Zastosowanie właściwej stawki podatku dla dostawy sprzętu przeciwpożarowego dla jednostek ochotniczej straży pożarnej za pośrednictwem urzędu gminy. - Interpretacja - IBPP2/443-345/12/WN

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 03.08.2012, sygn. IBPP2/443-345/12/WN, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

Zastosowanie właściwej stawki podatku dla dostawy sprzętu przeciwpożarowego dla jednostek ochotniczej straży pożarnej za pośrednictwem urzędu gminy.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów, w związku z wyrokiem Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 7 lutego 2012r. sygn. akt I FSK 567/11 oraz wyrokiem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 26 listopada 2010r. sygn. akt III SA/Gl 1285/10 (data wpływu prawomocnego orzeczenia 16 maja 2012r.), stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 2 listopada 2009r. (data wpływu 5 listopada 2009r.), uzupełnionym pismem z dnia 22 grudnia 2009r. (data wpływu 22 grudnia 2009r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania właściwej stawki podatku dla dostawy sprzętu przeciwpożarowego dla jednostek ochotniczej straży pożarnej za pośrednictwem urzędu gminy jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 listopada 2009r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania właściwej stawki podatku dla dostawy sprzętu przeciwpożarowego dla jednostek ochotniczej straży pożarnej za pośrednictwem urzędu gminy.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 22 grudnia 2009r. (data wpływu 22 grudnia 2009r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 16 grudnia 2009r. znak: IBPP2/443-905/09/WN.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest producentem węży pożarniczych, które zgodnie z art. 41 ust. 10 i załącznikiem nr 3 poz. 131 ustawy o podatku od towarów i usług sprzedaje dla jednostek ochrony przeciwpożarowej, przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej. Do spółki wpływają zamówienia od Urzędów Gminy, które zamawiają węże dla jednostek OSP ze swojego terenu (jedno zamówienie z przeznaczeniem dla kilkunastu jednostek). Urzędy Gminy żądają wystawienia faktury na siebie (są oni płatnikiem) z zastosowaniem stawki VAT 7%.

Gminy tłumaczą się tym, że zgodnie z Ustawą o Samorządzie Gminnym do ich zakresu zadań należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty między innymi ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy wystawiając fakturę na Urząd Gminy Wnioskodawca ma prawo do zastosowania stawki VAT 7%, zaznaczając w dodatkowych informacjach, iż węże są przeznaczone na wyposażenie jednostek straży pożarnych, ewentualnie wymieniając poszczególne straże...

  • Czy wystawiając fakturę na Urząd Gminy Wnioskodawca ma prawo do zastosowania stawki VAT 7%, jeśli gmina prześle załącznik potwierdzający przekazanie węży poszczególnym strażom...

  • Zdaniem Wnioskodawcy, wyrażonym w piśmie z dnia 22 grudnia 2009r., ma on prawo do zastosowania 7% stawki podatku VAT do faktury wystawionej na Urząd Gminy, jeżeli z dodatkowych informacji wynika, iż węże są przeznaczone na wyposażenie jednostek straży pożarnych, ewentualne wymieniając poszczególne straże.

    Ponadto Wnioskodawca uważa, iż ma prawo do zastosowania 7% stawki podatku VAT do faktury wystawionej na Urząd Gminy, jeśli gmina prześle załącznik potwierdzający przekazanie węży poszczególnym strażom.

    W interpretacji indywidualnej z dnia 27 stycznia 2010r. znak: IBPP2/443-905/09/WN uznano stanowisko Spółki za nieprawidłowe.

    Nie zgadzając się z treścią wydanej interpretacji Spółka, po uprzednim wezwaniu do usunięcia naruszenia prawa, złożyła skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach.

    Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 26 listopada 2010r. przedmiotowej skargi, wyrokiem z dnia 26 listopada 2010r. sygn. akt III SA/Gl 1285/10 uchylił ww. interpretację indywidualną znak: IBPP2/443-905/09/WN.

    Sąd I instancji stwierdził, że w rozstrzyganej sprawie istota problemu sprowadza się do wykładni art. 41 ust. 10 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm., ustawa VAT) a następnie możliwości jego zastosowania w stanie faktycznym przedstawionym przez Wnioskodawcę.

    Bezspornym jest, że Wnioskodawca jest producentem sprzętu przeciwpożarowego, gdyż węże pożarnicze zostały wymienione w poz. 131 pkt 10 załącznika nr 3 do ustawy VAT. Nadto dostawa ma miejsce na terenie kraju a gmina nie jest jednostką ochrony przeciwpożarowej. Nie została bowiem wymieniona w art. 15 ustawy o ochronie przeciwpożarowej (t.j. Dz. U. z 2009r. Nr 178, poz.1380), w przeciwieństwie do ochotniczej straży pożarnej (art. 15 pkt 6). Tym samym istotę sporu stanowi odpowiedź na pytanie czy gmina dokonująca zakupu sprzętu przeciwpożarowego (do czego jest zobowiązana na mocy prawa art. 32 ust. 2 w zw. z art. 29 ust. 2 ustawy o ochronie przeciwpożarowej) dla jednostek ochotniczej straży pożarnej ze swojego terenu korzysta z obniżonej stawki VAT w wysokości 7%. Innymi słowy czy w takim stanie faktycznym, dla dostawy węży przeciwpożarowych ma zastosowanie stawka 7%.

    W odniesieniu do powyższego, Sąd rozstrzygnął, że w zaskarżonej sprawie nie ma wątpliwości, że wszystkie niezbędne przesłanki zastosowania obniżonej stawki VAT zostały spełnione. Węże pożarnicze są wymienione w poz. 131 pkt 10 załącznika nr 3 do ustawy VAT "Towary przeznaczone na cele ochrony przeciwpożarowej Materiały i środki wyposażenia specjalistycznego" a jednostki ochotniczej straży pożarnej są jednostkami ochrony przeciwpożarowej wymienionymi w pkt 6 art. 15 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991r. o ochronie przeciwpożarowej i towar zakupiony zostanie dla ich potrzeb (dla OSP). Nie ma też wątpliwości, zdaniem Sądu, że jest to towar na cele ochrony przeciwpożarowej.

    W uzasadnieniu Sąd wskazał, że interpretacji przepisu art. 41 ust. 10 ustawy o VAT należy dokonać w świetle uregulowań wynikających z art. 29 i 32 ustawy o ochronie przeciwpożarowej. Za niedopuszczalne Sąd uznał odrywanie wykładni art. 41 ust. 10 ustawy o VAT od zapisów art. 15, art. 29 i 32 ustawy o ochronie przeciwpożarowej.

    Konsekwencją uznania za prawidłową wykładni art. 41 ust. 2 i 10 ustawy VAT nie jest uznanie gminy za jednostkę ochrony przeciwpożarowej, tylko jednostkę finansującą nałożone na nią ustawą ochronie przeciwpożarowej obowiązki w tym zakresie.

    Od ww. wyroku WSA z dnia 26 listopada 2010r. sygn. akt III SA/Gl 1285/10 Minister Finansów wniósł skargę kasacyjną.

    Wyrokiem z dnia 7 lutego 2012r. sygn. akt I FSK 567/11 Naczelny Sąd Administracyjny oddalił skargę kasacyjną Ministra Finansów od ww. wyroku.

    Mając na uwadze ocenę prawną wyrażoną przez Sąd obu instancji oraz stan prawny mający w sprawie zastosowanie, stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

    Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej również ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

    Przez dostawę towarów w myśl art. 7 ust. 1 powołanej ustawy rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

    Na podstawie art. 41 ust. 1 ww. ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

    Zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział jednak opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi oraz zwolnienia od podatku.

    Stosownie do art. 41 ust. 2 ww. ustawy o VAT, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

    W załączniku nr 3 do ustawy, w poz. 129-134, wymieniono towary pod ogólnym tytułem Towary przeznaczone na cele ochrony przeciwpożarowej.

    Natomiast art. 41 ust. 10 ww. ustawy o VAT stanowi warunek ograniczający stosowanie stawki 7% dla dostawy towarów wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 ww. ustawy.

    Zgodnie z tym przepisem stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostaw na terytorium kraju towarów wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy, dla jednostek ochrony przeciwpożarowej, przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej.

    Stosowanie obniżonej 7% stawki podatku na podstawie art. 41 ust. 2 w związku z ust. 10 ww. ustawy, przy dostawie towarów na cele ochrony przeciwpożarowej, jest uzależnione od spełnienia łącznie następujących warunków:

    1. towar będący przedmiotem dostawy musi być wymieniony w poz. 129-134 załącznika do ustawy o VAT,
    2. dostawa jest dokonana na terytorium kraju dla jednostek ochrony przeciwpożarowej,
    3. towary będące przedmiotem dostawy są przeznaczone na cele ochrony przeciwpożarowej.

    Należy w tym miejscu wskazać, że zgodnie z art. 15 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991r. o ochronie przeciwpożarowej (t.j. Dz. U. z 2009r. Nr 178, poz. 1380 ze zm.), jednostkami ochrony przeciwpożarowej są:

    1. jednostki organizacyjne Państwowej Straży Pożarnej;
      • jednostki organizacyjne Wojskowej Ochrony Przeciwpożarowej;
    2. zakładowa straż pożarna;
    3. zakładowa służba ratownicza;
    4. gminna zawodowa straż pożarna;
      • powiatowa (miejska) zawodowa straż pożarna;
    5. terenowa służba ratownicza;
    6. ochotnicza straż pożarna;
    7. związek ochotniczych straży pożarnych;
    8. inne jednostki ratownicze.

    W myśl art. 29 ww. ustawy o ochronie przeciwpożarowej, koszty funkcjonowania jednostek ochrony przeciwpożarowej pokrywane są z:

    1. budżetu państwa;
    2. budżetów jednostek samorządu terytorialnego;
    3. dochodów instytucji ubezpieczeniowych, ubezpieczających osoby prawne i fizyczne;
    4. środków własnych podmiotów, o których mowa w art. 17, które uzyskały zgodę ministra właściwego do spraw wewnętrznych na utworzenie jednostki ochrony przeciwpożarowej.

    Ponadto zgodnie z art. 32. ust. 1 i ust. 2 ww. ustawy koszty wyposażenia, utrzymania, wyszkolenia i zapewnienia gotowości bojowej jednostek ochrony przeciwpożarowej, o których mowa w art. 15 pkt 1a-5 i 8, ponoszą podmioty tworzące te jednostki.

    Koszty wyposażenia, utrzymania, wyszkolenia i zapewnienia gotowości bojowej ochotniczej straży pożarnej ponosi gmina, z zastrzeżeniem art. 35 ust. 1.

    Należy wskazać, że w świetle ww. wyroku WSA w Gliwicach z dnia 26 listopada 2010r., sygn. akt III SA/Gl 1285/11 oraz NSA z dnia 7 lutego 2012r. sygn. akt l FSK 567/11 niedopuszczalne jest odrywanie wykładni ww. art. 41 ust. 10 ustawy o podatku od towarów i usług od przepisów art. 15, art. 29 i 32 ww. ustawy z dnia 24 sierpnia 1991r. o ochronie przeciwpożarowej.

    Z przepisu art. 41 ust. 10 ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że warunkiem zastosowania preferencyjnej stawki jest, by towary będące przedmiotem sprzedaży były wymienione w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy o VAT, towary te przeznaczone były dla jednostek ochrony przeciwpożarowej i na określony w tym przepisie cel. Skoro zaś gmina z mocy art. 29 ustawy o ochronie przeciwpożarowej zobowiązana jest do ponoszenia kosztów funkcjonowania jednostek ochrony przeciwpożarowej, to sprzedaż towarów wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług na rzecz jednostek samorządu terytorialnego ze wskazaniem przeznaczenia tych towarów na rzecz określonej jednostki przeciwpożarowej spełnia warunek dostawy dla jednostek ochrony przeciwpożarowej określony w art. 41 ust. 10 ustawy o podatku od towarów i usług do zastosowania stawki podatku VAT wskazanej w ust. 2 tego przepisu.

    Jak wynika z przedstawionego we wniosku opisu sprawy Wnioskodawca jest producentem węży pożarniczych, które zgodnie z art. 41 ust. 10 i załącznikiem nr 3 poz. 131 ustawy o podatku od towarów i usług sprzedaje dla jednostek ochrony przeciwpożarowej, przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej. Do spółki wpływają zamówienia od Urzędów Gminy, które zamawiają węże dla jednostek OSP ze swojego terenu. Urzędy Gminy żądają wystawienia faktury na siebie (są oni płatnikiem) z zastosowaniem stawki VAT 7%, tłumaczą się tym, że zgodnie z Ustawą o Samorządzie Gminnym do ich zakresu zadań należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty między innymi ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia.

    Mając na uwadze przedstawiony przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku opis sprawy, treść powołanych przepisów oraz ocenę prawną wyrażoną w ww. orzeczeniach WSA w Gliwicach oraz NSA w Warszawie należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie zostaną spełnione warunki, określone przez ustawodawcę w art. 41 ust. 2 w związku z ust. 10 ustawy o VAT, bowiem w niniejszej sprawie nastąpi dostawa towarów wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ww. ustawy o VAT, z przeznaczeniem dla jednostek ochotniczej straży pożarnej za pośrednictwem gminy, na cele ochrony przeciwpożarowej. Tym samym przedmiotowa dostawa winna więc zostać opodatkowana stawką podatku VAT 7% na podstawie art. 41 ust. 2 w związku z art. 41 ust. 10 ustawy o VAT.

    Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

    Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego na dzień wydania interpretacji uchylonej wyrokiem WSA w Gliwicach z dnia 26 listopada 2010r. sygn. akt III SA/Gl 1285/10, tj. na dzień 27 stycznia 2010r.

    Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

    Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

    Wniosek ORD-IN

    Treść w pliku PDF 2 MB

    Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach