
Temat interpretacji
Kwoty uzyskiwane przez Wnioskodawcę w związku z udostępnianiem wód powierzchniowych stanowią wynagrodzenie za świadczenie przez Wnioskodawcę usług i czynność ta winna być udokumentowana fakturą VAT zgodnie ze wskazanym art. 106 ust. 1 ustawy o VAT.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 19 lipca 2012r. (data wpływu 23 lipca 2012r.), uzupełnione pismem z dnia 31 sierpnia 2012r. (data wpływu 3 września 2012r.) w odpowiedzi na wezwanie nr IPPP2/443-687/12-2/MM z dnia 24 sierpnia 2012r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT kwot przekazywanych jako udział w kosztach utrzymania systemu wodnego jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 23 lipca 2012r. wpłynął do tut. Organu podatkowego wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT kwot przekazywanych jako udział w kosztach utrzymania systemu wodnego. Przedmiotowy wniosek zawierał braki formalne. W związku z czym tut. Organ podatkowy pismem z dnia 24 sierpnia 2012r. znak IPPP2/443-687/12-2/MM wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku o powyższe braki.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:
Fundacja od 1991 roku zajmuje się w ramach prowadzonej działalności statutowej utrzymaniem systemu wodnego publicznych wód powierzchniowych rzeki, który obejmuje wielofunkcyjne zbiorniki retencyjne i odcinki koryta rzecznego. Stan formalno-prawny tej działalności jest uregulowany i określony na podstawie:
- Umowy użyczenia działek pokrytych wodami publicznymi zawartej ze Skarbem Państwa w dniu 26.11.1991 roku (zgodnie z art. 10 i art. 11 oraz 14 ustawy prawo wodne Dz. U. Nr 239 poz. 2019. Przedmiotowe wody i grunty pokryte tymi wodami stanowią własność Skarbu Państwa.
- Pozwolenia wodnoprawnego na system wodny udzielonego przez Starostę Powiatu ... z dnia 24-01-2001 znak xxx na okres 20 lat.
Realizując zadania statutowe Fundacja wykonuje zadania z zakresu ochrony środowiska finansowane z darowizn, dotacji i partycypacji. Działania są realizowane przez Fundację na rzecz ochrony środowiska naturalnego miasta ... i okolic, którego ostatecznymi beneficjentami są różne podmioty z regionu.
Jednym z tych podmiotów jest P. Sp. z o.o., który na podstawie zawartej umowy na partycypację utrzymania systemu wodnego na rzece korzysta z wód powierzchniowych dla własnej działalności gospodarczej, natomiast Fundacja świadczy usługi, o których mowa w paragrafie 2 i 3 umowy.
Wyliczenie kosztów partycypacji w całych kosztach utrzymania systemu wodnego dla miasta ... i okolic ustalane było jako procentowy udział w bilansie wodnym zapotrzebowania na wody powierzchniowe przez poszczególnych partycypantów.
P. Sp. z o.o. jako partycypant zobowiązał się do przekazywania na konto Fundacji określonej kwoty w okresach miesięcznych. Spółka P. wykorzystuje wody powierzchniowe w swojej działalności głównie do celów przeciwpożarowych (produkcja alkoholi obciążona jest wysokim ryzykiem zagrożenia pożarowego) jak również do celów gospodarczych. Również Spółka P. jest zainteresowana właściwym utrzymaniem urządzeń systemów wodnych ze względu na ochronę przeciwpowodziową miasta. Zakład znajduje się centrum i jest połączony z rzeką kanałem wody rzecznej. Fundacja, w okresie trwania umowy, zobowiązuje się do utrzymania i nadzoru nad zbiornikami wodnymi stanowiące system wodny dla zabezpieczenia w wody powierzchniowe partycypantów korzystających z wód powierzchniowych rzeki.
Utrzymanie i nadzór obejmuje między innymi:
- nadzór techniczny, kontrole stanu technicznego, prowadzenie dzienników pracy jazów;
- wszystkie prace związane z utrzymaniem przepływu wody na obiektach;
- zabezpieczenie specjalistycznego wykonania robót związanych z utrzymaniem obiektów;
- koordynacja prac związanych z zabezpieczeniem przeciwpowodziowym;
- podejmowanie działań formalno prawnych;
- podejmowanie działań zmierzających do poprawy stanu sanitarnego wód powierzchniowych.
Na fakt, że Fundacja świadczy na rzecz Spółki P. ... usługę wskazuje również zapis w umowie (§ 8) przewidujący zapłatę przez Fundację na rzecz Partycypanta kary umownej tytułem zawinionej zwłoki w wykonaniu umowy.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy kwoty przekazywane przez P. na podstawie zawartej umowy podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT wg stawki podstawowej i czy Fundacja będąc podatnikiem podatku od towarów / usług powinna te transakcje dokumentować fakturami VAT...
Zdaniem Wnioskodawcy (uzupełnionym pismem z dnia 31 sierpnia 2012r.):
Kwoty przekazywane przez P. jako partycypacja w kosztach utrzymania systemu wodnego będą przekazywane na podstawie faktur VAT i będą podlegały opodatkowaniu podatkiem VAT wg stawki podstawowej tj. obecnie 23%.
Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Stosownie natomiast do art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemajacej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy w rozumieniu art. 7. Z cyt. wyżej przepisu ustawy wynika, że przez usługę należy rozumieć każde świadczenie na rzecz danego podmiotu. Pojęcie świadczenie - składające się na istotę usługi należy interpretować jako każde zachowanie się na rzecz innej osoby, o ile tylko nie stanowi ono dostawy. Na zachowanie może składać się zarówno działanie (uczynienie, wykonanie, czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy). Koniecznym elementem dla zaistnienia (wykonania) usługi jest obowiązek świadczenia jednego podmiotu na rzecz drugiego podmiotu. Partycypowanie w kosztach utrzymania rzeki jest pewną transakcją wiązaną. P. jako partycypant w zamian za udział w kosztach utrzymania systemu wodnego, na podstawie zawartej umowy ma prawo korzystać z wód powierzchniowych, niezbędnych do prowadzenia własnej działalności, a Fundacja ma obowiązek utrzymania całego systemu wodnego w takim stanie, aby korzystanie z wód powierzchniowych przez partycypantów było możliwe.
Mając zatem na uwadze poruszony powyżej zakres ustawy, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że kwoty przekazywane przez P. jako partycypacje w kosztach utrzymania systemu wodnego będą przekazywane na podstawie faktury VAT i będą podlegały opodatkowaniu podatkiem VAT.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. 2011r., Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.
Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy w rozumieniu art. 7 (), w tym również:
- przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
- zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
- świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w myśl art. 7 ustawy o VAT. Każde świadczenie niebędące dostawą towarów polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu czyjegoś zachowania stanowi zatem co do zasady usługę w rozumieniu ustawy o VAT, niemniej jednak muszą być przy tym spełnione następujące warunki:
- w następstwie zobowiązania, w wykonaniu którego usługa jest świadczona, nabywca jest bezpośrednim beneficjentem świadczenia,
- świadczonej usłudze odpowiada świadczenie wzajemne ze strony nabywcy (wynagrodzenie).
Należy podkreślić, iż oba ww. warunki winny być spełnione łącznie, aby świadczenie podlegało, jako usługa, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Ponadto stwierdzić należy, iż usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym. W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.
Taka definicja świadczenia usług jest wyrazem realizacji powszechności opodatkowania podatkiem od towarów i usług wszelkich transakcji wykonywanych przez podatników w ramach ich działalności gospodarczej. Aby świadczenie usługi podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług musi mieć miejsce również odpłatność, tj. gdy istnieje bezpośredni związek pomiędzy świadczeniem usługi, a otrzymanym wynagrodzeniem będącym świadczeniem wzajemnym, zaś usługodawcę musi łączyć z odbiorcą stosunek prawny, z którego wynika obowiązek świadczenia usługi oraz wysokość wynagrodzenia (świadczenia wzajemnego) za dokonanie tych czynności. Bezpośredni związek pomiędzy świadczeniem usług a otrzymanym wynagrodzeniem istnieje wówczas, gdy istnieje bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść na rzecz świadczącego usługę i jeżeli świadczenie wzajemne pozostaje w bezpośrednim związku ze świadczeniem dokonanej czynności.
Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca zajmuje się w ramach prowadzonej działalności statutowej utrzymaniem systemu wodnego publicznych wód powierzchniowych rzeki , który obejmuje wielofunkcyjne zbiorniki retencyjne i odcinki koryta rzecznego. Realizując zadania statutowe Fundacja wykonuje zadania z zakresu ochrony środowiska, finansowane z darowizn, dotacji i partycypacji. Działania są realizowane przez Fundację na rzecz ochrony środowiska naturalnego miasta ... i okolic, którego ostatecznymi beneficjentami są różne podmioty z regionu. Jednym z tych podmiotów jest P. Sp. z o.o., który na podstawie zawartej umowy na partycypację utrzymania systemu wodnego na rzece korzysta z wód powierzchniowych dla własnej działalności gospodarczej Podmiot ten jako partycypant zobowiązał się do przekazywania na konto Fundacji określonej kwoty w okresach miesięcznych. Spółka P. wykorzystuje wody powierzchniowe w swojej działalności głównie do celów przeciwpożarowych jak również do celów gospodarczych. Również Spółka P. jest zainteresowana właściwym utrzymaniem urządzeń systemów wodnych ze względu na ochronę przeciwpowodziową miasta. Zakład znajduje się centrum i jest połączony z rzeką kanałem wody rzecznej. Wnioskodawca, w okresie trwania umowy, zobowiązuje się do utrzymania i nadzoru nad zbiornikami wodnymi stanowiącymi system wodny dla zabezpieczenia w wody powierzchniowe partycypantów korzystających z wód powierzchniowych rzeki.
Analizując przedstawiony stan faktyczny w kontekście obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa stwierdzić należy, iż opisane przez Wnioskodawcę czynności wypełniają definicję usług. Wnioskodawca uzyska bowiem określoną kwotę pieniędzy tytułem partycypowania w kosztach utrzymania systemu wodnego.
Pomiędzy Wnioskodawcą i nabywcą usługi tj. Spółką P. zaistnieje zatem relacja zobowiązaniowa, którą należy traktować jako wzajemne świadczenie usługi za wynagrodzeniem. Świadczeniem usług jest bowiem każde zachowanie się podmiotu w wykonaniu stosunku zależności, które niekoniecznie polega na fizycznym wykonaniu jakiejkolwiek czynności lub podjęciu działania.
Skoro zatem w przedmiotowej sprawie wystąpi określony świadczeniobiorca (Spółka P.), który nabędzie prawo do korzystania wód powierzchniowych za wynagrodzeniem, działanie takie będzie usługą w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT i ze względu na jej odpłatny charakter podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Stosownie do art. 106 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.
Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz treść wskazanych przepisów prawa stwierdzić należy, że kwoty uzyskiwane od P. przez Wnioskodawcę w związku z udostępnianiem wód powierzchniowych stanowią wynagrodzenie za świadczenie przez Wnioskodawcę usług i czynność ta winna być udokumentowana fakturą VAT zgodnie ze wskazanym art. 106 ust. 1 ustawy o VAT.
Stawka podatku na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o VAT wynosi 22% z zastrzeżeniem ust. 2 12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.
Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.
Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie z podatku.
Dokonując dopasowania treści stanu faktycznego do obowiązujących przepisów prawa podatkowego stwierdzić należy, że usługa polegająca na udostępnianiu osobom trzecim wód powierzchniowych nie będzie korzystała ze zwolnienia z podatku VAT lub z jakiejkolwiek stawki preferencyjnej, bowiem w żadnym przepisie ustawy o VAT nie wskazano, iż kwota stanowiąca partycypację w kosztach utrzymania systemu wodnego korzysta ze zwolnienia lub z preferencyjnej stawki podatku VAT. Dlatego też tut. Organ podatkowy stoi na stanowisku, że uzyskana przez Wnioskodawcę kwota pieniędzy tytułem partycypowania w kosztach utrzymania systemu wodnego podlega opodatkowaniu podstawową stawką podatku VAT w wysokości 23%.
Zatem stanowisko Wnioskodawcy w tak przedstawionym stanie faktycznym należało uznać za prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.
Wniosek ORD-IN
Treść w pliku PDF 437 kB
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie
