
Temat interpretacji
Stawka VAT jaką powinna zastosować Gmina przy zakupie samochodów ratowniczo gaśniczych dla OSP z przeznaczeniem na cele ochrony przeciwpożarowej.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 9 sierpnia 2010r. (data wpływu 11 sierpnia 2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki VAT jaką powinna zastosować Gmina przy zakupie samochodów ratowniczo gaśniczych dla OSP z przeznaczeniem na cele ochrony przeciwpożarowej jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 11 sierpnia 2010r. złożono ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki VAT jaką powinna zastosować Gmina przy zakupie samochodów ratowniczo gaśniczych dla OSP z przeznaczeniem na cele ochrony przeciwpożarowej.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:
Wnioskodawca realizuje projekt pod nazwą xxx współfinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Osi Priorytetowej 4 Ochrona środowiska i zapobieganie zagrożeniom Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013. Zakres rzeczowy projektu obejmuje zakup 3 samochodów ratowniczo gaśniczych dla jednostek Ochotniczych Straży Pożarnych B., S.- C., Z. z przeznaczeniem na cele ochrony przeciwpożarowej. Samochody zostaną zakupione przez Gminę B. Lidera projektu i przekazane ww. jednostkom ochotniczych straży pożarnych. Faktury za dostawę samochodów zostaną wystawione na Gminę B. ze wskazaniem, że odbiorcą przedmiotu umowy są Ochotnicze Straże Pożarne B., S. C., Z.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Jaką stawkę podatku VAT powinna zastosować Gmina B. przy zakupie samochodów ratowniczo gaśniczych dla OSP z przeznaczeniem na cele ochrony przeciwpożarowej...
Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 41 ust. 2 w związku z ust. 10 ustawy o podatku od towarów i usług w stosunku do dostaw na terytorium kraju towarów wymienionych w poz. 129-134 załącznika do ustawy dla jednostek ochrony przeciwpożarowej, przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej stawka podatku od towarów i usług wynosi 7%. Na podstawie powyższego bez wpływu na prawo zastosowania stawki podatku VAT 7% pozostaje fakt przez kogo kupowane są towary wymienione w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług. Istotne jest aby przedmiotowe towary wykorzystywane były przez jednostki ochrony przeciwpożarowej z przeznaczeniem na cele ochrony przeciwpożarowej. W ramach realizacji projektu Gmina zakupi samochody ratowniczo-gaśnicze dla jednostek OSP z przeznaczeniem na cele ochrony przeciwpożarowej w związku z tym stawka podatku VAT powinna wynosić 7%.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Przez dostawę towarów w myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.
Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, podstawowa stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.
Zarówno w treści wskazanej ustawy o VAT, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział jednak opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi oraz zwolnienia od podatku.
Stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.
W załączniku nr 3 do ustawy, w poz. 129-134, wymieniono towary pod ogólnym tytułem Towary przeznaczone na cele ochrony przeciwpożarowej.
Natomiast art. 41 ust. 10 ustawy o VAT, stanowi warunek ograniczający stosowanie stawki 7% dla dostawy towarów wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 ustawy o VAT.
Zgodnie z tym przepisem stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostaw na terytorium kraju towarów wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy, dla jednostek ochrony przeciwpożarowej, przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej.
W punkcie 1 pozycji 129 ww. załącznika, określono jako korzystające z obniżonej stawki podatku pożarnicze samochody specjalne i specjalistyczne (gaśnicze, rozpoznawcze, drabiny samochodowe, techniczne, chemiczne, ekologiczne, dźwigi i podnośniki, cysterny, sanitarki) oraz fabrycznie wykonane i oznakowane pojazdy straży pożarnej.
Stosowanie obniżonej 7% stawki podatku na podstawie art. 41 ust. 2 w związku z ust. 10 ww. ustawy, przy dostawie towarów na cele ochrony przeciwpożarowej, jest uzależnione od spełnienia łącznie następujących warunków:
- towar będący przedmiotem dostawy musi być wymieniony w poz. 129-134 załącznika do ustawy,
- dostawa jest dokonana na terytorium kraju dla jednostek ochrony przeciwpożarowej,
- towary będące przedmiotem dostawy są przeznaczone na cele ochrony przeciwpożarowej.
Niespełnienie którejkolwiek z wymienionych wyżej przesłanek skutkuje brakiem możliwości zastosowania stawki obniżonej na podstawie przepisu art. 41 ust. 10 ustawy o VAT.
W konsekwencji powyższej regulacji należy stwierdzić, że zastosowanie stawki podatku w wysokości 7% uzależnione jest między innymi od faktu czy nabywca jest jednostką ochrony przeciwpożarowej.
Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.
Co do zasady zatem faktury dokumentujące dokonanie sprzedaży, muszą być wystawione zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa krajowego w tym względzie. Przede wszystkim zaś zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U Nr 212 poz. 1337 ze zm.). W myśl § 5 ust. 1 pkt 1 i 2 ww. rozporządzenia faktura stwierdzająca sprzedaż powinna zawierać imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy oraz numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11.
Zgodnie z art. 15 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991r. o ochronie przeciwpożarowej (t. j. Dz. u. z 2009r. Nr 178, poz. 1380), jednostkami ochrony przeciwpożarowej są:
- jednostki organizacyjne Państwowej Straży Pożarnej,
- jednostki organizacyjne Wojskowej Ochrony Przeciwpożarowej,
- zakładowa straż pożarna,
- zakładowa służba ratownicza,
- gminna zawodowa straż pożarna,
- powiatowa (miejska) zawodowa straż pożarna,
- terenowa służba ratownicza,
- ochotnicza straż pożarna,
- związek ochotniczych straży pożarnych,
- inne jednostki ratownicze.
Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że jednostki samorządu terytorialnego jako jednostki niewymienione w ww. art. 15 ustawy o ochronie przeciwpożarowej, nie są jednostkami ochrony przeciwpożarowej.
Z opisanego we wniosku stanu faktycznego sprawy wynika, iż Wnioskodawca - Gmina B. jest jednostką samorządu terytorialnego, i planuje zakup 3 samochodów ratowniczo gaśniczych dla jednostek Ochotniczych Straży Pożarnych B., S.- C., Z. z przeznaczeniem na cele ochrony przeciwpożarowej. Samochody zostaną zakupione przez Gminę B. Lidera projektu i przekazane ww. jednostkom ochotniczych straży pożarnych. Faktury za dostawę samochodów zostaną wystawione na Gminę B. ze wskazaniem, że odbiorcą przedmiotu umowy są Ochotnicze Straże Pożarne B., S. -C., Z.
Mając na względzie powołane przepisy prawa oraz opisany stan faktyczny wskazać należy, że ponieważ stroną umowy sprzedaży (nabywcą) jest Gmina, a nie jednostka ochotniczej straży pożarnej, to w odniesieniu do transakcji dostawy samochodu ratowniczo-gaśniczego, sprzedawcy nie przysługuje prawo do zastosowania 7% stawki podatku VAT, bez względu na cel w jakim podmiot ten zakupuje te towary. Powyższe wynika z faktu, iż dostawa ww. pojazdu następuje na rzecz jednostki samorządu terytorialnego, a ta nie jest jednostką ochrony przeciwpożarowej.
W przedmiotowej sprawie niewątpliwie nabywcą, w rozumieniu przepisów o VAT jest Gmina.
W kontekście powyższego podkreślenia wymaga, iż wszelkie zwolnienia i ulgi podatkowe stanowią wyjątek od zasady powszechności i równości opodatkowania stąd też przyznanie przywileju podatkowego uzależnione jest od ścisłego wypełnienia warunków przewidzianych dla przyznania tego przywileju, w tym przypadku uprawnienia do zastosowania obniżonej stawki podatku VAT.
W konsekwencji w przedmiotowej sprawie nie zostanie spełniony jeden z warunków określonych w art. 41 ust. 10 ustawy, i nie będzie możliwe zastosowanie preferencyjnej, tj. 7% stawki podatku VAT. Bez znaczenia pozostaje tutaj fakt kto będzie odbiorcą przedmiotu umowy, skoro nabywcą wymienionym w fakturze dokumentującej zakup jest Gmina.
Jednocześnie należy wskazać, że zastosowanie 7% stawki podatku VAT w odniesieniu do dostawy przedmiotowych samochodów byłoby możliwe jedynie w sytuacji gdyby stroną umowy sprzedaży (nabywcą) była Ochotnicza Straż Pożarna będąca jednostką ochrony przeciwpożarowej.
Mając na uwadze powyższe, stanowisko przedstawione przez Wnioskodawcę należało uznać za nieprawidłowe.
Nadmienić należy, iż zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. u. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Mając na uwadze, iż stroną wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług jest nabywca towarów, interpretacja nie ma mocy wiążącej dla sprzedawcy, który chcąc uzyskać interpretację indywidualną powinien wystąpić z odrębnym wnioskiem o jej udzielenie.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po przednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach
