Czy Akademia dokonując zakupów inwestycyjnych i usług na potrzeby czynności zwolnionych z tego podatku ww. projektu, których przedmiot został opisany ... - Interpretacja - IPTPP4/443-342/12-6/ALN

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 10.07.2012, sygn. IPTPP4/443-342/12-6/ALN, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi

Temat interpretacji

Czy Akademia dokonując zakupów inwestycyjnych i usług na potrzeby czynności zwolnionych z tego podatku ww. projektu, których przedmiot został opisany w ramach prezentowanego stanu przyszłego ma prawo do obniżania podatku VAT należnego o część lub całość kwoty podatku VAT naliczonego w związku z dokonanymi zakupami na potrzeby ww. projektu?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Akademii, przedstawione we wniosku z dnia 15 maja 2012 r. (data wpływu 18 maja 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 4 lipca 2012 r. (data wpływu 6 lipca 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o całość lub część kwoty podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 maja 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o całość lub część kwoty podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. .

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 4 lipca 2012 r. (data wpływu 6 lipca 2012 r.) o doprecyzowanie zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Dotyczy zdarzenia przyszłego, projektu ... w ramach Działania III.1 Wsparcie jednostek B+R w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013. Akademia jest podatnikiem podatku od towarów i usług zarejestrowanym. Statutowa działalność Uczelni stanowi m.in. świadczenie usług w zakresie edukacji (PKWiU ex 80) zwolnionych od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. l pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2005 r. nr 54 poz. 535 z późn.zm.)- dalej jako Ustawa oraz działalności badawczo-rozwojowej w zakresie projektowania PKD 72 podlegającą w wyniku sprzedaży opodatkowaniu podatkiem VAT na zasadach ogólnych, przy zastosowaniu stawki VAT 23%.

Projekt zakłada dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego, działanie III.1 wsparcie jednostek B+R. Celem projektu jest uruchomienie w regionie w oparciu o badania naukowe z zakresu wzornictwa przemysłowego nad ergonomią wyposażenia użytkowego.

W wyniku wdrożenia projektu będą realizowane następujące badania naukowe i prace rozwojowe:

  • badania nad rozwojem innowacyjnym sprzętu będącego wyposażeniem łazienek w zakresie poprawy funkcjonalnej i ergonomicznej istniejących rozwiązań ze szczegółowym uwzględnieniem użytkowników w wieku 50+( w związku z postępującym procesem starzenia się mieszkańców Europy)
  • badania nad rozwojem innowacyjnym produktów wyposażeniem łazienek w zakresie budowy nowej formy linii stylistycznej dla wybranych grup produktów.
  • badania nad rozwojem innowacyjnym mebli dla dzieci stanowiących wyposażenie przedszkoli i szkół w zakresie poprawy funkcjonalnej i ergonomicznej istniejących rozwiązań ze szczególnym uwzględnieniem współczesnych potrzeb wynikających z modernizacji procesu dydaktycznego i wychowawczego w tych placówkach.

Efekty działalności badawczej wykorzystane będą przede wszystkim na potrzeby działalności zwolnionej z opodatkowania podatkiem VAT.

Akademia w ramach projektu planuje realizację następujących zakupów inwestycyjnych i usług:

  1. Zakup specjalistycznych urządzeń tworzących system do szybkiego prototypowania w skład którego wchodzą między innym i podzespoły takie jak:
    • laser C0230W
    • licencja bezterminowa na wszystkie proszki
    • zintegrowana wytwornica azotu
    • 2 komory robocze
    • piaskarka kabinowa
    • przesiewacz
    • stacja mieszania proszku
    • kompresor z osuszaczem ziębniczym i stacją przygotowania powietrza
    • komputer sterujący
    • Zakup specjalistycznego sprzętu informatycznego wraz z oprogramowaniem doprowadzenia badań rozwojowych i naukowych dla wzornictwa przemysłowego, stanowiącego wyposażenia laboratorium badawczego.
    • Szkolenie grupy 15 osób w zakresie użytkowania systemu prototypowania 3D oraz optymalnego wykorzystania specjalistycznego oprogramowania.

    W ramach kosztów przeprowadzenia specjalistycznych szkoleń mieszczą się między innymi:

    • praca trenerów i szkoleniowców,
    • dojazdy i zakwaterowanie trenerów
    • przygotowanie materiałów szkoleniowych
    • delegacja osób korzystających ze szkoleń
    • catering dla uczestników szkolenia

    Efekty projektu nie będą służyć do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, lecz będą wykorzystywane do czynności dydaktycznych zwolnionych od tego podatku.

    Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

    Faktury będą wystawione na Zainteresowanego.

    Wszystkie zakupy w ramach realizowanego projektu będą wykorzystywane do czynności zwolnionych.

    W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

    Czy Akademia dokonując zakupów inwestycyjnych i usług na potrzeby czynności zwolnionych z tego podatku ww. projektu, których przedmiot został opisany w ramach prezentowanego stanu przyszłego ma prawo do obniżania podatku VAT należnego o część lub całość kwoty podatku VAT naliczonego w związku z dokonanymi zakupami na potrzeby ww. projektu...

    Zdaniem Wnioskodawcy, Akademia będzie dokonywała zakupów towarów i usług do projektu, którego rezultatem będą czynności zwolnione od podatku. W związku z powyższym w oparciu o art. 86 ust.1 ustawy o podatku od towarów i usług Akademia nie ma prawa do obniżania podatku należnego o podatek naliczony, ponieważ opodatkowane podatkiem od towarów i usług towary i usługi zakupione do realizacji projektu nie zostaną wykorzystane do czynności opodatkowanych.

    Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczania podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących wydatki związane z projektem, gdyż efekty projektu będą wykorzystywana do czynności zwolnionych od podatku VAT.

    W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

    Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r., Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

    W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

    Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

    Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

    Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

    Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

    Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

    Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca, będący zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, zamierza zrealizować projekt pn.: ... w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013. Statutowa działalność Uczelni stanowi m.in. świadczenie usług w zakresie edukacji zwolnionych od podatku VAT. Faktury będą wystawione na Zainteresowanego. Efekty projektu nie będą służyć do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, lecz będą wykorzystywane do czynności dydaktycznych zwolnionych od tego podatku.Wszystkie zakupy w ramach realizowanego projektu będą wykorzystywane do czynności zwolnionych.

    Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż jak wskazał Wnioskodawca, efekty projektu będą wykorzystywane do czynności zwolnionych. Zatem, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją przedmiotowego projektu. Tym samym Wnioskodawca nie będzie miał prawa do otrzymania z tytułu realizowanego projektu zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

    Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o całość lub część kwoty podatku naliczonego od zakupów dokonanych w związku z realizacją projektu, ponieważ wydatki poniesione w ramach realizacji projektu nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

    W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.) obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011 r. Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

    Dodatkowo tut. Organ zwraca uwagę, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na opisie sprawy (zdarzenia przyszłego), w którym wskazano, iż efekty projektu, którego dotyczy wniosek będą wykorzystane do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Powyższe zostało przyjęte jako element przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu zdarzenia przyszłego i nie było przedmiotem oceny. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przyszłego (np. wykorzystywania efektów ww. projektu do wykonywania czynności opodatkowanych), udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

    Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

    Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

    Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

    Wniosek ORD-IN

    Treść w pliku PDF 292 kB

    Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi