W zakresie stawki podatku VAT dla usług polegających na wyżywieniu osób niebędących mieszkańcami Bursy. - Interpretacja - IPTPP2/443-651/12-10/AW

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 12.11.2012, sygn. IPTPP2/443-651/12-10/AW, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi

Temat interpretacji

W zakresie stawki podatku VAT dla usług polegających na wyżywieniu osób niebędących mieszkańcami Bursy.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 19 lipca 2012 r. (data wpływu 23 lipca 2012 r.), uzupełnionym pismami z dnia 23 października 2012 r. (data wpływu 25 października 2012 r.) oraz z dnia 6 listopada 2012 r. (data wpływu 8 listopada 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla usług polegających na wyżywieniu osób niebędących mieszkańcami Bursy:

  • nauczycieli Bursy jest nieprawidłowe,
  • pracowników administracyjno obsługowych Bursy - jest prawidłowe,
  • nauczycieli, pracowników administracyjno obsługowych i uczniów szkół artystycznych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 lipca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla świadczonych przez Wnioskodawcę usług polegających na:

  • zapewnieniu całodziennego wyżywienia i zakwaterowania mieszkańców Bursy,
  • wyżywieniu osób niebędących mieszkańcami Bursy nauczycieli Bursy, pracowników administracyjno obsługowych Bursy,
  • wyżywieniu osób niebędących mieszkańcami Bursy - nauczycieli, pracowników administracyjno obsługowych i uczniów szkół artystycznych,
  • zakwaterowaniu w Bursie innych osób niebędących wychowankami Bursy (z wyżywieniem lub bez) oraz wynajmie pokoi,
  • wynajmie pomieszczeń niemieszkalnych świetlic.

Pismami z dnia 23 października 2012 r. oraz z dnia 6 listopada 2012 r. wniosek został uzupełniony o doprecyzowanie zaistniałego stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Bursa jest placówką publiczną podległą Ministrowi Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Zarejestrowaną jako czynny podatnik VAT-7.

Zgodnie ze statutem i ustawą o systemie oświaty zapewnia całodobową opiekę, zakwaterowanie i wyżywienie wychowankom - uczniom szkół , poza miejscem swojego zamieszkania.

Bursa jest jednostką budżetową a stołówka Bursy nie jest wyodrębnioną jednostką, ani odrębnym podmiotem gospodarczym. Wyżywienie wychowanków Bursy jest statutową działalnością placówki.

W Bursie mieszkają uczniowie szkół muzycznych I i II stopnia, zespołu szkół plastycznych (młodzież gimnazjalna i ponadgimnazjalna oraz studenci). Zgodnie ze statutem Bursy i regulaminem stołówki wychowanek ma obowiązek wykupienia comiesięcznego całodziennego wyżywienia oraz opłacić koszty zakwaterowania.

Jednostka nadrzędna, tj. Centrum Edukacji zatwierdza stawki zakwaterowania i wyżywienia na każdy rok szkolny.

Z wyżywienia w Bursie korzystają również pracownicy pedagogiczni i administracyjno - obsługowi Bursy oraz uczniowie i pracownicy szkół .

Bursa wynajmuje też wolne pokoje na noclegi oraz świetlice na konferencje.

W dniu 21.06.2012 r. Bursa zgłosiła wniosek do Urzędu Statystycznego o wydanie decyzji, zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) w jakich grupach mieszczą się usługi świadczone przez placówkę.

Wydana decyzja US z dnia 10 lipca 2012 r. nadała symbole usług świadczonych przez Bursę:

  • zapewnienie zakwaterowania wraz z zapewnieniem wyżywienia lub bez wyżywienia, świadczone na rzecz swoich wychowanków oraz uczniów innych szkół w trakcie roku szkolnegoPKWiU 55.90.11.0 Usługi świadczone przez domy studenckie oraz internaty i bursy szkolne,
  • wyżywienie dla osób niebędących mieszkańcami bursy (nauczycieli i młodzież szkół artystycznych) usługi stołówkowe prowadzone przez osoby zatrudnione w bursie, jeżeli posiłki przygotowywane są na odrębne zlecenie dla osób z zewnątrz, niebędących ani pracownikami bursy (np. nauczyciele i młodzież szkół artystycznych)PKWiU 55.29.20.0 Usługi stołówkowe,
  • zapewnienie zakwaterowania w bursie innych osób niebędących wychowankami bursy, dla osób z zewnątrz, m.in. osób fizycznych, grup przyjezdnych, itp. także uczniów i studentów w okresie wakacji i feriiPKWiU 55.20.19.0 Pozostałe usługi obiektów noclegowych turystycznych i miejsc krótkotrwałego zakwaterowania bez obsługi,
  • wynajem pomieszczeń bursy, wynajem lokali mieszkalnych w bursie na podstawie umowy najmu (w oparciu o prawo lokalowe)PKWiU 68.20.11.0 Wynajem i usługi zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi własnymi lub dzierżawionymi,
  • wynajem pomieszczeń niemieszkalnych bursy np. świetlic podmiotom gospodarczym oraz osobom fizycznym na podstawie umowy najmuPKWiU 68.20.12.0 Wynajem i usługi zarządzania nieruchomościami niemieszkalnymi własnymi lub dzierżawionymi.

W piśmie z dnia 23 października 2012 r. Wnioskodawca wskazał, że klasyfikacja usług wyżywienia osób niebędących mieszkańcami Bursy nauczycieli i pracowników administracyjno obsługowych Bursy, to 55.51.10-00.00.

Ceny obiadów nie przekraczają poniesionych wydatków (koszty wytworzenia obiadu).

Głównym celem ww. usługi nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez Bursę.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, iż pomiędzy Bursą a szkołami nie są podpisane umowy dotyczące wyżywienia nauczycieli i pracowników administracyjnych szkół .

Z kolei, klasyfikacja usług wyżywienia osób niebędących mieszkańcami Bursy nauczyciele i młodzież szkół 56.29.20.0 usługi stołówkowe.

Ponadto w piśmie z dnia 6 listopada 2012 r. Wnioskodawca w związku z rozbieżnościami dotyczącymi przedstawionych w opisie zaistniałego stanu faktycznego i we własnym stanowisku klasyfikacji statystycznych dla świadczonych usług wyżywienia dla osób niebędących mieszkańcami Bursy jednoznacznie wskazał, iż:

  • klasyfikacja usług wyżywienia osób niebędących mieszkańcami Bursy nauczyciele i pracownicy administracyjno obsługowi to 55.51.10.0,
  • klasyfikacja usług wyżywienia osób niebędących mieszkańcami Bursy nauczyciele i młodzież szkół to 56.29.20.0 usługi stołówkowe.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Jaka jest stawka podatku VAT od dnia 1 stycznia 2011 r. dla usług polegających na wyżywieniu osób niebędących mieszkańcami Bursy nauczycieli i pracowników administracyjno obsługowych Bursy (pytanie oznaczone we wniosku ORD-IN jako pytanie nr 2)

  • Jaka jest stawka podatku VAT od dnia 1 stycznia 2011 r. dla usług polegających na wyżywieniu osób niebędących mieszkańcami Bursy nauczycieli, pracowników administracyjno obsługowych i uczniów szkół (pytanie oznaczone we wniosku ORD-IN jako pytanie nr 3)...

  • Zdaniem Wnioskodawcy:

    1. Stawka podatku dla czynności polegającej na wyżywieniu osób niebędących mieszkańcami Bursy nauczycieli i pracowników administracyjno obsługowych Bursy PKWiU 56.29.20.0 podatek VAT 8%.
    2. Stawka podatku dla czynności polegającej na wyżywieniu osób niebędących mieszkańcami Bursy nauczycieli, pracowników administracyjno obsługowych i uczniów szkół PKWiU 56.29.20.0 podatek VAT 8%.

    W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się w zakresie stawki podatku VAT dla usług polegających na wyżywieniu osób niebędących mieszkańcami Bursy:

    • nauczycieli Bursy za nieprawidłowe,
    • pracowników administracyjno obsługowych Bursy - za prawidłowe,
    • nauczycieli, pracowników administracyjno obsługowych i uczniów szkół artystycznych za prawidłowe.

    Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej również ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

    W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().

    Natomiast przez świadczenie usług - w świetle art. 8 ust. 1 ustawy - rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ().

    Zgodnie z art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

    Towary i usługi będące przedmiotem opodatkowania, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, dla których przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne, w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. identyfikuje się za pomocą Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, wprowadzonej w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.).

    Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

    Natomiast stosownie do treści art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

    Zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

    W myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1 ustawy. Na podstawie art. 146a pkt 2 ustawy, w okresie dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

    W pozycji 163 załącznika nr 3 do ustawy, który stanowi wykaz towarów i usług podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki 8%, wymienione zostały w grupowaniu PKWiU 55 Usługi związane z zakwaterowaniem.

    W myśl regulacji zawartych w art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną, wykonywane:

    1. w formach i na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej oraz w przepisach o systemie oświaty,
    2. przez podmioty sprawujące opiekę nad dziećmi w wieku do 3 lat.

    Jednocześnie art. 43 ust. 17 ww. ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r., stanowi, iż zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

    1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
    2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

    Od dnia 1 kwietnia 2011 r. cyt. wyżej przepis zyskał brzmienie: zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

    1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
    2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

    Według zapisów § 13 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.) zwalnia się od podatku usługi ściśle związane z usługami w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy.

    Stosownie do postanowień § 2 ww. rozporządzenia z dnia 29 czerwca 2011 r. zwolnienie to może być stosowane również do usług wykonanych w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r.

    Ponadto zgodnie z brzmieniem § 13 ust. 8 cyt. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r., zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 19, 20, 24, 25 i 26, stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

    W ust. 9 powołanego paragrafu wskazano, że zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 19, 20, 24, 25 i 26, stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, pod warunkiem, że:

    1. są one niezbędne do wykonywania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 19, 20, 24 i 25 oraz art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy, lub
    2. ich głównym celem nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

    Należy również wskazać, iż jak wynika z § 7 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 8% dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 1 do rozporządzenia.

    W poz. 7 tego załącznika wskazano na usługi związane z wyżywieniem (PKWiU ex 56), z wyłączeniem sprzedaży:

    1. napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2%,
    2. napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%,
    3. kawy i herbaty (wraz z dodatkami),
    4. napojów bezalkoholowych gazowanych,
    5. wód mineralnych,
    6. innych towarów w stanie nieprzetworzonym opodatkowanych stawką, o której mowa w art. 41 ust. 1 ustawy.

    Na podstawie art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t. j. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.), system oświaty zapewnia w szczególności realizację prawa każdego obywatela Rzeczypospolitej Polskiej do kształcenia się oraz prawa dzieci i młodzieży do wychowania i opieki, odpowiednich do wieku i osiągniętego rozwoju.

    Zgodnie z art. 2 ww. ustawy o systemie oświaty, system oświaty obejmuje:

    1. przedszkola, w tym z oddziałami integracyjnymi, przedszkola specjalne oraz inne formy wychowania przedszkolnego;
    2. szkoły:
      1. podstawowe, w tym: specjalne, integracyjne, z oddziałami integracyjnymi i sportowymi, sportowe i mistrzostwa sportowego,
      2. gimnazja, w tym: specjalne, integracyjne, dwujęzyczne, z oddziałami integracyjnymi, dwujęzycznymi, sportowymi i przysposabiającymi do pracy, sportowe i mistrzostwa sportowego,
      3. ponadgimnazjalne, w tym: specjalne, integracyjne, dwujęzyczne, z oddziałami integracyjnymi, dwujęzycznymi i sportowymi, sportowe, mistrzostwa sportowego, rolnicze i leśne,
      4. artystyczne;
    3. placówki oświatowo-wychowawcze, w tym szkolne schroniska młodzieżowe, umożliwiające rozwijanie zainteresowań i uzdolnień oraz korzystanie z różnych form wypoczynku i organizacji czasu wolnego;

    3a)placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia praktycznego oraz ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych;

    3b)placówki artystyczne - ogniska artystyczne umożliwiające rozwijanie zainteresowań i uzdolnień artystycznych;

    1. poradnie psychologiczno-pedagogiczne, w tym poradnie specjalistyczne udzielające dzieciom, młodzieży, rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej, a także pomocy uczniom w wyborze kierunku kształcenia i zawodu;
    2. młodzieżowe ośrodki wychowawcze, młodzieżowe ośrodki socjoterapii, specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze oraz specjalne ośrodki wychowawcze dla dzieci i młodzieży wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki, metod pracy i wychowania, a także ośrodki umożliwiające dzieciom i młodzieży, o których mowa w art. 16 ust. 7, a także dzieciom i młodzieży z upośledzeniem umysłowym z niepełnosprawnościami sprzężonymi realizację odpowiednio obowiązku, o którym mowa w art. 14 ust. 3, obowiązku szkolnego i obowiązku nauki;
    3. (uchylony);
    4. placówki zapewniające opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania. ()

    Ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje pojęcia uczeń, i bursa, dlatego też należy posiłkować się definicjami wynikającymi z odrębnych przepisów.

    Zgodnie z brzmieniem art. 3 pkt 11 ustawy o systemie oświaty, przez słowo uczeń należy rozumieć także słuchaczy i wychowanków.

    Bursa, w myśl postanowień § 43 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 maja 2011 r. w sprawie rodzajów i szczegółowych zasad działania placówek publicznych, warunków pobytu dzieci i młodzieży w tych placówkach oraz wysokości i zasad odpłatności wnoszonej przez rodziców za pobyt ich dzieci w tych placówkach (Dz. U. Nr 109, poz. 631), zapewnia opiekę i wychowanie uczniom gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych dla młodzieży, w tym uczniom wymagającym stosowania specjalnej organizacji nauki, metod pracy i wychowania, oraz słuchaczom zakładów kształcenia nauczycieli i kolegiów pracowników służb społecznych, w wieku do 24 roku życia.

    Powołane wyżej przepisy wyraźnie określają, iż systemem oświaty objęte są również placówki (bursy) zapewniające opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania. Funkcjonowanie stołówek przy bursie zapewnia realizację zadań opiekuńczo wychowawczych, w szczególności wspierania prawidłowego rozwoju uczniów.

    Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca jest placówką publiczną, czynnym podatnikiem podatku VAT. Świadczy między innymi usługi polegające na wyżywieniu osób niebędących mieszkańcami Bursy nauczycieli Bursy, pracowników administracyjno obsługowych Bursy oraz nauczycieli, pracowników administracyjno obsługowych oraz uczniów szkół . Ceny obiadów nie przekraczają poniesionych wydatków (koszty wytworzenia obiadu). Głównym celem ww. usługi nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez Bursę. Pomiędzy Bursą a szkołami nie są podpisane umowy dotyczące wyżywienia nauczycieli i pracowników administracyjnych szkół .

    Klasyfikacja usług wyżywienia osób niebędących mieszkańcami Bursy nauczycieli i pracowników administracyjno obsługowych Bursy według PKWiU z 2008 r. to 55.51.10-00.00. Natomiast klasyfikacja usług wyżywienia osób niebędących mieszkańcami Bursy nauczycieli i młodzieży szkół 56.29.20.0 usługi stołówkowe.

    Mając na względzie powyższy opis stanu faktycznego oraz powołane przepisy należy stwierdzić, że usługi wyżywienia świadczone przez stołówkę Bursy, dla nauczycieli Bursy, należy uznać za usługi ściśle związane z usługami w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą. Mają one bowiem charakter pomocniczy i są niezbędne w stosunku do prowadzonej działalności opiekuńczej Bursy, która stanowi świadczenie główne. A ponadto jak wskazał Wnioskodawca - głównym celem tych usług nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez Bursę. W konsekwencji usługi te podlegają zwolnieniu od podatku do towarów i usług stosownie do § 13 ust. 1 pkt 26 w związku z § 13 ust. 8 i 9 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. Natomiast na podstawie § 2 cyt. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 czerwca 2011 r. zwolnienie powyższe może być stosowane również do usług wykonanych w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r.

    Zatem stanowisko Wnioskodawcy, iż usługi wyżywienia osób niebędących mieszkańcami Bursy nauczycieli Bursy, podlegają opodatkowaniu 8% stawką podatku VAT, uznać należy za nieprawidłowe.

    Odnosząc się do świadczenia usług wyżywienia przez stołówkę Bursy na rzecz pracowników administracyjno obsługowych Bursy stwierdzić należy, iż nie mogą one korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, gdyż usługi te nie są bowiem usługami ściśle związanymi z usługami w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą.

    Przedmiotowe usługi w przypadku ich zaklasyfikowania do grupowania 56 PKWiU - podlegają opodatkowaniu preferencyjną stawką podatku VAT 8% na podstawie § 7 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w związku z poz. 7 załącznika nr 1 do tego rozporządzenia.

    Natomiast wskazana w stanie faktycznym klasyfikacja tych usług do grupowania PKWiU 55.51.10-00.00 (grupa 55 PKWiU Usługi związane z zakwaterowaniem), nie znajduje potwierdzenia w okolicznościach wskazanych we wniosku, bowiem jak wynika z opisu sprawy i zakresu zadanego pytania usługi wyżywienia świadczone są na rzecz osób niebędących mieszkańcami Bursy. A więc osób, w stosunku do których nie są świadczone usługi zakwaterowania.

    Również usługi wyżywienia dla osób niebędących mieszkańcami Bursy nauczycieli, pracowników administracyjno obsługowych i uczniów szkół - nie korzystają ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy. Bursa nie świadczy bowiem na rzecz uczniów szkół , niebędących mieszkańcami Bursy, działalności opiekuńczej, a usługi wyżywienia nauczycieli oraz pracowników administracyjno obsługowych nie stanowią usług ściśle związanych z usługami w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą. Przedmiotowe usługi podlegają zatem opodatkowaniu stawką podatku VAT 8% zgodnie z zapisem § 7 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem jak wskazał Wnioskodawca usługi te są zakwalifikowane do grupowania PKWiU 56.29.20.0.

    Zatem stanowisko Wnioskodawcy, iż usługi wyżywienia osób niebędących mieszkańcami Bursy pracowników administracyjno obsługowych Bursy, nauczycieli oraz pracowników administracyjno obsługowych i uczniów szkół , podlegają opodatkowaniu 8% stawką podatku VAT, uznać należy za prawidłowe.

    Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

    Ponadto tut. Organ informuje, że w kwestie dotyczące stawki podatku VAT dla usług polegających na zapewnieniu całodziennego wyżywienia i zakwaterowania mieszkańców Bursy, zakwaterowaniu w Bursie innych osób niebędących wychowankami Bursy (z wyżywieniem lub bez) oraz wynajmie pokoi, wynajmie pomieszczeń niemieszkalnych świetlic, są przedmiotem odrębnych rozstrzygnięć.

    Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

    Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

    Wniosek ORD-IN

    Treść w pliku PDF 249 kB

    Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi