W zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego oraz nieodpłatnego udostępnienia komputerów beneficjentom projektów - Interpretacja - IPPP1/443-934/12-4/MPe

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 24.12.2012, sygn. IPPP1/443-934/12-4/MPe, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

W zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego oraz nieodpłatnego udostępnienia komputerów beneficjentom projektów

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Fundacji, przedstawione we wniosku z dnia 24.09.2012 r. (data wpływu 26.09.2012 r.) uzupełnionym w dniu 25.10.2012 r. (data wpływu 26.10.2012 r.) na wezwanie z dnia 15.10.2012 r. (skuteczne doręczenie w dniu 19.10.2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług jest:

  • nieprawidłowe - w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego,
  • prawidłowe w zakresie nieodpłatnego udostępnienia komputerów beneficjentom projektów.

UZASADNIENIE

W dniu 26.09.2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego oraz nieodpłatnego udostępnienia komputerów beneficjentom projektów.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony w dniu 25.10.2012 r. (data wpływu 26.10.2012 r.) na wezwanie z dnia 15.10.2012 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Powołana przez Krajową Izbę Gospodarczą Fundacja bierze udział w realizacji projektu Przeciwdziałanie wykluczeniu cyfrowemu w gminie w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, działanie 8.3 Przeciwdziałanie wykluczeniu cyfrowemu e-inclusion.

Umowę konsorcjum Fundacja podpisała z liderem projektu, gminą W. Zgodnie z założeniami projektu gmina jest zobowiązana do zapewnienia dostępu do Internetu osobom zagrożonym wykluczeniem cyfrowym z powodu trudnej sytuacji materialnej lub niepełnosprawności. Cel ten ma zostać osiągnięty poprzez wytypowanie przez Gminę 30 rodzin spełniających warunki ustalone w projekcie, udostępnienie im po jednym komputerze przenośnym i zapewnienie połączenia internetowego. Zgodnie z projektem laptopy podlegają ciągłej kontroli oddelegowanego Informatyka w zakresie zgodności sposobu użytkowania z założeniami projektowymi i przepisami obowiązującego prawa. Dodatkowo w wyznaczonym czasie określonym w projekcie, komputery zostaną zmodernizowane - działanie takie pozwoli uwzględnić czynnik utraty wartości sprzętu z powodu postępu technologicznego. Komputery w sumie udostępniane będą beneficjentom na 8 lat (3 lata trwania projektu + 5 lat wymaganej trwałości).

Zadaniem Fundacji jako partnera był profesjonalny wybór i zakup komputerów na potrzeby wykonania wymaganego dla realizacji projektu wskaźnika w postaci liczby osób, które otrzymały w projekcie dostęp do Internetu. Komputery zostały zakupione przez Fundację za otrzymaną w kwocie netto dotację w ramach projektu i po zakończeniu projektu pozostaną jej własnością - przedmiotowy sprzęt będzie wykorzystywany przez Fundację do prowadzenia działalności gospodarczej. Do zakończenia projektu komputery są wykorzystywane w celach projektowych udostępniane pod ścisłym nadzorem beneficjentom projektu.

Fundacja jest płatnikiem podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy Fundacja ma prawo odliczać podatek VAT naliczony od zakupu komputerów...

  • Czy udostępnianie sprzętu teleinformatycznego w ramach projektu za środki pochodzące z dotacji (dotacja w kwocie netto) beneficjentom, zgodnie z założeniami zaakceptowanymi przez instytucję, z którą podpisano umowę o dotację może być uznane za darowiznę lub usługę najmu, a co za tym idzie wymaga od Fundacji zapłaty podatku VAT...

    Stanowisko Wnioskodawcy:

    Fundacja ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od zakupionych komputerów ponieważ planuje po zakończeniu projektu wykorzystywać przedmiotowy sprzęt do działalności opodatkowanej podatkiem VAT należnym. Udostępnienie sprzętu teleinformatycznego zakupionego za środki pochodzące z dotacji beneficjentom projektu, zgodnie z założeniami nie wiąże się z przekazaniem prawa własności sprzętu nie mamy do czynienia z pojęciem dostawy towarów określonym w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług jako przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jako właściciel. Zarówno w trakcie jak i po zakończeniu realizacji projektu komputery pozostają własnością Fundacji. Nie podpisano żadnego pełnomocnictwa pozwalającego na zarządzanie sprzętem zarówno przez lidera projektu jak i przez beneficjentów ostatecznych w zakresie takim jak Fundacja. Nie mamy także do czynienia z usługą najmu komputerów, ponieważ Fundacja jako konsorcjant (partner) gminy Wojcieszków wykorzystuje je w trakcie trwania projektu do wykonania wspólnych założeń konsorcjum w projekcie (wykonania wskaźnika ilości osób, którym dostarczono Internet). Fakt użytkowania komputerów pod ścisłym nadzorem przez beneficjentów zgodnie z założeniami projektu nie jest usługą tylko działaniem partnera (Fundacji) niezbędnym dla realizacji projektu w zakresie swoich zobowiązań merytorycznych.

    W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego, za prawidłowe w zakresie nieodpłatnego udostępnienia komputerów beneficjentom projektów.

    Ad. 1

    Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

    W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika tytułu nabycia towarów i usług.

    Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

    Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, lecz do czynności, które nie są obciążone podatkiem od towarów i usług.

    Tut. Organ podkreśla jednak, że ustawodawca umożliwił podatnikom skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

    Na mocy art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-5 oraz ust. 11, 12, 16 i 18. Stosownie do art. 86 ust. 11 ustawy, jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

    Jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 11, 12, 16 i 18, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego (art. 86 ust. 13 ustawy).

    W przypadkach gdy podatnik wykonuje czynności uprawniające do odliczenia VAT i nieuprawniające do tego odliczenia i nie ma możliwości przyporządkowania ponoszonych kosztów do czynności opodatkowanych lub zwolnionych, zastosowanie znajduje przepis art. 90 ustawy, który ma na celu określenie wartości podatku naliczonego, służącego wyłącznie czynnościom opodatkowanym, z pominięciem tej części podatku naliczonego, w jakiej nabyte towary i usługi będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności zwolnionych od podatku.

    Stosownie do art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik obowiązany jest do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

    Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10. Proporcję, o której mowa w cyt. wyżej ust. 2, na podstawie art. 90 ust. 3 ustawy, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

    Kwota podatku naliczonego do odliczenia ustalona na podstawie proporcji wyliczonej przy zastosowaniu powyższych zasad, nie jest jednak ostateczna.

    Zgodnie bowiem z art. 91 ust. 1 ustawy, po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-10, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6 lub 10 lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11 i 12, dla zakończonego roku podatkowego.

    W myśl art. 91 ust. 2 ustawy, w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym, są zaliczane do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, korekty, o której mowa w ust. 1 podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - w ciągu 10 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. W przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, z tym że korekty dokonuje się po zakończeniu roku, w którym zostały oddane do użytkowania.

    Art. 91 ust. 3 ustawy stanowi, iż korekty, o której mowa w ust. 1 i 2, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który dokonuje się korekty, a w przypadku zakończenia działalności gospodarczej - w deklaracji podatkowej za ostatni okres rozliczeniowy. W przypadku, gdy w okresie korekty, o której mowa w ust. 2, nastąpi sprzedaż towarów lub usług, o których mowa w ust. 2, lub towary te zostaną opodatkowane zgodnie z art. 14, uważa się, że te towary lub usługi są nadal wykorzystywane na potrzeby czynności podlegających opodatkowaniu u tego podatnika, aż do końca okresu korekty (art. 91 ust. 4).

    Natomiast jak mowa w art. 91 ust. 5 ustawy, w przypadku, o którym mowa w ust. 4, korekta powinna być dokonana jednorazowo w odniesieniu do całego pozostałego okresu korekty. Korekty dokonuje się w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiła sprzedaż, a w przypadku opodatkowania towarów zgodnie z art. 14 - w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym w stosunku do tych towarów powstał obowiązek podatkowy.

    W świetle art. 91 ust. 6 ustawy, w przypadku gdy towary lub usługi, o których mowa w ust. 4, zostaną:

    1. opodatkowane - w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru lub usługi jest związane z czynnościami opodatkowanymi;
    2. zwolnione od podatku lub nie podlegały opodatkowaniu - w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru lub usługi jest związane wyłącznie z czynnościami zwolnionymi od podatku lub niepodlegającymi opodatkowaniu.

    Przepisy ust. 1-6 stosuje się odpowiednio w przypadku, gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwot podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi (art. 91 ust. 7).

    W przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się na zasadach określonych w ust. 2 zdanie pierwsze i drugie oraz ust. 3. Korekty tej dokonuje się przy każdej kolejnej zmianie prawa do odliczeń, jeżeli zmiana ta następuje w okresie korekty (art. 91 ust. 7a).

    Analiza powołanych wyżej przepisów jednoznacznie wskazuje, że w przypadku zmiany przeznaczenia środka trwałego, tj. zarówno w sytuacji gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwot podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, jak również w sytuacji, gdy nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się to prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi, podatnik jest obowiązany dokonać korekty podatku.

    Z opisu przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Fundacja czynny podatnik VAT bierze udział w realizacji projektu Przeciwdziałanie wykluczeniu cyfrowemu w gminie w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, działanie 8.3 Przeciwdziałanie wykluczeniu cyfrowemu e-inclusion. Umowę konsorcjum Fundacja podpisała z liderem projektu, gminą. Zgodnie z założeniami projektu gmina Wojcieszków jest zobowiązana do zapewnienia dostępu do Internetu osobom zagrożonym wykluczeniem cyfrowym z powodu trudnej sytuacji materialnej lub niepełnosprawności. Cel ten ma zostać osiągnięty poprzez wytypowanie przez Gminę 30 rodzin spełniających warunki ustalone w projekcie, udostępnienie im po jednym komputerze przenośnym i zapewnienie połączenia internetowego. Zgodnie z projektem laptopy podlegają ciągłej kontroli oddelegowanego Informatyka w zakresie zgodności sposobu użytkowania z założeniami projektowymi i przepisami obowiązującego prawa. Dodatkowo w wyznaczonym czasie określonym w projekcie, komputery zostaną zmodernizowane - działanie takie pozwoli uwzględnić czynnik utraty wartości sprzętu z powodu postępu technologicznego. Komputery w sumie udostępniane będą beneficjentom na 8 lat (3 lata trwania projektu + 5 lat wymaganej trwałości).

    Zadaniem Fundacji jako partnera był profesjonalny wybór i zakup komputerów na potrzeby wykonania wymaganego dla realizacji projektu wskaźnika w postaci liczby osób, które otrzymały w projekcie dostęp do Internetu. Komputery zostały zakupione przez Fundację za otrzymaną w kwocie netto dotację w ramach projektu i po zakończeniu projektu pozostaną jej własnością - przedmiotowy sprzęt będzie wykorzystywany przez Fundację do prowadzenia działalności gospodarczej. Do zakończenia projektu komputery są wykorzystywane w celach projektowych udostępniane pod ścisłym nadzorem beneficjentom projektu.

    Jak wynika z powyższego opisu sprawy zakupione przez Fundację jako partnera projektu komputery w trakcie trwania projektu jak i po jego zakończeniu pozostają własnością Fundacji. Jednakże należy wskazać, iż zakupione przez Fundację za otrzymaną w kwocie netto dotację komputery w trakcie trwania projektu udostępniane będą pod ścisłym nadzorem beneficjentom projektu na okres 8 lat (3 lata trwania projektu + 5 lat wymaganej trwałości), zatem będą wykorzystywane do czynności niezwiązanych z działalnością opodatkowaną Fundacji.

    Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie zostały spełnione, gdyż komputery nabywane w ramach realizacji projektu nie są związane z czynnościami opodatkowanymi tym podatkiem. Zatem Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na zakup przedmiotowych komputerów na zasadach określonych w ww. art. 86 ustawy.

    Fakt, iż przedmiotowe komputery po zakończeniu projektu wykorzystywanie będą przez Fundację do działalności opodatkowanej podatkiem VAT powoduje konieczność dokonania analizy czy Fundacja stosownie do przepisów art. 91 ust. 7 i 7a ustawy nabędzie prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupionych komputerów w drodze korekty, w związku ze zmianą ich przeznaczenia. Mamy bowiem do czynienia z sytuacją, kiedy to Fundacja nie miała prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego gdyż zakupione komputery w pierwszej kolejności, tj. do zakończenia projektu wykorzystywane będą w celach projektowych - do czynności niezwiązanych z działalnością opodatkowaną, a następnie - w związku wykorzystywaniem ich po zakończeniu projektu do działalności opodatkowanej podatkiem VAT zmieni się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

    Z powołanych wyżej przepisów art. 91 ustawy wynika, iż w przypadku towarów i usług, które zostały zaliczone przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, korekty podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat, a w przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, korekty dokonuje się po zakończeniu roku, w którym zostały oddane do użytkowania.

    Z opisu sprawy wynika, że przedmiotowe komputery przekazywane są beneficjentom projektu na okres 8 lat, a więc dłuższy niż okres korekty wynikający z art. 91 ustawy. Zatem mimo zmiany przeznaczenia przedmiotowych komputerów Fundacja nie będzie również uprawniona do odliczenia podatku naliczonego w drodze korekty, na zasadach wynikających z art. 91 ust. 7 i 7a ustawy.

    W związku z powyższym stanowisko Fundacji, iż ma ona prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od zakupionych komputerów ponieważ planuje po zakończeniu projektu wykorzystywać przedmiotowy sprzęt do działalności opodatkowanej podatkiem VAT należało uznać za nieprawidłowe.

    Ad. 2

    Wątpliwości Fundacji przedstawione w niniejszym wniosku dotyczą również tego czy udostępniając beneficjentom sprzęt teleinformatyczny w ramach projektu Fundacja zobowiązana jest do zapłaty podatku VAT.

    Stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ().

    Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

    1. użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów;
    2. nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

    Z powyższego wynika, że warunkiem opodatkowania nieodpłatnej czynności, polegającej na użyciu towarów stanowiących część przedsiębiorstwa jest łączne spełnienie przesłanek określonych w art. 8 ust. 2 pkt 1 ustawy, tj. użycie tych towarów do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika oraz istnienie prawa (w całości lub w części) do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów. Niedopełnienie któregokolwiek z warunków określonych w art. 8 ust. 2 pkt 1 ustawy jest podstawą do traktowania nieodpłatnej czynności, jako niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

    Z opisanych we wniosku okoliczności wynika, iż zadaniem Fundacji jako partnera był profesjonalny wybór i zakup komputerów na potrzeby wykonania projektu. Komputery zostały zakupione przez Fundację za otrzymaną w kwocie netto dotację w ramach projektu i po zakończeniu projektu pozostaną jej własnością - przedmiotowy sprzęt będzie wykorzystywany przez Fundację do prowadzenia działalności gospodarczej. Do zakończenia projektu komputery są wykorzystywane w celach projektowych udostępniane pod ścisłym nadzorem beneficjentom projektu przez okres 8 lat.

    Jak wskazano w niniejszej interpretacji Fundacji nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupionych komputerów ani w momencie ich nabycia (art. 86 ustawy) ani w momencie wykorzystywania ich po zakończonym projekcie do działalności opodatkowanej podatkiem VAT (art. 91 ustawy).

    Analiza opisanych we wniosku okoliczności na tle powołanych przepisów prowadzi do wniosku, że art. 8 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług nie znajduje zastosowania w przedmiotowej sprawie, gdyż użycie towarów komputerów odbywa się jak wskazano we wniosku - do celów wykonania wspólnych założeń konsorcjum w projekcie. W przedstawionych okolicznościach trudno jest bowiem uznać, iż nieodpłatne udostępnianie komputerów stanowi użycie ich do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika. Poza tym Fundacji nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupionych komputerów.

    Biorąc powyższe pod uwagę, ww. nieodpłatne udostępnianie komputerów beneficjentom projektu nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

    W związku z powyższym w przedmiotowej kwestii stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

    Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

    Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

    Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

    Wniosek ORD-IN

    Treść w pliku PDF 253 kB

    Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie