Czy otrzymana dotacja pieniężna z WFOŚiGW na realizację programu o tematyce ekologicznej będzie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług? - Interpretacja - ITPP1/443-695/12/KM

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 30.08.2012, sygn. ITPP1/443-695/12/KM, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Czy otrzymana dotacja pieniężna z WFOŚiGW na realizację programu o tematyce ekologicznej będzie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 30 kwietnia 2012 r. (data wpływu 11 czerwca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku opodatkowania uzyskanego dofinansowania - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 czerwca 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania uzyskanego dofinansowania.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Jako osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą, otrzymała Pani dofinansowanie w formie dotacji kosztów przedsięwzięcia pod nazwą produkcja cyklicznego programu telewizyjnego o tematyce ekologicznej oraz publikacja materiału filmowego na stronie internetowej. Gwarancja emisji na antenie telewizji regionalnej z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Zgodnie z zasadami udzielania pomocy finansowej ze środków WFOŚiGW fundusz pokrywa koszty poniesione na przedsięwzięcia wskazane w harmonogramie finansowo-rzeczowym w wartości netto tj. bez pozycji VAT naliczony, chyba że podatek ten stanowi koszt zadania.

Ze środków otrzymanych z dotacji firma Pani pokrywa w 100% koszty wyprodukowania audycji - umowa o dzieło z osobą fizyczną oraz zakup usług realizacji technicznej od Regionalnej Telewizji Publicznej (f-ra ze stawką zw.). Realizacja dotacji nie będzie generować w firmie zysków, jest ona przeznaczona w całości na pokrycie poniesionych kosztów.

Po zakończonej produkcji program pozostanie Pani własnością, natomiast za niewielką opłatą udzieli Pani licencji Regionalnej Telewizji Publicznej na emisję programu na antenie telewizyjnej. Również WFOŚiGW otrzyma nieopłatnie prawo do korzystania, powielania i rozpowszechniania przekazanych materiałów będących częścią dofinansowanego projektu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy otrzymana dotacja pieniężna z WFOŚiGW na realizację programu o tematyce ekologicznej będzie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług...

Pani zdaniem, zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - podstawą opodatkowania jest obrót z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku, kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Z powołanego przepisu wynika, iż w sytuacji gdy podatnik w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem konkretnej usługi otrzymuje dofinansowanie (dotację) stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi (pokrycie części ceny lub rekompensata z powodu obniżenia ceny) to tego rodzaju refundacja stanowi obok ceny, uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu tej dostawy lub świadczenia usługi. Natomiast w przypadku dotacji służących pokryciu całości lub części kosztów działalności podatnika, gdy nie istnieje możliwość bezpośredniego powiązania otrzymanego dofinansowania z ceną konkretnych dostaw towarów lub świadczenia konkretnych usług, wówczas brak jest podstaw do uznania, że taka dotacja stanowi obrót w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług.

Otrzymana przez podatnika dotacja nie będzie miała bezpośredniego wpływu na obniżenie ceny świadczonej usługi. Pozyskana dotacja nie ma jakiegokolwiek związku ze sprzedażą, nie jest przyznawana jako dopłata do ceny usługi, a przeznaczona jest na pokrycie poniesionych kosztów w ramach realizowanego programu. Oznacza to, że w opisanej sytuacji występuje dotacja o charakterze zakupowym. Przeznaczona ona będzie na realizację szeroko rozumianych celów społecznych, tj. edukację ekologiczną i kształtowanie zachowań proekologicznych. Zatem otrzymana dotacja nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), opodatkowaniu podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jak wynika z art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().

Stosownie do treści art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Jak stanowi art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, iż do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług wlicza się tyko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które mają bezpośredni wpływ na kwotę należną (cenę) z tytułu dostawy lub świadczenia usługi.

Elementem zasadniczym wpływającym na objęcie uzyskanej przez podatnika dotacji definicją podstawy opodatkowania jest stwierdzenie, czy dotacja udzielana jest w celu sfinansowania czy też dofinansowania dostawy konkretnych towarów lub świadczenia konkretnych usług.

W sytuacji, gdy podatnik dla konkretnej dostawy towarów lub konkretnego świadczenia usług otrzymuje od innego podmiotu dofinansowanie, np. w postaci dotacji stanowiącej dopłatę do ceny towaru lub usługi tego rodzaju dofinansowanie stanowi, obok ceny, uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu tej dostawy lub świadczenia. Natomiast dotacje mające na celu dofinansowanie ogólnych kosztów działalności, nieuzależnione od ilości i wartości dostarczanych towarów lub świadczonych usług, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Istotne zatem dla określenia, czy dana dotacja jest, czy nie jest opodatkowana, są szczegółowe warunki jej przyznania, określające cel realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Z opisu sprawy przedstawionego we wniosku wynika, iż otrzymała Pani dofinansowanie przedsięwzięcia pod nazwą produkcja cyklicznego programu telewizyjnego o tematyce ekologicznej oraz publikacja materiału filmowego na stronie internetowej. Gwarancja emisji na antenie telewizji regionalnej z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Otrzymane dofinansowanie przeznaczone zostanie w całości na pokrycie kosztów realizacji projektu (wyprodukowania audycji telewizyjnej). Po zakończonej produkcji program pozostanie Pani własnością, natomiast za niewielką opłatą udzieli Pani licencji Regionalnej Telewizji Publicznej na emisję programu na antenie telewizyjnej, jak również WFOŚiGW otrzyma nieopłatnie prawo do korzystania, powielania i rozpowszechniania przekazanych materiałów będących częścią dofinansowanego projektu.

Mając na uwadze przedstawiony opis zdarzenia przyszłego oraz powołane w tym zakresie przepisy prawa należy stwierdzić, iż skoro jak wynika z treści wniosku - istotą otrzymanej przez Panią dotacji, jest pokrycie kosztów związanych z realizacją projektu, to nie stanowi ona dopłaty do ceny świadczonych usług. W związku z tym, ww. dotacja nie będzie zwiększać obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy, a w konsekwencji nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 892 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy