Czy w przypadku realizacji zadania pn. .... Miasto nie będzie miało prawnej możliwości odliczenia podatku VAT, tj. czy podatek VAT powinien być koszte... - Interpretacja - IPTPP4/443-658/12-7/UNR

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 09.01.2013, sygn. IPTPP4/443-658/12-7/UNR, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi

Temat interpretacji

Czy w przypadku realizacji zadania pn. .... Miasto nie będzie miało prawnej możliwości odliczenia podatku VAT, tj. czy podatek VAT powinien być kosztem kwalifikowanym?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 18 września 2012 r. (data wpływu 20 września 2012 r.), uzupełnionym pismami z dnia 5 grudnia 2012 r. (data wpływu 7 grudnia 2012 r.) oraz z dnia 2 stycznia 2013 r. (data wpływu 4 stycznia 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn.: .... jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 września 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. ... oraz uznania podatku VAT za koszt kwalifikowalny.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismami z dnia 5 grudnia 2012 r. oraz z dnia 2 stycznia 2013 r. w zakresie doprecyzowania opisu zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe. (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniach wniosku)

Miasto zamierza zrealizować zadanie pn. ..... m.in. dzięki dofinansowaniu udzielanemu przez Ministerstwo Środowiska ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007 - 2013 oraz dofinansowaniu w formie pożyczki udzielanemu przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Przedmiotowe zadanie zostanie zrealizowane w latach 2012 - 2015. Na etapie budowlanym inwestycja będzie realizowana przez Miasto, czyli jednostkę samorządu terytorialnego. Miasto jest właścicielem gruntów, na których realizowane będzie zadanie.

Po zakończeniu prac infrastruktura będzie stanowić własność Miasta. Zadanie obejmować będzie następujące inwestycje:

  • Budowa kanalizacji sanitarnej w ul. A,
  • Budowa kanalizacji sanitarnej wraz z przepompownią ścieków w ul. B,
  • Budowa kanalizacji sanitarnej wraz z przepompownią ścieków w ul. C,
  • Budowa sieci kanalizacji sanitarnej w rejonie ul. D.

Aglomeracja X została ustanowiona rozporządzeniem Wojewody na podstawie Krajowego Programu Oczyszczania Ścieków Komunalnych i znajduje się w załączniku do Uchwały Rady Miasta. Obszar aglomeracji obejmuje Miasto oraz Gminę z następującymi sołectwami: Celem ogólnym projektu jest zmniejszenie ilości zanieczyszczeń w środowisku, wprowadzenie racjonalnej gospodarki wodno - ściekowej, a także poprawa zarządzania środowiskiem.

Celami bezpośrednimi projektu są:

  • polepszenie standardu ochrony środowiska,
  • racjonalna gospodarka wodno-ściekowa,
  • zmniejszenie ilość ścieków przedostających się do gleby,
  • poprawa warunków życia mieszkańców.

Obecnie na terenie objętym zadaniem gospodarka ściekowa odbywa się poprzez gromadzenie ścieków w bezodpływowych zbiornikach. Zbiorniki te w większości przypadków nie są w dobrym stanie technicznym lub pojemność ich nie pozwala na prowadzenie racjonalnej gospodarki ściekowej.

Wykonanie kanalizacji sanitarnej w ulicy A pozwoli na podłączenie się posesji przyległych do ww. ulic oraz umożliwi podłączenie kanalizacji z terenu gminy. Wykonanie inwestycji w ul. B pozwoli na uporządkowanie gospodarki ściekowej terenu i Gminy - sołectwa xxx, a w szczególności pozwoli na wyeliminowanie uciążliwego i kosztownego wywozu ścieków na oczyszczalnię miejską. W chwili obecnej mieszkańcy ul. B posiadają zbiorniki na gromadzenie ścieków bytowych (szamba), których stan techniczny w większości wypadkach jest zły. Ścieki z szamb wywożone są wozami asenizacyjnymi na Grupową Oczyszczalnię Ścieków, co wiąże się z dużymi kosztami eksploatacyjnymi dla mieszkańców ulicy. W związku z tym zaprojektowano sieć kanalizacyjną wraz z przepompownią ścieków i włączenie jej do istniejącej sieci. Konieczność wykonania odcinka kanalizacji sanitarnej w ul. C jest niezbędna w celu usprawnienia procesu przepływu ścieków sanitarnych do Grupowej Oczyszczalni Ścieków. Stary kanał jest przepełniony i w złym stanie technicznym. Wykonanie nowego kanału pozwoli na przepięcie ścieków co poprawi warunki fitosanitarne terenu. Budowa kanałów ściekowych w rejonie ul. D umożliwi zaspokojenie zbiorowych potrzeb skutecznego i efektywnego systemu zbierania i oczyszczania ścieków komunalnych, ponieważ istniejące kanały ściekowe są kanałami starymi wymagającymi przebudowy.

Miasto jako jednostka samorządu terytorialnego działa w oparciu o ustawę z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, z późn. zm.). W myśl art. 2 ust. 1 ww. ustawy gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszelkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy m.in. zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (na podst. art. 7 ust. 1 pkt 1 i 3 cyt. ustawy). Zadania własne gminy obejmują sprawy m.in. z zakresu ochrony środowiska i przyrody oraz kanalizacji.

Efekty realizowanego projektu nie będą podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Miasto jest zarejestrowane jako podatnik VAT - czynny. Nowo wybudowana infrastruktura będzie własnością Miasta.

W piśmie z dnia 5 grudnia 2012 r. Wnioskodawca wskazał, iż faktury w związku z realizacją ww. inwestycji będą wystawione na Miasto. Podmiotem świadczącym usługi w zakresie odbioru ścieków przy wykorzystaniu sieci kanalizacyjnej będzie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji, które pobierać będzie opłaty za przesył i oczyszczanie ścieków. Podmiotem odpowiedzialnym za świadczenie usług w zakresie oczyszczania ścieków jest Grupowa Oczyszczalnia Ścieków. PWiK rozlicza się z GOŚ w zakresie oczyszczania ścieków. W obu spółkach Miasto posiada 100% udziałów. Stroną umów na odbiór ścieków będzie spółka miejska, tj. Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji, w której Miasto ma 100% udziałów. Miasto, będące Beneficjentem projektu zgodnie z zapisami art. 57 rozporządzenia (WE) Nr 1083/2006 będzie odpowiedzialne za zachowanie trwałości nowopowstałego majątku, w związku z powyższym nie przekaże sieci kanalizacyjnemu innemu podmiotowi.

W piśmie z dnia 2 stycznia 2013 r. Wnioskodawca wskazał, iż stroną umów na odbiór ścieków będzie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji. Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji za świadczone usługi będzie wystawiało faktury VAT w imieniu własnym i na własny rachunek.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w przypadku realizacji zadania pn. .... Miasto nie będzie miało prawnej możliwości odliczenia podatku VAT, tj. czy podatek VAT powinien być kosztem kwalifikowanym...

Zdaniem Wnioskodawcy, koszt podatku VAT kwalifikuje się do współfinansowania ze środków pomocowych Unii Europejskiej oraz środków pochodzących z pożyczki udzielonej przez WFOŚiGW tylko wówczas, gdy został faktycznie i ostatecznie poniesiony przez beneficjenta i nie może zostać odzyskany, tzn. beneficjent nie ma możliwości do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub ubiegania się o zwrot VAT. Aktem prawnym obowiązującym w tym zakresie w naszym kraju jest ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Zagadnienia dotyczące kwalifikowalności podatku VAT sprowadza się więc do odpowiedzi na pytanie czy w świetle wymienionej wyżej ustawy istnieje możliwość odliczenia podatku VAT przez jednostkę samorządu terytorialnego czy też nie.

Miasto zamierza zrealizować projekt pn.: ..... przy wykorzystaniu środków unijnych oraz środków pochodzących z pożyczki udzielonej przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Wykonanie prac budowlanych Miasto zleci wyłonionym w trybie prawa zamówień publicznych wykonawcom, mającym prawo i możliwość odliczania podatku od towarów i usług. Natomiast możliwości takiej nie posiada samo miasto, które ostatecznie ponosi koszt podatku od towarów i usług opłacając wystawione przez wykonawców faktury.

Po zakończeniu realizacji inwestycji nowo wybudowana infrastruktura będzie własnością Miasta. Przy tak ukształtowanym stosunku właścicielskim Miasto jako beneficjent środków pochodzących z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007 - 2013 oraz z WFOŚiGW nie będzie miało możliwości odliczenia podatku VAT. Podatek ten zatem będzie kosztem kwalifikowanym.

Miasto oświadcza, że całe ww. zadanie nie będzie miało związku ze sprzedażą opodatkowaną ani sprzedażą zwolnioną.

Dokonane zakupy towarów i usług w ramach realizacji zadania nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do przepisu art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Natomiast w myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do treści art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (niewystępujących w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE.L. Nr 347), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

W świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast, do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 ww. ustawy), w tym między innymi sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej, wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną- art. 7 ust. 1 pkt 1, 3 ww. ustawy.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca zarejestrowany czynny podatnik podatku VAT - zamierza zrealizować zadanie pn. .... w ramach dofinansowania udzielanego przez Ministerstwo Środowiska ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007 - 2013 oraz dofinansowania w formie pożyczki udzielanego przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Przedmiotowe zadanie zostanie zrealizowane w latach 2012 - 2015. Na etapie budowlanym inwestycja będzie realizowana przez Wnioskodawcę. Po zakończeniu prac infrastruktura będzie stanowić własność Miasta. Efekty realizowanego projektu nie będą podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Faktury VAT dokumentujące wydatki poniesione w związku realizacją ww. inwestycji będą wystawione na Wnioskodawcę. Podmiotem świadczącym usługi w zakresie odbioru ścieków przy wykorzystaniu sieci kanalizacyjnej będzie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji, które pobierać będzie opłaty za przesył i oczyszczanie ścieków. Podmiotem odpowiedzialnym za świadczenie usług w zakresie oczyszczania ścieków jest Grupowa Oczyszczalnia Ścieków. PWiK rozlicza się z GOŚ w zakresie oczyszczania ścieków. W obu spółkach Miasto posiada 100% udziałów. Stroną umów na odbiór ścieków będzie spółka miejska, tj. Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji, w której Miasto ma 100% udziałów. Spółka za świadczone usługi będzie wystawiała faktury VAT w imieniu własnym i na własny rachunek.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawione zdarzenie przyszłe stwierdzić należy, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie jest spełniony, ponieważ jak wskazał Wnioskodawca poniesione wydatki w ramach ww. projektu nie będą podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji przedmiotowego projektu. Tym samym Wnioskodawcy nie będzie z tego tytułu przysługiwało prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. ...., ponieważ wydatki ponoszone w ramach realizacji projektu nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.

Informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. ... Natomiast kwestia dotycząca uznania podatku VAT za koszt kwalifikowalny została załatwiona odrębnym rozstrzygnięciem.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 194 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi