Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z dokumentu SAD, w którym błędnie oznaczono dostawcę towaru. - Interpretacja - ITPP2/443-683/12/AK

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 05.09.2012, sygn. ITPP2/443-683/12/AK, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z dokumentu SAD, w którym błędnie oznaczono dostawcę towaru.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 6 czerwca 2012 r. (data wpływu 11 czerwca 2012 r.), uzupełnionym w dniu 10 sierpnia 2012 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z dokumentu SAD, w którym błędnie oznaczono dostawcę towaru jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 czerwca 2012 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 10 sierpnia 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z dokumentu SAD, w którym błędnie oznaczono dostawcę towaru.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

W kwietniu 2011 r. Spółka dokonała importu z Chin formy wtryskowej. Towar pochodził od firmy C., natomiast agencja celna zrobiła błąd i wpisała w dokumencie celnym SAD jako dostawcę firmę L. Spółka natychmiast wystąpiła do agencji celnej o skorygowanie dokumentacji celnej. Podatek od towarów i usług został zapłacony do Urzędu Celnego. Decyzję korygującą z Urzędu Celnego wystawiono 6 marca 2012 r. (do Spółki wpłynęła 8 marca 2012 r.).

Spółka nie odliczyła podatku na podstawie błędnego SAD. Odliczenia dokonano w marcu 2012 r., tj. w miesiącu otrzymania decyzji Urzędu Celnego zmieniającej treść SAD.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy Spółka ma prawo odliczyć podatek od towarów i usług od importu na podstawie dokumentu SAD z błędnym dostawcą w kwietniu 2011 r....
  2. Czy Spółka postąpiła słusznie czekając na decyzję urzędu celnego korygującą SAD w zakresie dostawcy (poz. 2)...

Zdaniem Wnioskodawcy, nie miał prawa odliczyć podatku od towarów i usług od importu na podstawie błędnego co do dostawcy SAD. Mógł to zrobić dopiero na podstawie decyzji zmieniającej z Urzędu Celnego, tj. w marcu 2012 r., mimo zapłacenia należnego podatku w kwietniu 2011 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z ust. 2 pkt 2 tego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi w przypadku importu towarów suma kwot podatku wynikająca z dokumentu celnego i deklaracji importowej, z zastrzeżeniem pkt 5.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje czynny podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z dyspozycją przepisu art. 88 ust. 3a pkt 4 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy wystawione faktury, faktury korygujące lub dokumenty celne:

  1. stwierdzają czynności, które nie zostały dokonane w części dotyczącej tych czynności,
  2. podają kwoty niezgodne z rzeczywistością w części dotyczącej tych pozycji, dla których podane zostały kwoty niezgodne z rzeczywistością,
  3. potwierdzają czynności, do których mają zastosowanie przepisy art. 58 i 83 Kodeksu cywilnego w części dotyczącej tych czynności.

Należy również zaznaczyć, iż możliwość odliczenia podatku naliczonego nie stanowi żadnego przywileju dla podatnika, lecz jest podstawowym i fundamentalnym uprawnieniem, wynikającym z samej konstrukcji podatku od wartości dodanej. System odliczeń podatku oznacza całkowite uwolnienie przedsiębiorcy od obciążeń z tytułu VAT zapłaconego lub należnego (do zapłaty) w prowadzonej działalności gospodarczej. Wspólny system podatku od wartości dodanej zapewnia, że jakakolwiek działalność gospodarcza, bez względu na jej cel oraz rezultat, o ile sama jest opodatkowana VAT, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny. Pozwala to na zachowanie zasady potrącalności, która powinna być na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług rozumiana możliwie najszerzej. Oznacza to, że zawsze ma ona zastosowanie przy nabyciu towarów dokonanym z zamiarem wykorzystania ich w działalności opodatkowanej.

Ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego wyrażającą się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

W świetle powyższego stwierdzić należy, iż nabycie towarów i usług, przeznaczonych do czynności opodatkowanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, bez względu na to jakie faktycznie będą efekty tej działalności, należy uznać - w momencie jego dokonania - za związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Istotna jest intencja nabycia jeśli towar ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas po spełnieniu wymogów formalnych wymienionych w art. 86 ustawy odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.

W każdym więc przypadku należy dokonać oceny, czy intencją określonej czynności, z którą łączą się skutki podatkowo-prawne było wykonywanie czynności opodatkowanych. Z ogólnie przyjętej definicji zamiaru wynika, że jest to projekt, plan czy intencja zrealizowania czegoś. Istotą zamiaru są intencje jakie przyświecają dokonywanym czynnościom, jak i cel, który dana osoba ma osiągnąć dokonując tych czynności.

Zgodnie z art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-5 oraz ust. 11, 12, 16 i 18.

Jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych (art. 86 ust. 10 pkt 11 ustawy).

Jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 11, 12, 16 i 18, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego (art. 86 ust. 10 pkt 13 ustawy).

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 3 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega import towarów.

W myśl art. 2 pkt 7 ustawy, przez import towarów rozumie się przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju.

Stosownie do treści art. 33 ust. 1 ustawy, podatnicy o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 1 i 2, są obowiązani do obliczenia i wykazania w zgłoszeniu celnym kwoty podatku, z uwzględnieniem obowiązujących stawek, z zastrzeżeniem art. 33b.

Jeżeli organ celny stwierdzi, że w zgłoszeniu celnym kwota podatku została wykazana nieprawidłowo, naczelnik urzędu celnego wydaje decyzję określająca podatek w prawidłowej wysokości. Naczelnik urzędu celnego może określić kwotę podatku w decyzji dotyczącej należności celnych (art. 33 ust. 2 ustawy).

Po przyjęciu zgłoszenia celnego podatnik może wystąpić do naczelnika urzędu celnego o wydanie decyzji określającej podatek w prawidłowej wysokości.

Z treści wniosku wynika, iż w kwietniu 2011 r. Spółka dokonała importu z Chin formy wtryskowej. Towar pochodził od firmy C. natomiast agencja celna błędnie wskazała w dokumencie celnym SAD jako dostawcę firmę L. Podatek od towarów i usług został zapłacony do Urzędu Celnego w kwietniu 2011 r. Decyzję korygującą z Urzędu Celnego wystawiono 6 marca 2012 r. (do Spółki wpłynęła 8 marca 2012 r.).

Analizując okoliczności faktyczne sprawy w kontekście obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa stwierdzić należy, iż błąd na dokumencie SAD dotyczący danych dostawcy, w sytuacji, gdy czynność wymieniona w tym dokumencie została dokonana (miał miejsca import towarów), podane kwoty były zgodne z rzeczywistością a podatek należny z tytułu importu został uiszczony, nie powoduje, iż zastosowanie znajdzie cyt. wcześniej przepis art. 88 ust. 3a pkt 4 lit. a) i b) ustawy.

Wobec powyższego, w oparciu o przepis art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy, w zakresie, w jakim forma wtryskowa służyła czynnościom opodatkowanym wbrew stanowisku Spółki - przysługiwało Jej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku wynikającego z dokumentu SAD, należnego z tytułu importu tego towaru w rozliczeniu za okres, w którym otrzymała ten dokument, tj. w deklaracji VAT-7 za miesiąc kwiecień 2011 r. lub w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych, o ile nie wystąpiły inne wyłączenia zawarte w art. 88 ust. 3a pkt 4 lit. a) i b) powołanej ustawy. Odliczenie podatku naliczonego nie było uzależnione od uzyskania decyzji Naczelnika Urzędu Celnego korygującej SAD w zakresie dostawcy.

Wobec powyższego stanowisko Spółki należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 2 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy