Czy Wnioskodawca ma prawną możliwość odzyskania podatku VAT związanego z projektem dofinansowanym w ramach działania III.6. RPOWŁ ? - Interpretacja - IPTPP1/443-585/11-4/MS

shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 03.11.2011, sygn. IPTPP1/443-585/11-4/MS, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi

Temat interpretacji

Czy Wnioskodawca ma prawną możliwość odzyskania podatku VAT związanego z projektem dofinansowanym w ramach działania III.6. RPOWŁ ?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 28 lipca 2011 r. (data wpływu 2 sierpnia 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 14 października 2011 r. (data wpływu 18 października 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku związanego z realizacją projektu pn. jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 sierpnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku związanego z realizacją projektu pn. .

Pismem z dnia 4 października 2011 r. (data wpływu 18 października 2011 r.) uzupełniono wniosek w zakresie doprecyzowania opisu zaistniałego stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Uchwałą Zarządu Województwa z dnia 15 czerwca 2011 r. projekt Wnioskodawcy pn. ramach działania III.6.RPOWŁ został zakwalifikowany do dofinansowania.

Wnioskodawca jest zwolniony z podatku VAT i nie ma możliwości odzyskania podatku VAT, dlatego w projekcie wykazał podatek VAT jako kwalifikowany.

Jednym z załączników do umowy o dofinansowanie jest interpretacja indywidualna właściwej Izby Skarbowej w sprawie możliwości prawnej odzyskania podatku VAT związanego z projektem w przypadku wykazania podatku VAT jako wydatku kwalifikowanego.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, iż celem projektu jest wzrost konkurencyjności firmy poprzez wprowadzenie na regionalny rynek nowych wysokospecjalistycznych usług audiologicznych:

  • Audiometrii impedancyjnej (tympanometrii)
  • Otoemisji akustycznej.

Realizacja projektu pozwoli na stworzenie nowoczesnej pracowni badań słuchu, z wykorzystaniem najnowocześniejszych technologii , w szczególności:

  1. Pracowni badań słuchu niemowląt i małych dzieci. W pracowni będą wykonywane badania:
  • nieinwazyjne badania słuchu u noworodków i niemowląt
  • badania obiektywne słuchu:
    • badanie metodą audiometrii impedancyjnej (tympanometria)
    • badania metodą otoemisji akustycznych (TEOAE, DPOAE)
  • badanie audiometryczne metodą audiometrii zabawowej
  1. Pracowni badań słuchu. W pracowni będą wykonywane badania:
  • audiometria tonalna
  • audiometria mowy
  • audiometria w wolnym polu słuchowym
  • audiometria impedancyjna (tympanometria)
  • badanie metodą pomiaru otoemisji akustycznych (TEOAE, DPOAE).

Realizowany przez Wnioskodawcę projekt podzielony jest na 5 etapów.

ETAP 1 - ZAKUP OTOEMISJI

Jest to urządzenie do obiektywnego badania sprawności mechanicznej receptora słuchu. Urządzenie to służy do nieinwazyjnego, łatwego badania, pozwalającego ocenić działanie komórek słuchowych zewnętrznych. Jeśli ucho środkowe funkcjonuje prawidłowo, dźwięk dociera do ucha wewnętrznego.

Otoemisja jest badaniem bezbolesnym, można je wykonać u bardzo małych dzieci. Dzięki temu można ocenić stan ślimaka oraz zbadać reakcje ucha wewnętrznego na ciche dźwięki. Jeśli emisji zwrotnej brak, może to świadczyć o wadzie słuchu. Otoemisja nie daje jednak informacji o sprawności słuchu, ani miejscu, w którym występuje ewentualna wada. Poza tym, jeśli w uchu środkowym występują jakieś zaburzenia, może to uniemożliwić rejestrację sygnału. Badanie to najczęściej przeprowadza się u noworodków i małych dzieci.

  • Typ pomiaru: TEOAE lub DPOAE
  • Zakres częstotliwości: 1,5 do 4 kHz (TEOAE przesiewowy), 2 do 5 kHz (DPOAE przesiewowy), 0,7 do 4 kHz (TEOAE diagnostyczny), 1,5 do 6 kHz (DPOAE diagnostyczny), 2 do 12 kHz (DPOAE diagnostyczny z zewnętrzną sondą)
  • Natężenie dźwięku pomiarowego: 40 do 65 dB SPL
  • Zasilanie: 6 V - 4 baterie AA
  • Wyświetlacz: LCD
  • Normy: IEC 601-1, zgodnie z dyrektywą medyczną
  • Współpraca z komputerem: Złącze szeregowe RS 232C

Zakup tego urządzenia jest niezbędny z punktu widzenia realizacji projektu. Jest to odpowiedź na zidentyfikowane potrzeby rynku. Bez tego urządzenia Wnioskodawca nie jest w stanie wprowadzić na rynek nowych usług audiologicznych. Wysokość wydatku jest adekwatna do wdrożenia zaplanowanych działań. Wydatek ten jest konieczny do osiągnięcia celów projektu.

ETAP 2 - ZAKUP KABINY CISZY

Kabina dźwiękoszczelna służy do prowadzenia badań audiometrycznych słuchu metodą audiometrii tonalnej i słownej w celu wykrywania wad słuchu oraz określania zmian zachodzących w zdolności odbierania wrażeń słuchowych.

W celu prowadzenia skutecznych badań audiometrycznych, badania takie wykonuje się w odpowiednio wyciszonych i wytłumionych pomieszczeniach zwanych kabinami ciszy. Dźwięki zakłócające pomiar i fałszujące jego wyniki dostać się mogą drogą powietrzną oraz poprzez konstrukcję budynku. Jest to wolnostojąca kabina, która będzie wstawiona do istniejącego pomieszczenia.

Parametry techniczne:

  • Wymiary wewnętrzne: 75 x 75 x 185
  • Wyciszenie: 45dB a 8000 Hz
  • Spełnienie normy: ISO 140, UNE-EN-ISO11957, ISO717
  • Minimalnie wentylacja grawitacyjna

Zakup tego urządzenia jest niezbędny z punktu widzenia realizacji projektu. Jest to odpowiedź na zidentyfikowane potrzeby rynku. Bez tego urządzenia Wnioskodawca nie jest w stanie wprowadzić na rynek nowych usług audiologicznych i świadczyć je na odpowiednim poziomie. Wysokość wydatku jest adekwatna do wdrożenia zaplanowanych działań. Wydatek ten jest konieczny do osiągnięcia celów projektu.

ETAP 3 - ZAKUP TYMPANOMETRU

Tympanometr to urządzenie służące do określania sztywności błony bębenkowej. Tympanometria jest badaniem obiektywnym. Badanie to umożliwia ocenę stanu ucha środkowego: sztywność układu kosteczek (przy występowaniu otosklerozy lub tympanosklerozy), istnienie bezpowietrzności lub płynu w jamie bębenkowej (w przewlekłej niedrożności trąbki słuchowej lub w stanach pozapalnych ucha środkowego). Tympanometria umożliwia także ocenę ucha wewnętrznego, wykorzystując odruch z mięśnia strzemiączkowego na podawany bodziec akustyczny i zjawisko wyrównania głośności w tzw. niedosłuchu ślimakowym.

Badanie jest bezbolesne, polega na wprowadzeniu do kanału słuchowego zewnętrznego sondy pomiarowej, która pozwala zmienić ciśnienie w zakresie od - 400 do +400 mm słupa wody.

Parametry techniczne:

  • Standardy:
  • Bezpieczeństwo: EN 60601-1, Klasa I, Typ B (z zasilaczem EPS11) EMC EN 60601-1-2
  • Tympanometria: EN 61027/ANSI S3.39, Typ 2
  • Audiometria: EN 60645-1 /ANSI S3.6, Typ 5 Audiometr tonowy
  • Zasilanie: Baterie
  • Zasilacz: (EPS11) 25 VA, 50 - 60 Hz

Zakup tego urządzenia jest niezbędny z punktu widzenia realizacji projektu. Jest to odpowiedź na zidentyfikowane potrzeby rynku. Bez tego urządzenia Wnioskodawca nie jest w stanie wprowadzić na rynek nowych usług audiologicznych. Wysokość wydatku jest adekwatna do wdrożenia zaplanowanych działań. Wydatek ten jest konieczny do osiągnięcia celów projektu.

ETAP 4 - ZAKUP AUTOKLAWU

Autoklaw jest to hermetycznie zamknięty zbiornik służący do sterylizacji, wyjaławiania w podwyższonej temperaturze i przy zwiększonym ciśnieniu. Najczęściej stosuje się go do sterylizacji narzędzi chirurgicznych, materiałów opatrunkowych, szkła laboratoryjnego.

Minimalne wymagania techniczne:

  • Zgodność z normą EN-13060 (max sterylizacji) i atesty CE
  • Pojemność min. 18 l
  • Długość komory min. 33 cm
  • Suszenie próżniowe

Zakup tego urządzenia jest niezbędny z punktu widzenia realizacji projektu. Jest to odpowiedź na zidentyfikowane potrzeby Wnioskodawcy. Bez tego urządzenia Zainteresowany nie może prowadzić działalności gospodarczej oraz nie jest w stanie świadczyć usług medycznych na odpowiednim poziomie. Wysokość wydatku jest adekwatna do wdrożenia zaplanowanych działań. Wydatek ten jest konieczny do osiągnięcia celów projektu.

Posiadany dotychczas autoklaw został zakupiony ponad 10 lat temu i w każdej chwili może się zepsuć - przestać działać lub działać w sposób nieprawidłowy, co uniemożliwi prowadzenie działalność gospodarczej. Posiadane urządzenie jest przestarzałe technologicznie i nieefektywne (bardzo długi czas sterylizacji, niska wydajność, wysokie zużycie energii).

ETAP 5 - ZAKUP AUDIOMETRU

Audiometr to przyrząd służący do badania słuchu, wytwarzający dźwięki o różnym natężeniu i częstotliwości. Po przyłożeniu słuchawki do kości czaszki audiometr mierzy wrażliwość ucha na dźwięki, ustala tzw. próg słyszalności dźwięków.

Badanie audiometrem powinno się przeprowadzać w specjalnie izolowanym i wytłumionym pomieszczeniu (tzw. kabinie ciszy). Trzeba odpowiadać po każdorazowym usłyszeniu dźwięku, który jest generowany z audiometru do specjalnych słuchawek. Odpowiedzi mierzy się w poszczególnych częstotliwościach i natężeniach dźwięku.

Wymagania minimalne

  • badanie przewodnictwa powietrznego dla 8 częstotliwości od 250 Hz do 8kHz
  • badanie przewodnictwa kostnego
  • powinien posiadać własny wyświetlacz z wartościami natężenia i częstotliwości dźwięku
  • możliwość współpracy z komputerem

Zakup tego urządzenia jest niezbędny z punktu widzenia realizacji projektu. Jest to odpowiedź na zidentyfikowane potrzeby Wnioskodawcy. Bez tego urządzenia Zainteresowany nie może prowadzić podstawowej diagnostyki audiologicznej. Wysokość wydatku jest adekwatna do wdrożenia zaplanowanych działań. Wydatek ten jest konieczny do osiągnięcia celów projektu.

Posiadany dotychczas audiometr został zakupiony ponad 10 lat temu i w każdej chwili może się zepsuć przestać działać lub działać w sposób nieprawidłowy, co uniemożliwi prowadzenia badań na odpowiednim poziomie. Posiadane urządzenie jest przestarzałe technologicznie.

Zakupione towary i usługi nabywane w ramach projektu dokumentowane będą fakturami wystawionymi na rzecz Zainteresowanego. Efekty realizacji inwestycji będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności zwolnionych z podatku VAT. Wnioskodawca nie jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku od towarów i usług. Projekt będzie realizowany ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa w latach 2011-2012.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca ma prawną możliwość odzyskania podatku VAT związanego z projektem dofinansowanym w ramach działania III.6. RPOWŁ ...

Zdaniem Wnioskodawcy, ponieważ jest zwolniony z podatku od towarów i usług, nie ma możliwości odzyskania podatku, związanego z projektem dofinansowanym w ramach działania III.6. RPOWŁ .

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054) zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy , kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do art. 87 ust. 1 ustawy w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w niniejszej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca realizuje projekt pn. . Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów.

W ramach projektu Wnioskodawca zakupi sprzęt służący badaniu słuchu wykorzystujący najnowocześniejszą technologię. Projekt realizowany jest w 5 etapach, w których Wnioskodawca dokona zakupu sprzętu medycznego: otoemisji, kabiny ciszy, tympanometru, autoklawu oraz audiometru. Zakupione towary i usługi będą służyły czynnościom zwolnionym z opodatkowania podatkiem.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu nie są związane z czynnościami opodatkowanymi tym podatkiem oraz Zainteresowany nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zatem, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem pn. . Tym samym z tego tytułu Wnioskodawca nie ma prawa do zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W zakresie przedmiotowego projektu nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011 r. Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, nie ma zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Wnioskodawcy, nie przysługuje prawo do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. , gdyż poniesione wydatki nie służą do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, a ponadto Zainteresowany nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Jednocześnie wskazać należy, że organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi