Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku VAT w związku z budową przydomowych oczyszczalni ścieków na terenie gminy w ramach projektu,,. - Interpretacja - IPTPP2/443-475/12-8/IR

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 18.09.2012, sygn. IPTPP2/443-475/12-8/IR, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi

Temat interpretacji

Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku VAT w związku z budową przydomowych oczyszczalni ścieków na terenie gminy w ramach projektu,,.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 30 maja 2012 r. (data wpływu 1 czerwca 2012 r.) uzupełnionym pismami: z dnia 6 sierpnia 2012 r. (data wpływu 7 sierpnia 2012 r.) i z dnia 11 września 2012 r. (data wpływu 12 września 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT poniesionego w związku z budową przydomowych oczyszczalni ścieków na terenie gminy w ramach zadania jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 czerwca 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT poniesionego w związku z budową przydomowych oczyszczalni ścieków na terenie gminy w ramach zadania

Wniosek został uzupełniony pismami z dnia 6 sierpnia 2012 r. i 11 września 2012 r. poprzez doprecyzowanie stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Gmina . przystąpiła do realizacji współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach PROW na lata 2007-2013, zadania pn. . Oprócz współfinansowania ze środków PROW, Gmina będzie ubiegać się w Wojewódzkim Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w o przyznanie dotacji i pożyczki na uzupełnienie wkładu własnego realizowanego przedsięwzięcia.

Zadanie to realizowane jest w ramach zadań własnych gminy, na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.). Odbiór ścieków wprowadzanych przez mieszkańców do zbiorczej sieci kanalizacji sanitarnej Gmina wykonuje odpłatnie na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych z odbiorcami i nie korzysta z tego tytułu ze zwolnienia od podatku od towarów i usług. Przydomowe oczyszczalnie ścieków będą wybudowane przez Gminę, również przy współudziale środków finansowych mieszkańców. Po ich wybudowaniu mieszkańcy będą ponosili koszty związane z bieżącą eksploatacją i obsługą, a więc nie będą one służyły czynnościom opodatkowanym wykonywanym przez Gminę na podstawie umów cywilno-prawnych. Wybudowane przydomowe oczyszczalnie ścieków po upływie 5-ciu lat, będą przekazane mieszkańcom w nieodpłatne użytkowanie. Wnioskodawca informuje się, że Gmina jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Faktury związane z realizacją zadania, w tym budowy przydomowych oczyszczalni ścieków będą wystawiane na Gminę, jako nabywcę i płatnika usług i towarów.

W pismach stanowiących uzupełnienie wniosku Wnioskodawca wskazał, iż z mieszkańcami domów prywatnych na dzień dzisiejszy są zawarte tylko umowy bezpłatnego użyczenia gruntów w celu zamontowania przydomowej oczyszczalni ścieków wraz z koniecznym do jej prawidłowego funkcjonowania osprzętem technicznym. Gmina z mieszkańcami nie ma podpisanych umów dotyczących wniesienia wkładu własnego jako współudział w finansowaniu budowy przydomowych oczyszczalni ścieków. Planowane jest natomiast podpisanie takich umów, z określeniem wysokości wnoszonego wkładu. Będzie to wkład własny mieszkańców o charakterze dobrowolnym, wkład ryczałtowy w wysokości 2.500,00 zł od każdego mieszkańca. Planowany dobrowolny wkład własny mieszkańców stanowi ok. 16,3% planowanych kosztów całkowitych budowy przydomowych oczyszczalni ścieków na terenie gminy. Po wybudowaniu przydomowych oczyszczalni ścieków mieszkańcy będą z nich korzystać na podstawie umów użyczenia. Właścicielem oczyszczalni ścieków będzie Gmina. Mieszkańcy będą ponosić koszty bieżącej eksploatacji, utrzymania i wywozu osadu ściekowego. Wywóz osadu i nadzór nad prawidłowym funkcjonowaniem oczyszczalni realizowany będzie odpłatnie przez Gminę.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, iż przydomowe oczyszczalnie ścieków będą wybudowane w ramach projektu bez względu na to, czy mieszkańcy będą dokonywać dobrowolnych ryczałtowych wpłat, czy też nie dokonają tych wpłat. Z tytułu dokonywania dobrowolnych wpłat przez mieszkańców na rzecz Gminy, mieszkańcom nie przysługują ekwiwalentne świadczenia.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Gmina ma prawo do odliczenia podatku od towarów i usług nabytych w związku z budową przydomowych oczyszczalni ścieków na terenie Gminy realizowanych w ramach zadania pn. ...

Zdaniem Wnioskodawcy, nie przysługuje Gminie prawo do odliczenia podatku od towarów i usług związanych z budową przydomowych oczyszczalni ścieków na jej terenie, ponieważ nabyte towary i usługi nie będą służyły sprzedaży opodatkowanej. Obniżenie kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W świetle art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Art. 88 ust. 4 ustawy, stanowi dopełnienie art. 86 i określa status podatnika, umożliwiający realizację jego prawa do odliczenia, którym jest rejestracja jako podatnika VAT czynnego. Stosownie bowiem do tego przepisu obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Stosownie do postanowień art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym).

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca będący czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, przystąpił do realizacji współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach PROW na lata 2007-2013, zadania pn. . Zadanie to realizowane jest w ramach zadań własnych gminy, na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.). Odbiór ścieków wprowadzanych przez mieszkańców do zbiorczej sieci kanalizacji sanitarnej Gmina wykonuje odpłatnie na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych z odbiorcami i nie korzysta z tego tytułu ze zwolnienia od podatku od towarów i usług. Przydomowe oczyszczalnie ścieków będą wybudowane przez Gminę, również przy współudziale środków finansowych mieszkańców. Po wybudowaniu przydomowych oczyszczalni ścieków ich właścicielem będzie Gmina, natomiast mieszkańcy będą z nich korzystać na podstawie umów użyczenia. Faktury związane z realizacją zadania, w tym budowy przydomowych oczyszczalni ścieków będą wystawiane na Gminę. Nadto Wnioskodawca wskazał, iż z mieszkańcami domów prywatnych są zawarte tylko umowy bezpłatnego użyczenia gruntów w celu zamontowania przydomowej oczyszczalni ścieków wraz z koniecznym do jej prawidłowego funkcjonowania osprzętem technicznym. Gmina z mieszkańcami nie ma podpisanych umów dotyczących wniesienia wkładu własnego jako współudział w finansowaniu budowy przydomowych oczyszczalni ścieków. Planowane jest natomiast podpisanie takich umów, z określeniem wysokości wnoszonego wkładu. Będzie to wkład własny mieszkańców o charakterze dobrowolnym, wkład ryczałtowy w wysokości 2.500,00 zł od każdego mieszkańca. Przydomowe oczyszczalnie ścieków będą wybudowane w ramach projektu bez względu na to, czy mieszkańcy będą dokonywać dobrowolnych ryczałtowych wpłat, czy też nie dokonają tych wpłat. Z tytułu dokonywania dobrowolnych wpłat przez mieszkańców na rzecz Gminy, mieszkańcom nie przysługują ekwiwalentne świadczenia. Wybudowane przydomowe oczyszczalnie ścieków po upływie 5-ciu lat, będą przekazane mieszkańcom w nieodpłatne użytkowanie.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii czy Gmina ma prawo do odliczenia podatku od towarów i usług nabytych w związku z budową przydomowych oczyszczalni ścieków na terenie Gminy realizowanych w ramach zadania pn. ,,...

Odnosząc się do powyższego wskazać należy, iż zgodnie z art. 710 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16 poz. 93 ze zm.), przez umowę użyczenia używający zobowiązuje się zezwolić biorącemu, przez czas oznaczony lub nieoznaczony, na bezpłatne używanie oddanej mu w tym celu rzeczy.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przepis art. 7 ust. 1 ustawy, stanowi, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Z treści przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług co do zasady podlega opodatkowaniu VAT jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie.

Ustawodawca jednakże przewidział od powyższej reguły wyjątki, które zostały zawarte w przypadku dostawy towarów - w art. 7 ust. 2 oraz w przypadku świadczenia usług - w art. 8 ust. 2 ustawy.

W myśl art. 8 ust. 2 ustawy, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

  1. użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów;
  2. nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Z powyższego wynika, że dla ustalenia czy konkretne nieodpłatne świadczenie usług podlega opodatkowaniu na mocy cytowanego wyżej art. 8 ust. 2 ustawy istotne jest ustalenie celu takiego świadczenia. Jeżeli nieodpłatne świadczenie wpisywało się będzie w cel prowadzonej działalności gospodarczej, wtedy przesłanka uznania takiej nieodpłatnej czynności za odpłatne świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu nie zostanie spełniona. Stwierdzenie takie uzależnione jednak jest od konkretnych okoliczności jakie w danej sprawie występują.

Biorąc pod uwagę fakt, iż opisane we wniosku nieodpłatne świadczenie usług (przekazanie zrealizowanej inwestycji przydomowych oczyszczalni ścieków, w nieodpłatne użytkowanie mieszkańcom) będzie się odbywało w związku z prowadzoną przez Gminę działalnością, brak jest podstaw do traktowania tego nieodpłatnego udostępnienia jako odpłatnego świadczenia usług. Tym samym, czynność ta jako nieodpłatne świadczenie usług, nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie ww. warunek uprawniający do odliczenia nie jest spełniony, gdyż nabywane towary i usługi w ramach realizacji zadania jak wskazał Wnioskodawca - nie są związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Brak jest zatem podstaw do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z realizowaną inwestycją. Tym samym Wnioskodawca nie ma prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku VAT w związku z budową przydomowych oczyszczalni ścieków na terenie Gminy w ramach projektu pn. , ponieważ efekty projektu jak wskazał Zainteresowany - nie służą do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie wskazać należy, że organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 480 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi