
Temat interpretacji
Prawo do korzystania ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 23 kwietnia 2012 r. (data wpływu 10 maja 2012 r.), uzupełnionym w dniu 30 lipca 2012 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do korzystania ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 10 maja 2012 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 30 lipca 2012 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do korzystania ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy.
W złożonym wniosku i uzupełnieniu do niego przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Wspólnie z żoną (małżeństwo, które łączy ustrój wspólności małżeńskiej), zakupił Pan lokal użytkowy w K. W lokalu tym Pana żona prowadziła działalność gospodarczą (handel) opodatkowaną podatkiem od towarów i usług, którą w 2007 r. zakończyła. Pod koniec 2007 r. oboje małżonkowie zawarli umowę najmu lokalu z bankiem, który po przeprowadzeniu remontu przystosowującego lokal na własne potrzeby podjął działalność i rozpoczął wypłatę czynszu z dniem 1 października 2007 r. Z uwagi na obowiązujące proporcje przychodu, uprawniające wówczas do korzystania ze zwolnienia z podatku od towarów i usług, oboje małżonkowie zmuszeni byli zarejestrować się jako czynni podatnicy podatku od towarów i usług. Od ponad 3 lat nie przekroczyli kwoty przychodu uprawniającej do skorzystania ze zwolnienia.
Każdy z podatników osiągnął następujące przychody w 2009 r. 39.734,13 zł, w 2010 r. 41.412,64 zł, w 2011 r. 42. 843,56 zł.
Według informacji otrzymywanych od najemcy, bank świadczy usługi, od których nie ma prawa odliczać podatku naliczonego. W tej sytuacji chciałby Pan skorzystać od maja (względnie czerwca czy lipca b.r.) ze zwolnienia w podatku od towarów i usług. Jednakże według informacji uzyskanych we właściwym urzędzie skarbowym oraz izbie skarbowej, czynności zgłoszeniowe z zakresie zwolnienia należało dokonać do końca 2011 r. W chwili obecnej możliwe będzie skorzystanie ze zwolnienia w tym podatku od 1 stycznia 2012 r. Wnioskodawca nie zgadza się z takim stanowiskiem z uwagi na treść art. 113 ust. 1 i 11 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Tak przytoczone przepisy, jak całość systemu prawnego regulującego podatek od towarów i usług, zdaniem Wnioskodawcy nie wprowadzają jakichkolwiek dodatkowych wymogów w zakresie skorzystania ze zwolnienia, poza upływem 1 roku przewidywanym w ust. 11 w art. 113 ustawy od końca roku, w którym utracili zwolnienie w tym przypadku od końca 2007 r. Wnioskodawca te okoliczności spełnia. Jednakże nie może podjąć ryzyka zgłoszenia organom podatkowym i najemcy zamiaru korzystania z tego zwolnienia, w sytuacji gdy z uwagi na ww. interpretację, urząd skarbowy będzie żądał zapłaty podatku, zaś bank będzie wypłacał kwotę netto.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy można skorzystać z prawa do zwolnienia w podatku od towarów i usług z uwagi na nieprzekroczenie obrotu przewidzianego w art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług w ciągu roku podatkowego 2012 i złożyć w stosowne zawiadomienia...
Zdaniem Wnioskodawcy, spełnia on wymogi stawiane przepisami prawa. Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie stawiają jakichkolwiek dodatkowych wymogów poza terminem 1 roku wskazanym w art. 113 ust. 11 ustawy o podatku od towarów i usług. Tym samym, w ocenie Wnioskodawcy, można we właściwym urzędzie złożyć zawiadomienie o korzystaniu ze zwolnienia w podatku od towarów i usług z najbliższym pierwszym dniem miesiąca np. maja czy czerwca.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ().
Zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy, zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.
W myśl art. 113 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.
Stosownie do art. 113 ust. 11 ustawy o podatku od towarów i usług podatnik, który utracił prawo do zwolnienia od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, może, nie wcześniej niż po upływie roku, licząc od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w ust. 1.
Art. 96 ustawy o podatku od towarów i usług reguluje kwestie związane z rejestracją podatników. Zgodnie z art. 96 ust. 1, podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.
Natomiast w myśl art. 96 ust. 12, jeżeli dane zawarte w zgłoszeniu rejestracyjnym ulegną zmianie, podatnik jest obowiązany zgłosić zmianę do naczelnika urzędu skarbowego w terminie 7 dni, licząc od dnia, w którym nastąpiła zmiana. Obowiązek ten nie dotyczy przypadków, gdy następuje wyłącznie zmiana danych objętych obowiązkiem aktualizacji na podstawie ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (Dz. U. z 2004 r. Nr 269, poz. 2681, z późn. zm). Zdanie drugie nie ma zastosowania w przypadku, gdy zgłaszana zmiana powoduje zmianę właściwości organu podatkowego.
Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż od 2007 r. jest Pan czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług z tytułu najmu lokalu. Od 2009 r. nie przekroczył Pan kwoty obrotu uprawniającej do skorzystania ze zwolnienia od podatku. Osiągnięty obrót wyniósł w 2009 r. 39.734,13 zł, w 2010 r. 41.412,64 zł, w 2011 r. 42. 843,56 zł.
Zamierza Pan skorzystać ze zwolnienia podmiotowego, o którym mowa w art. 113 ust. 11 ustawy w trakcie roku podatkowego np. od maja, względnie od czerwca lub lipca 2012 r.
Biorąc pod uwagę powyższe regulacje należy zauważyć, że prawo do ponownego skorzystania ze zwolnienia od podatku od towarów i usług przysługuje podatnikowi nie wcześniej niż po upływie roku, licząc od końca roku, w którym utracił to zwolnienie, pod warunkiem, że wartość sprzedaży opodatkowanej (bez podatku) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty określonej w art. 113 ust. 1 ustawy.
Podkreślić w tym miejscu należy, że powrót do zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług możliwy jest wyłącznie od początku danego roku podatkowego, tj. od 1 stycznia, nie jest tym samym możliwy wybór zwolnienia od dowolnego miesiąca (kwartału) w danym roku podatkowym.
Reasumując, w świetle powyższych regulacji należy stwierdzić, że w związku z faktem, iż w bieżącym roku nadal jest Pan zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, nie może Pan w trakcie roku podatkowego skorzystać ponownie ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem powrót do zwolnienia możliwy był wyłącznie od początku roku podatkowego, tj. od dnia 1 stycznia 2012 r.
Jak wyżej wskazano, o ponownym wyborze zwolnienia należy poinformować właściwego naczelnika urzędu skarbowego, deklarując zmianę w zgłoszeniu rejestracyjnym VAT-R w terminie 7 dni, licząc od dnia, w którym nastąpiła zmiana (art. 96 ust. 12).
W tej sytuacji, o ile osiągnięty przez Pana obrót faktycznie nie przekroczy w 2012 r. kwoty 150.000 zł i zostaną spełnione wszystkie warunki uprawniające do skorzystania ze zwolnienia, wynikające z obowiązujących w tym zakresie przepisów, będzie Pan mógł dokonać wyboru zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 113 ust. 11 ustawy dopiero od 1 stycznia 2013 r., składając do dnia 7 stycznia 2013 r. stosownie do zapisu art. 96 ust. 12 ustawy uaktualnione zgłoszenie rejestracyjne. Z tego względu stanowisko uznano za nieprawidłowe.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.
Wniosek ORD-IN
Treść w pliku PDF 569 kB
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy
