Czy X ma prawo odliczyć podatek VAT od zakupów realizowanych na potrzeby projektu bądź otrzymać zwrot jego podatku? - Interpretacja - IPTPP1/443-316/12-3/RG

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 10.07.2012, sygn. IPTPP1/443-316/12-3/RG, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi

Temat interpretacji

Czy X ma prawo odliczyć podatek VAT od zakupów realizowanych na potrzeby projektu bądź otrzymać zwrot jego podatku?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko X, przedstawione we wniosku z dnia 02 kwietnia 2012 r. (data wpływu 19 kwietnia 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 05 czerwca 2012 r. (data wpływu 13 czerwca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia bądź zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 kwietnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia bądź zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. .

Wniosek uzupełniono w dniu 13 czerwca 2012 r. o pełnomocnictwo.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

W związku ze złożeniem wniosku o dofinansowanie projektu pt. " Wnioskodawca zobowiązany został do przedstawienia zaświadczenia z Izby Skarbowej dotyczącego potwierdzenia faktu, że X nie ma możliwości odliczenia podatku VAT z faktur zakupu dotyczących projektu. W związku z czym VAT będzie kosztem kwalifikowalnym. Wspomniany projekt na etapie składania wniosku o dofinansowanie, w trakcie jego realizacji, jak również przez okres 5 lat po jego zakończeniu zakłada, że X nie będzie wykonywała czynności podatkowanych związanych z infrastrukturą i sprzętem sfinansowanym w ramach projektu takich jak m.in. wynajem, dzierżawa, odpłatne udostępnianie sprzętu ani też nie będzie wykorzystywała projektów na inne cele opodatkowane VAT.

Poniżej przedstawiono najważniejsze informacje dotyczące projektu;

  1. Koordynator: ;
  2. Okres realizacji: 2012-2013;
  3. Źródło dofinansowania: Regionalny Program Operacyjny Województwa 2007-2013;
  4. Przedmiot projektu (opis).

Podstawową aktywnością naukową Katedry są zagadnienia związane z budową, konstrukcją, sterowaniem i eksploatacją układów napędowych pojazdów drogowych. Pracownicy katedry mają w tym zakresie duże doświadczenie zdobywane latami i potwierdzone stopniami naukowymi oraz licznymi publikacjami w cenionych czasopismach (JCR i PAN) i monografiach jak również liczne nagrody w tym międzynarodowe.

W dzisiejszych czasach, aby rywalizować w tej dziedzinie z innymi jednostkami naukowymi, wymagane jest wyposażenie pozwalające na kompleksową identyfikację złożonych, wieloelementowych, innowacyjnych, a niekiedy i nietypowych układów napędowych. Do tego niezbędne są stanowiska badawcze i aparatura pozwalająca na prowadzenie wzajemnie uzupełniających się badań trakcyjnych i stanowiskowych. Wciąż jednak brakuje na X hamowni podwoziowej - stanowiska do badań układu napędowego pod długotrwałym obciążeniem statycznym, które pozwala na analizę tych własności układu napędowego, których nie można wyznaczyć w dynamicznych testach drogowych. Stąd po raz drugi Wnioskodawca chce aplikować o ośrodki finansowe na utworzenie takiego laboratorium.

Pozyskanie hamowni podwoziowej znacznie zwiększy potencjał badawczy umożliwi prowadzenie badań w obszarach, których nie można było do tej pory realizować oraz wzmocni role X w tej dziedzinie nauki i badań. Część z nich stanowi podstawę do innowacyjnego podejścia do szeregu problemów naukowych dotyczących układów napędowych.

W dalszej perspektywie planuje się wykorzystać hamownię podwoziową do:

  1. Rozwoju współpracy z przemysłem w zakresie metod, algorytmów i sposobów diagnostyki układu napędowego.
  2. Ubiegania się o środki na badania naukowe w ramach konkursów na projekty badawcze i badawczo rozwojowe zespołowe i indywidualne. Argumentacja opierać się będzie na fakcie posiadania bazy aparaturowej, stanowiskowej i laboratoryjnej niezbędnej do realizacji projektów związanych z powyżej określonymi kierunkami badawczymi oraz na doświadczeniu zespołu badawczego.
  3. Realizacji eksperymentalnych prac badawczych dla sądów, policji i przemysłu.

Realizacja inwestycji nie wymaga zmian konstrukcyjnych budynków i może ona być wykonana w laboratorium - hala C2, gdzie jest korzystny dojazd, parking oraz nie zakłóci to funkcjonowania pozostałych jednostek uczelni. Hala posiada już odnowione bramy wjazdowe oraz ogrzewanie.

  1. Zakupy jakie będą dokonywane w ramach projektu.W ramach projektu zostanie zakupiona hamownia podwoziowa o sterowanym obciążeniu.
  2. Efekty projektu i ich wykorzystanieEfektem wymiernym, będzie utworzenie nowoczesnego i innowacyjnego stanowiska do badania układów napędowych pojazdów drogowych pod długotrwałym obciążeniem statycznym, którego nie ma w województwie opolskim. Ponadto stanowić będzie uzupełnienie komplementarne dla posiadanej bazy sprzętowej co umożliwi kompleksową ocenę parametrów trakcyjnych pojazdu.Jako efekt naukowy, należy wymienić rozwój kadry naukowej pracowników, jak również popularyzacja nauki polskiej na arenie międzynarodowej, gdyż takie stanowisko umożliwi prowadzenie takich badań, których nie można było do tej pory wykonać.Jako efekt badawczy, będzie istniała możliwość wykonania badań dla przemysłu przez pracowników czy dyplomatów kończących studia drugiego i trzeciego stopnia.Z efektów projektu będą korzystać przedsiębiorstwa z woj. opolskiego, przez okres 5 lat nieodpłatnie. Raporty z badań będą udostępnione na stronie X a także w materiałach konferencyjnych, czasopismach specjalistycznych oraz wyniki badań będą prezentowane na konferencjach i seminariach.
  3. Beneficjenci projektu: Głównym beneficjentem będzie X, a z wyników prac będą mogły korzystać inne podmioty gospodarcze.
  4. Właścicielem efektów projektu będzie X
  5. Projekt nie będzie generował przychodu
  6. Po skończonej realizacji projektu sprzęt będzie wykorzystany nieodpłatnie do prowadzenia prac naukowych, badawczo rozwojowych związanych z opracowaniem i wdrażanie nowych technologii.
  7. Przez okres pierwszych 5 lat od skończonej realizacji projektu nie będą wykonywane czynności opodatkowane podatkiem VAT
  8. Zakupiony sprzęt będzie użyty do wykonywania badań materiałów na rzecz przedsiębiorstw nieodpłatnie zarówno w trakcie realizacji projektu jak i przez 5 lat po jego zakończeniu.

X jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy X ma prawo odliczyć podatek VAT od zakupów realizowanych na potrzeby projektu bądź otrzymać zwrot tego podatku...

Zdaniem Wnioskodawcy, X nie ma prawa do odliczenia podatku VAT od zakupów realizowanych na potrzeby projektu, ani nie ma możliwości odzyskania zwrotu tego podatku wobec uwarunkowań przedstawionych na wstępie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (niewystępujących w przedmiotowej sprawie).

Z powyższych przepisów wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko w przypadku, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy dokonywane zakupy towarów i usług mają związek z czynnościami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż X jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Wnioskodawca zamierza w okresie 2012-2013 zrealizować projekt dofinansowany przez Regionalny Program Operacyjny Województwa 2007-2013 pn. ". W ramach projektu zostanie zakupiona hamownia podwoziowa o sterowanym obciążeniu, których właścicielem będzie X. Projekt nie będzie generował przychodu. Po skończonej realizacji projektu sprzęt będzie wykorzystany nieodpłatnie do prowadzenia prac naukowych, badawczo rozwojowych związanych z opracowaniem i wdrażaniem nowych technologii, a przedsiębiorstwa z woj. X przez okres 5 lat będą korzystać nieodpłatnie z efektów przedmiotowego projektu. Wspomniany projekt na etapie składania wniosku o dofinansowanie, w trakcie jego realizacji, jak również przez okres 5 lat po jego zakończeniu zakłada, że X nie będzie wykonywała czynności podatkowanych związanych z infrastrukturą i sprzętem sfinansowanym w ramach projektu takich jak m.in. wynajem, dzierżawa, odpłatne udostępnianie sprzętu ani też nie będzie wykorzystywała projektów na inne cele opodatkowane VAT.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawione zdarzenie przyszłe stwierdzić należy, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie jest spełniony, ponieważ jak wskazał Wnioskodawca towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji przedmiotowego projektu. Tym samym Wnioskodawcy nie będzie przysługiwać z tego tytułu prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia bądź zwrotu podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu pn. ", ponieważ wydatki poniesione w ramach realizacji projektu nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego, z którego wynika, iż towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie wskazać należy, że organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestie tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 251 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi