Udział w programie lojalnościowym i przyznawanie punktów klientom za nabywane paliwo nie stanowi czynności opodatkowanej. - Interpretacja - ITPP2/443-917/11/AP

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 04.10.2011, sygn. ITPP2/443-917/11/AP, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Udział w programie lojalnościowym i przyznawanie punktów klientom za nabywane paliwo nie stanowi czynności opodatkowanej.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 15 czerwca 2011 r. (data wpływu 24 czerwca 2011 r.), uzupełnionym w dniach 6 i 26 września 2011 r. (daty wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności udziału w programie lojalnościowym - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 czerwca 2011 r. złożono wniosek, uzupełniony w dniach 6 i 26 września 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności udziału w programie lojalnościowym.

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Prowadzi Pan działalność gospodarczą w formie stacji paliw. W 2007 r. zawarł umowę partnerską z kontrahentem będącym polską spółką, na dostawy paliw. Zgodnie z zapisami umowy prowadzi Pan własną działalność jako niezależny przedsiębiorca pod jego marką. Umowa o dostawy określa ceny nabywanych od kontrahenta paliw oraz miesięczną opłatę za system informatyczny, oprogramowanie oraz dzierżawę łącza satelitarnego. W umowie zawarto również składniki oferty dla Pana, na które składają się: możliwość stosowania określonych kart paliwowych na stacji, udział w programie lojalnościowym, możliwość zakupu środków smarujących i chemii samochodowej oraz odroczony termin płatności za produkty. Zgodnie z powyższą umową o dostawy, zapłata za poszczególne składniki oferty jest określona w umowach odrębnych, wobec tego kwestię programu lojalnościowego reguluje odrębna umowa, która została zawarta jednocześnie z umową partnerską o dostawy.

Według umowy dotyczącej programu lojalnościowego, kontrahent jest właścicielem koncepcji i organizatorem tego programu. Polega on na przyznawaniu przez partnerów w przedmiotowym przypadku przez Pana punktów klientom, w zamian za zakupy dokonywane na stacjach paliw oraz możliwość wymiany tych punktów na upominki. Kontrahent organizuje obsługę programu lojalnościowego zawierając umowę z A. - firmą specjalizującą się w organizowaniu, koordynowaniu, zarządzaniu oraz prowadzeniu reklamy i promocji. Celem programu lojalnościowego jest zwiększenie sprzedaży na stacjach paliw i polega na nagradzaniu stałych klientów. Uczestnikami są klienci stacji paliw prowadzonych pod marką kontrahenta. Zgodnie z umową dot. programu lojalnościowego, ponosi Pan tylko odpowiedzialność w stosunku do klientów w zakresie czynności związanych z przyznanymi punktami. Kontrahent zobowiązuje się do: przetwarzania danych osobowych uczestników programu, dostarczania Panu druków aplikacji uczestnictwa, nabycia i dostarczania uczestnikom programu kart, obsługi klientów w zakresie prowadzonego programu, pełnienia kontroli nad właściwą realizacją programu, utrzymywania kontroli nad przebiegiem kampanii reklamowej programu oraz zapewnienia uczestnikom możliwości wymiany punktów na nagrody. W umowie jest zapis o wynagrodzeniu przysługującemu kontrahentowi z tytułu uczestnictwa przez Pana w programie. Wynagrodzenie wynosi 0,02 zł za każdy punkt przyznany dla uczestnika za zakupione na Pana stacji paliwo lub akcesoria kontrahenta. W umowie brak jest zapisu o sposobie kalkulacji należnego mu wynagrodzenia za korzystanie z jego programu lojalnościowego. Za udział w programie otrzymuje Pan od kontrahenta co miesiąc faktury zawierające iloczyn punktów, które otrzymali uczestnicy i stawki 0,02 zł. Związek poniesienia kosztu z czynnościami opodatkowanymi, do których zostały wykorzystane, daje możliwość odliczenia podatku naliczonego z faktury zakupowej.

Otrzymuje Pan co miesiąc fakturę wystawioną przez kontrahenta za udział w programie lojalnościowym i odlicza podatek naliczony z uwagi na fakt, iż jest związek ze sprzedażą opodatkowaną. Nie otrzymuje Pan wynagrodzenia od kontrahenta, przeciwnie, płaci za uczestnictwo w ww. programie, którego celem jest przyciągnięcie klienta i przez to zwiększenie sprzedaży. Program w całości organizuje kontrahent, on kieruje jego funkcjonowaniem, przyznaje i wydaje nagrody. Pan przyznaje w imieniu kontrahenta, za pomocą jego systemu komputerowego, punkty klientom.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie

, którego ostateczną treść sformułowano w uzupełnieniu wniosku:

Czy należy odprowadzić podatek należny z tytułu udziału w programie lojalnościowym...

Zdaniem Wnioskodawcy wyrażonym w uzupełnieniu wniosku, nie należy naliczać podatku należnego, gdyż nie wykonuje Pan żadnej dostawy ani świadczenia usług na rzecz kontrahenta Jest to usługa wykonana przez kontrahenta, a Pan ją nabywa w celu prowadzenia stacji paliw.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177 poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają m. in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().

W myśl ust. 2 tego artykułu, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  2. wszelkie inne darowizny

  • jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.

Towarami, w myśl art. 2 pkt 6 ustawy, są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Mając na uwadze stan faktyczny oraz powołane przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, iż nie będzie Pan zobowiązany do rozliczania podatku należnego z tytułu udziału w przedmiotowym programie lojalnościowym. Czynność ta nie wiąże się bowiem jak wynika z treści wniosku - z odpłatnością ze strony kontrahenta na Pana rzecz. Z wniosku nie wynika, aby w związku z Pana udziałem w tym programie powstawało świadczenie wzajemne. Zatem trzeba uznać, iż nie stanowi on świadczenia usług.

Trzeba również wyjaśnić, iż Pana udział w programie lojalnościowym, mimo, iż obliguje Pana do przyznawania klientom punktów, które w przyszłości mogą być wymienione na nagrody rzeczowe, nie ma związku z przekazywaniem tych nagród. W żadnym momencie nie nabywa Pan prawa do dysponowania nagrodami jak właściciel i nie przenosi tego prawa na uczestników programu. Przydzielanie punktów nie wiąże się również z odpłatnością dla Pana ze strony ich nabywców. Nie dokonuje Pan zatem dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy.

Ponadto należy zwrócić uwagę, że skoro kontrahent obciąża Pana za możliwość uczestnictwa w programie lojalnościowym, oznacza to, iż to on świadczy usługę na Pana rzecz, wobec czego nie jest Pan w tej transakcji stroną obowiązaną do rozliczania podatku należnego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy