujące towary i usługi:

  1. wyposażenie biura i koszty administracyjne (zakup mebli, programu komputerowego do księgowania, materiałów biurowych i środków czystości, opłaty pocztowe, opłaty za media, opłaty telekomunikacyjne, opłaty za prowadzenie rachunku bankowego, wynagrodzenia pracowników biura, serwis urządzeń biurowych),
  2. publikacja artykułów promocyjnych w prasie, wydruk plakatów, ulotek, broszur informacyjnych, zakup gadżetów promocyjnych, nagród i upominków, badania dotyczące dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego, organizacja festynów i udział w wydarzeniach o charakterze promocyjnym,
  3. szkolenia dla członków Rady, pracowników LGD oraz społeczności lokalnej.

Działanie Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja realizowane jest w ramach Osi 4- Leader Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. Jego celem jest zapewnienie sprawnej i efektywnej pracy Stowarzyszenia w realizacji opracowanej Lokalnej Strategii Rozwoju, doskonalenie zawodowe osób uczestniczących w realizacji Lokalnej Strategii Rozwoju oraz budowanie kapitału społecznego na wsi.

W ramach działania pomoc przyznawana jest na funkcjonowanie Stowarzyszenia oraz nabywanie umiejętności i aktywizację prowadzoną na obszarze wdrażania Lokalnej Strategii Rozwoju. Pomoc może dotyczyć w szczególności kosztów bieżących (administracyjnych), realizacji badań obszaru objętego Lokalną Strategią Rozwoju, informowania o obszarze objętym LSR, realizacji LSR oraz działalności LGD, organizowania szkoleń osób biorących we wdrażaniu LSR, przeprowadzania wydarzeń promocyjnych, kulturalnych związanych z obszarem objętym LSR, animowania społeczności lokalnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy poniesiony przez Stowarzyszenie koszt podatku od towarów i usług, w przypadku przedmiotowej realizacji zadania, może zostać w jakikolwiek sposób odliczony lub zwrócony...

Zdaniem Wnioskodawcy, w przedmiotowej sprawie, na gruncie przepisów w zakresie dotyczącym podatku od towarów i usług, nie istnieje w żaden sposób możliwość odzyskania uiszczonego podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 powołanej ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje czynny podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 73, poz. 392), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. Natomiast przepisy rozdziału 5 powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Stowarzyszenie, nie będące zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, realizuje działanie w ramach Osi 4 Leader Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, którego celem jest zapewnienie sprawnej i efektywnej pracy Stowarzyszenia w realizacji opracowanej Lokalnej Strategii Rozwoju, doskonalenie zawodowe osób uczestniczących w jego realizacji oraz budowanie kapitału społecznego na wsi. W ramach dofinansowania Stowarzyszenie dokona nabycia między innymi towarów i usług związanych z wyposażeniem biura i kosztami administracyjnymi (zakup mebli, programu komputerowego do księgowania, materiałów biurowych), publikacją artykułów promocyjnych w prasie, wydrukiem plakatów, ulotek, broszur informacyjnych, szkoleniem dla członków Rady, pracowników LGD oraz społeczności lokalnej.

Biorąc pod uwagę przedstawione zdarzenie przyszłe oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że Stowarzyszeniu nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż zakupy dokonane w ramach realizacji zadania nie będą służyły wykonywaniu czynności opodatkowanych. Stowarzyszeniu nie będzie również przysługiwało prawo do otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż środki, o które się ubiegało nie są środkami, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia z dnia 4 kwietnia 2011 r.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy