Wnioskodawczyni nie będzie miała prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu pn, ponieważ wydatki poniesione w ramach ... - Interpretacja - IPTPP2/443-809/12-4/PR

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 03.12.2012, sygn. IPTPP2/443-809/12-4/PR, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi

Temat interpretacji

Wnioskodawczyni nie będzie miała prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu pn, ponieważ wydatki poniesione w ramach realizacji projektu nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni, przedstawione we wniosku z dnia 18 września 2012 r. (data wpływu 20 września 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 9 listopada 2012 r. (data wpływu 14 listopada 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 września 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. . Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 9 listopada 2012 r. poprzez doprecyzowanie zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawczyni prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą w zakresie edukacji PKD 85.59.B, 85.60.Z i doradztwa PKD 70.22.Z. Jest opodatkowana na zasadach ogólnych według skali podatkowej. Zapisów księgowych dokonuje na podstawie podatkowej książki przychodów i rozchodów. Wnioskodawczyni będzie realizować projekt na podstawie umowy o dofinansowanie projektu pt. w ramach Priorytetu IX Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach, Działanie 9.4 Wysoko wykwalifikowane kadry systemu oświaty Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na lata 2007-2013.

Na warunkach określonych w umowie o dofinansowanie projektu Instytucja Pośrednicząca tj. Urząd Marszałkowski Województwa przyznaje Beneficjentowi, dofinansowanie na realizację projektu w wysokości stanowiącej nie więcej niż 84,91% całkowitych wydatków kwalifikowalnych ww. projektu.

Dofinansowanie przekazywane jest w dwóch równoległych strumieniach:

  1. płatności z budżetu środków europejskich, w części odpowiadającej finansowaniu Europejskiego Funduszu Społecznego (85% wartości dotacji) wypłacanych przez Bank Gospodarstwa Krajowego oraz
  2. dotacji celowej z budżetu państwa, w części odpowiadającej współfinansowaniu krajowemu (15% wartości dotacji).

Pozostałe 15,09% całkowitych wydatków kwalifikowalnych projektu stanowi wkład własny projektu. Wkład własny będzie wniesiony do projektu w formie dodatków lub wynagrodzeń wypłacanych przez stronę trzecią (z budżetu jednostek samorządu terytorialnego szczebla lokalnego) w formie wynagrodzeń uczestników projektu, tj. nauczycieli, wyliczony proporcjonalnie do czasu udziału w projekcie. Wkład własny odnosić się będzie do wysokości wynagrodzenia uczestników projektu, tj. nauczycieli w momencie udzielania im danej formy wsparcia. Wysokość wkładu odnosić się będzie wyłącznie do okresu, w którym uczestnik uczestniczy we wsparciu, z zastrzeżeniem, iż za ten okres przysługuje mu dodatek lub wynagrodzenie. Dokumentami potwierdzającymi wniesienie wkładu własnego w tej formie będzie oświadczenie składane przez podmiot wypłacający, pozwalające na identyfikację poszczególnych uczestników projektu oraz wysokości wkładu w odniesieniu do każdego z nich (oświadczenie będzie przekazywane na podstawie wcześniej zawartego porozumienia z podmiotem wypłacającym). Wniesienie wkładu własnego w tej formie nie wiąże się z przepływem środków pieniężnych.

Dofinansowanie (bez wkładu własnego) na realizację projektu wypłacane będzie w formie zaliczki. Pierwsza transza środków na realizację projektu jest wypłacana w wysokości i terminie określonym w harmonogramie płatności, który stanowi załącznik do umowy o dofinansowanie projektu. Harmonogram płatności wskazuje zakładane wartości zaliczek dla Beneficjenta w poszczególnych okresach rozliczeniowych, wypłacanych zgodnie z warunkami umowy. Przekazanie kolejnej transzy uzależnione jest od wcześniejszego wydatkowania przez Beneficjenta co najmniej 70% łącznej kwoty otrzymanych transz dofinansowania i wykazania poniesionych wydatków w co najmniej w tej wysokości w rozliczeniu tj. Wniosku Beneficjenta o Płatność.

Otrzymana kwota dofinansowania (bez wkładu własnego) przeznaczona zostanie w całości na pokrycie wydatków związanych z realizacją opisanego wyżej projektu. Budżet projektu obejmuje koszty kwalifikowalne w podziale na koszty bezpośrednie i koszty pośrednie. Koszty bezpośrednie (bezpośrednio związane z realizacją działań przewidzianych w projekcie) obejmują wydatki na wynagrodzenia personelu projektu, zakup niezbędnych towarów i usług tj. wynajem sal, wyżywienie dla uczestników, ogłoszenia w prasie, itp. Koszty pośrednie (koszty administracyjne związane z realizacją projektu) obejmują wydatki związane z najmem lokalu na biuro projektu, koszty łączności i telekomunikacji, obsługi księgowej, opłat pocztowych i zakupu materiałów biurowych. Koszty pośrednie w ramach ww. projektu będą rozliczane ryczałtem tj. wg wskaźnika wskazanego w umowie o dofinansowanie projektu. Wskaźnik ten jest podstawą do rozliczenia kosztów pośrednich we Wnioskach Beneficjenta o Płatność w zależności od wysokości przedstawionych do rozliczenia wydatków bezpośrednich, zgodnych z budżetem projektu.

W ramach ww. projektu przyjęto wskaźnik na poziomie 9% kosztów bezpośrednich. Rozliczenie kosztów pośrednich - ryczałtem polega na opłaceniu, ze środków własnych Beneficjenta, kosztów związanych z najmem lokalu na biuro projektu, koszty łączności i telekomunikacji, obsługi księgowej, opłat pocztowych i zakupu materiałów biurowych, a następnie ich refundacji ze środków przyznanego dofinansowania. Przy czym wartość kosztów pośrednich rozliczanych ryczałtem nie może przekroczyć 9% wartości poniesionych kosztów bezpośrednich (zarówno w okresie rozliczeniowym, jak i na koniec realizacji projektu).

Projekt ma charakter przedsięwzięcia non profit. Jego realizacja nie prowadzi do powstania bądź zwiększenia sprzedaży opodatkowanej, zarówno z tytułu dokonania świadczeń na rzecz uczestników projektu, jak również w ramach całej prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej. Okres realizacji projektu trwa od 01.10.2012 r. do 31.07.2013 r. W ramach projektu Beneficjent zobowiązany jest do prowadzenia wyodrębnionej ewidencji księgowej dotyczącej realizacji projektu.

Celem głównym projektu jest podniesienie wiedzy i umiejętności u min. 56 nauczycieli w klasach I-Vl szkół podstawowych z terenów wiejskich województwa w zakresie pracy z uczniem zdolnym do 31.07.2013 r. Cel ten zostanie osiągnięty poprzez cykl szkoleń i warsztatów w wymiarze maksymalnie 8 godz. dziennie.

Do wykonania zadań związanych z realizacją projektu zatrudniony zostanie personel projektu (forma zatrudnienia: umowa cywilnoprawna). Osobą sprawującą nadzór nad realizacją projektu będzie Koordynator projektu, którym będzie Wnioskodawczyni prowadząca pozarolniczą działalność gospodarczą. Wynagrodzenie Koordynatora projektu jest kosztem kwalifikowalnym w ramach ww. projektu i jest rozliczane na podstawie noty księgowej - obciążeniowej wystawionej przez Wnioskodawczynię.

Ponadto, Wnioskodawczyni wskazała, iż jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zakupy towarów i usług w ramach realizacji wskazanego przez Wnioskodawczynię projektu będą wykorzystywane do realizacji projektu o charakterze non-profit, a więc do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W oparciu o obowiązujące przepisy ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług dofinansowanie ze środków unijnych nie ma bezpośredniego związku ze sprzedażą, nie jest bowiem przyznawane jako dopłata do ceny usługi, czy też jako zapłata za usługi, a przeznaczone jest na pokrycie poniesionych kosztów w ramach realizowanego projektu. Przedmiotowe dofinansowanie ma charakter zakupowy, nie ma na celu sfinansowania ceny sprzedaży. W konsekwencji w związku z realizacją projektu Wnioskodawczyni nie otrzymuje sfinansowanego otrzymanym dofinansowaniem wynagrodzenia za świadczone usługi w rozumieniu przepisów ustawy, a jedynie zwrot poniesionych kosztów. Stąd też otrzymane przez Wnioskodawczynię dofinansowanie nie ma bezpośredniego wpływu na cenę świadczonych usług i nie stanowi obrotu, o którym mowa w art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, a tym samym nie podlega opodatkowaniu jako czynność niewymieniona w art. 5 ust. l pkt 1 ustawy.

Ponadto, zakupione towary i usługi nabyte i zużyte w związku z realizacją projektu nie będą służyły wykonywaniu przez Wnioskodawczynię czynności opodatkowanych, gdyż realizacja przedsięwzięcia, mającego charakter non-profit, nie prowadzi do zwiększenia sprzedaży opodatkowanej, a zatem nie znajdzie zastosowania w przedmiotowej sprawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

Udział uczestników w przedmiotowym projekcie jest dla nich bezpłatny. Wkład własny wnoszony przez stronę trzecią w formie wynagrodzeń uczestników projektu za czas uczestnictwa w projekcie nie stanowi zapłaty za usługi świadczone przez Wnioskodawczynię na rzecz uczestników projektu. Wynagrodzenie za pracę to obligatoryjne świadczenie należne pracownikowi od pracodawcy. Wynagrodzenia te stanowią wprawdzie element kalkulacyjny projektu, lecz same w sobie nie są przedmiotem opodatkowania podatkiem VAT. W świetle powyższego wkład własny w postaci wynagrodzeń uczestników projektu nie stanowi kwoty należnej z tytułu odpłatnej dostawy towarów ani też z tytułu odpłatnego świadczenia usług na terytorium kraju, tym samym nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT z uwagi na fakt, że nie stanowi obrotu, o którym mowa w art. 29 ust. 1 ustawy o VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawczyni ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przy zakupach towarów i usług związanych z realizacją projektu (zarówno w ramach kosztów bezpośrednich, jak i pośrednich), mającego na celu podniesienie wiedzy i umiejętności u min. 56 nauczycieli w klasach I-VI szkół podstawowych z terenów wiejskich województwa w zakresie pracy z uczniem zdolnym do 31.07.2013 r., dofinansowanego z budżetu środków europejskich i dotacji celowej z budżetu państwa...

Zdaniem Wnioskodawczyni, w opisanym wyżej zdarzeniu faktycznym nie przysługuje uprawnienie do odliczenia podatku VAT, naliczonego przy zakupach towarów i usług związanych z realizacją projektu. Tym samym kwoty tego podatku stanowią koszt kwalifikowalny związany z realizacją projektu w rozumieniu przepisów Rozporządzenia Komisji z dnia 10 marca 2004 r.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. 2004 Nr 54 poz. 535, z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W myśl art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. 2004 Nr 54 poz. 535, z późn. zm.) podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy.

Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

W opisanym zdarzeniu, projekt realizowany z dotacji jest działaniem non profit, nie prowadzi do powstania po stronie Wnioskodawcy zysku oraz do wystąpienia jakiejkolwiek sprzedaży towarów lub świadczenia usług. Brak jest bezpośredniego związku pomiędzy wydatkami poniesionymi na realizację projektu, a działalnością opodatkowaną podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym Wnioskodawczyni nie ma do czynienia z obrotem w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług (art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. 2004 Nr 54 poz. 535, z późn. zm.). Dotacje mające na celu dofinansowanie działalności (pokrycie kosztów działalności) i nieuzależnione od ilości i wartości świadczonych usług (dostawy towarów) nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarowi usług i nie stanowią obrotu, o którym mowa w art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. 2004 Nr 54 poz. 535 z późn. zm.).

Ponadto, Wnioskodawczyni wskazała, iż otrzymała interpretację indywidualną dotyczącą podobnego zapytania znak IPPP3/443-294/11-2/KC, na jej podstawie przygotowała stanowisko własne dotyczące niniejszego zapytania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (niewystępujących w przedmiotowej sprawie).

Z powyższych przepisów wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko w przypadku, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy dokonywane zakupy towarów i usług mają związek z czynnościami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawczyni prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą w zakresie edukacji PKD 85.59.B, 85.60.Z i doradztwa PKD 70.22.Z. Wnioskodawczyni będzie realizować projekt na podstawie umowy o dofinansowanie projektu pt. w ramach Priorytetu IX Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach, Działanie 9.4 Wysoko wykwalifikowane kadry systemu oświaty Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na lata 2007-2013. Na warunkach określonych w umowie o dofinansowanie projektu Instytucja Pośrednicząca tj. Urząd Marszałkowski Województwa przyznaje Beneficjentowi - Wnioskodawczyni, dofinansowanie na realizację projektu w wysokości stanowiącej nie więcej niż 84,91% całkowitych wydatków kwalifikowalnych ww. projektu. Pozostałe 15,09% całkowitych wydatków kwalifikowalnych projektu stanowi wkład własny projektu. Otrzymana kwota dofinansowania (bez wkładu własnego) przeznaczona zostanie w całości na pokrycie wydatków związanych z realizacją opisanego wyżej projektu. Celem głównym projektu jest podniesienie wiedzy i umiejętności u min. 56 nauczycieli w klasach I-Vl szkół podstawowych z terenów wiejskich województwa w zakresie pracy z uczniem zdolnym do 31.07.2013 r. Projekt ma charakter przedsięwzięcia non profit. Jego realizacja nie prowadzi do powstania bądź zwiększenia sprzedaży opodatkowanej, zarówno z tytułu dokonania świadczeń na rzecz uczestników projektu, jak również w ramach całej prowadzonej przez Wnioskodawczynię działalności gospodarczej. Ponadto, Wnioskodawczyni wskazała, iż jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zakupy towarów i usług w ramach realizacji wskazanego przez Wnioskodawczynię projektu będą wykorzystywane do realizacji projektu o charakterze non-profit, a więc do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawione zdarzenie przyszłe stwierdzić należy, że bez wpływu na rozliczenie podatku naliczonego pozostają źródła finansowania wydatków (dotacja, czy wkład własny). Prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ jak wskazała Wnioskodawczyni zakupy towarów i usług w ramach realizacji projektu będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, Wnioskodawczyni nie będzie miała prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji przedmiotowego projektu. Tym samym Wnioskodawczyni nie będzie z tego tytułu przysługiwało prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawczyni nie będzie miała prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu pn. , ponieważ wydatki poniesione w ramach realizacji projektu nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowana nie będzie miała również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawczyni nie spełnia tego warunku, zatem nie będzie miała możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Pojęcie kosztu kwalifikowalnego nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Dodatkowo tut. Organ zwraca uwagę, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Wydając zatem przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na opisie sprawy (zdarzenia przyszłego), w którym jednoznacznie wskazano, iż wydatki poniesione w związku z realizacją projektu nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Powyższe zostało przyjęte jako element przedstawionego przez Wnioskodawczynię opisu zdarzenia przyszłego i nie było przedmiotem oceny. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 370 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi