
Temat interpretacji
Skutki podatkowe dotyczące wypłacania premii pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, m. in. od ustalenia za co faktycznie premie pieniężne zostały wypłacone, w szczególności czy dotyczą konkretnych dostaw, czy też odnoszą się do wszystkich dostaw w określonym czasie. W przypadkach, gdy wypłacona premia jest związana z konkretną dostawą, nawet jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty powinna być traktowana jako rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), ponieważ w efekcie prowadzi do obniżenia
wartości (ceny) tej dostawy. W tej sytuacji udzielenie bonusu powinno być udokumentowane fakturą korygującą na podstawie przepisów § 19 ust. 1 i ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 971). W opisanym przez Podatnika stanie faktycznym mamy jednak do czynienia z odmienną sytuacją, premia pieniężna nie jest bowiem związana z konkretną dostawą towaru, lecz jej przyznanie wiąże się z osiągnięciem i przekroczeniem przez kontrahenta określonej wartości zakupów. W takich przypadkach należy uznać, że wypłacona premia pieniężna jest związana z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od
towarów i usług, opodatkowaniu podlega m. in. odpłatna dostawa towarów i świadczenie usług na terytorium kraju. W art. 8 ust. 1 ustawy określono, że przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.
W opisanym przez Podatnika stanie faktycznym, świadczenie przez nabywcę usługi polegającej na zrealizowaniu w określonym, wynikającym z podpisanej przez strony umowy czasie (kwartał lub rok) określonej wartości obrotu netto podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie cytowanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Zatem Podatnik powinien otrzymać od odbiorcy premii fakturę dokumentującą przedmiotową usługę, fakturę wystawioną zgodnie z cytowanymi powyżej przepisami rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom,
zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.
Faktura ta zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1a ustawy o podatku od towarów i usług, stanowi podstawę do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z niej wynikający na zasadach ogólnych.
