Brak możliwości odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją projektu. - Interpretacja - ITPP2/443-799/12/AD

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 05.09.2012, sygn. ITPP2/443-799/12/AD, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Brak możliwości odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją projektu.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 15 czerwca 2012 r. (data wpływu 28 czerwca 2012 r.), uzupełnionym w dniu 3 września 2012 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn. - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 czerwca 2012 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 3 września 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn. .

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujący stan faktyczny.

Urząd, jako aparat wykonawczy Samorządu Województwa, jest jednym z beneficjentów prowadzących międzynarodowy projekt pn. - MANEV, realizowany w ramach Instrumentu Finansowego LIFE +. Projekt realizowany jest w latach 2011-2014, całkowita wartość projektu wynosi 4.165.832 Euro, wartość dofinansowana przez Komisję Europejską: 2.076.153 Euro, a wartość projektu polskiego beneficjenta 240.888 Euro.

Komisja Europejska zawnioskowała, za pośrednictwem Partnera Koordynującego projekt - spółkę S. z Hiszpanii, o przedłożenie zaświadczenia od właściwego organu, potwierdzającego, że Urząd, zarejestrowany jako czynny podatnik podatku od towarów i usług, realizując powyższy projekt nie może odzyskać w żaden sposób poniesionego ostatecznie kosztu tego podatku. Zaświadczenie to ma stanowić dowód potwierdzający uznanie ponoszonych w ramach projektu kosztów za kwalifikowalne. Podatek od towarów i usług ponoszony jest przez Urząd w związku z dokonywaniem zakupów towarów i usług, tj. zakup paliwa, materiałów infomacyjnych, konferencyjnych, reklamowych, informatycznych, usług hotelowych, restauracyjnych, konferencyjnych, gastronomicznych, transportowych, poligraficznych, tłumaczeń i innych objętych podatkiem od towarów i usług, bezpośrednio związanych z realizacją działań zaplanowanych w ramach powyższego projektu.

Do działań tych należy zaliczyć:

  • pobór i analiza prób gleby, wody gruntowej i powierzchniowej oraz powietrza u 4 zaangażowanych w projekt hodowców trzody chlewnej z terenu województwa,
  • wydanie publikacji na temat przeprowadzonych prób i ich analizy,
  • organizację wizyt studyjnych dla 9 przedstawicieli hodowców trzody chlewnej i 6 pracowników Departamentu Ochrony Środowiska Urzędu do partnerów zagranicznych, zaangażowanch w projekt (Hiszpania, Włochy, Dania),
  • udział w konferencjach dotyczących kwestii związanych z ochroną środowiska, organizowanych przez regiony europejskie,
  • organizację konferencji regionalnej dla przedstawicieli instytucji zaangażowanych w ochronę środowiska oraz innych zainteresowanych stron.

Zgodnie z zasadą ogólną, podatek od towarów i usług może zostać uznany za kwalifikowalny, jeśli jest on faktycznie i ostatecznie ponoszony przez Instytucję Realizującą (Urząd) i nie ma ona prawnych możliwości odzyskania tego podatku. Za odzyskanie podatku od towarów i usług rozumie się odliczenie go od podatku należnego lub zwrot w określonych przypadkach, według warunków ściśle określonych przepisami ww. ustawy.

W związku z powyższym Urząd wnosi o wydanie interpretacji uzasadniającej brak możliwości odzyskania podatku, ponoszonego w związku z zakupami między innymi ww. towarów i usług, zarówno w trakcie realizacji, jak i po zakończeniu ww. projektu. Interpretacja ta zostanie skierowana do Komisji Europejskiej.

W związku z powyższym, w uzupełnieniu wniosku, zadano następujące pytanie:

Czy w związku z realizacją ww. projektu przysługuje prawo do odzyskania podatku od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy, podatek od towarów i usług powinien być uznany przez Komisję Europejską za kwalifikowalny, gdyż jest on faktycznie i ostatecznie ponoszony w związku z dokonywaniem zakupów towarów i usług związanych z działaniami zaplanowanymi w ww. projekcie, realizowanym w ramach Instrumentu Finansowego LIFE + przez Urząd, który jako Instytucja Samorządu Województwa, nie ma prawnych możliwości odzyskania tego podatku, tj. odliczenia go lub zwrotu w określonych przypadkach, według warunków ściśle określonych przepisami ustawy o podatku od towarów i usług. Efekty powstałe w wyniku realizacji ww. projektu nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z ust. 2 pkt 1 lit. a) powołanego artykułu wynika, że kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług - z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Z powołanych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 73, poz. 392 ze zm.) przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. Natomiast przepisy rozdziału 5 powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Urząd realizuje projekt polegający na dokonaniu oceny gospodarki odchodami z produkcji zwierzęcej i metod ich przetwarzania dla ochrony środowiska i zrównoważonej hodowli zwierząt w Europie, w ramach którego poniesie koszty związane z zakupem paliwa, materiałów infomacyjnych, konferencjnych, reklamowych, informatycznych, usług hotelowych, restauracyjnych, gastronomicznych, transportowych, poligraficznych, tłumaczeń i innych bezpośrednio związanych z realizacją jego działań.

Efekty powstałe w wyniku realizacji ww. projektu nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że Urzędowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż nabywane towary i usługi nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi. Nie przysługuje również uprawnienie otrzymania zwrotu podatku poniesionego w związku z realizacją ww. przedsięwzięcia, ponieważ środki finansowe, o których mowa we wniosku nie są środkami, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4 powołanego rozporządzenia z dnia 4 kwietnia 2011 r.

Końcowo wskazać należy, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Jednocześnie zaznaczyć należy, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii prawidłowości rejestracji Urzędu Marszałkowskiego jako podatnika podatku od towarów i usług, ponieważ nie przedstawiono w tym zakresie własnego stanowiska i nie postawiono pytania.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 3 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy