Czy Wnioskodawcy w ramach realizowanego projektu pn. Podniesienie kwalifikacji pracowników branży XXXX - szansą na rozwój regionu w ramach poddziałani... - Interpretacja - ITPP1/443-774b/12/AT

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 04.09.2012, sygn. ITPP1/443-774b/12/AT, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Czy Wnioskodawcy w ramach realizowanego projektu pn. Podniesienie kwalifikacji pracowników branży XXXX - szansą na rozwój regionu w ramach poddziałania 8. 1. 1. Wspieranie rozwoju kwalifikacji zawodowych i doradztwo dla przedsiębiorstw, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r.?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 26 czerwca 2012 r. (data wpływu 27 czerwca 2012 r.), uzupełnionym w dniu 8 sierpnia 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 czerwca 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółka świadczy usługi szkoleniowo-doradcze i jest czynnym podatnikiem VAT. Spółka jest beneficjentem środków otrzymanych w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w ramach priorytetu VIII Regionalne kadry gospodarki. W chwili obecnej, Spółka realizuje między innymi projekt pn. Podniesienie kwalifikacji pracowników branży XXXXX - szansą na rozwój regionu w ramach poddziałania 8. 1. 1. Wspieranie rozwoju kwalifikacji zawodowych i doradztwo dla przedsiębiorstw.

Celem powyższego projektu jest podniesienie konkurencyjności przedsiębiorstw poprzez podniesienie kwalifikacji i umiejętności ich pracowników. Cel główny zostanie osiągnięty poprzez realizację celów szczegółowych: przeprowadzenie szkoleń i kursów dla pracowników tych przedsiębiorstw.

Na pokrycie kosztów realizacji zadań związanych z zarządzaniem projektem, przygotowaniem i przeprowadzeniem szkoleń, kursów, coachingu, organizacją egzaminów, Spółka otrzymała dotację ze środków pochodzących z Unii Europejskiej oraz dotacje celowe z budżetu państwa.

Zgodnie z założeniami projektu beneficjenci ostateczni, korzystający z bezpłatnych szkoleń dla swoich pracowników, zobowiązani są do wykazania wypłaconych wynagrodzeń za czas uczestnictwa pracowników w szkoleniach lub kursach. Spółka wykazuje powyższe wynagrodzenia jako wkład własny do projektu.

Szkolenia, kursy i coaching organizowane i przeprowadzane przez Spółkę są dla uczestników całkowicie bezpłatne, natomiast wypłacone wynagrodzenia pracowników za czas uczestnictwa w szkoleniach w godzinach normalnej pracy stanowią koszty uzyskania przychodów beneficjentów ostatecznych.

W związku z powyższym, w uzupełnieniu do wniosku, ostatecznie zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawcy w ramach realizowanego projektu pn. Podniesienie kwalifikacji pracowników branży XXXX - szansą na rozwój regionu w ramach poddziałania 8. 1. 1. Wspieranie rozwoju kwalifikacji zawodowych i doradztwo dla przedsiębiorstw, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r....

Wnioskodawca, powołując się na treść art. 15 ust. 1, art. 86 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, uważa, że podatnik ma prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m. in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Z powyższego w ocenie Wnioskodawcy wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, w związku z nabyciem których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Wnioskodawca wskazuje, że mimo, iż jest zarejestrowanym podatnikiem VAT i nalicza podatek VAT od usług świadczonych poza projektami, to jednak biorąc pod uwagę fakt, iż warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego), przy realizacji projektu nie ma miejsca sprzedaż opodatkowana. Nabywane towary i usługi, nie służą do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu, a wszystkie ww. koszty związane są z projektem i ponoszone na jego realizację.

Wnioskodawcy nie będzie więc przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, naliczanego przy świadczeniu usług poza projektem, o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług w ramach realizowanego projektu. Nie zostanie więc spełniony warunek określony w art. 86 ust. 1 ustawy, brak będzie bowiem związku nabywanych w ramach wykonywanego zadania towarów i usług z czynnościami opodatkowanymi, co oznacza, że Spółka nie będzie miała prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z zakupem towarów i usług w celu realizacji przedmiotowego projektu. A zatem, w przekonaniu Wnioskodawcy, nie będzie przysługiwać prawo obniżenia kwoty podatku należnego z innych poza projektowych usług o kwotę podatku naliczonego z faktur VAT, jakie zapłacił realizując przedmiotowy projekt.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 2 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy