- Interpretacja - US III-2/443-88/05/EF

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 06.06.2005, sygn. US III-2/443-88/05/EF, Urząd Skarbowy Łódź-Śródmieście

Temat interpretacji

Pytanie podatnika


Działając na podstawie art. 14 § 1 i § 4, art. 216, art. 217 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja Podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) art. 5 ust. 1 pkt. 1, art. 8 ust. 1, art. 41 ust. 1 i 2, art. 119 ustawy z dnia 11 marca 2004r. (Dz. U. Nr. 54, poz. 535 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 18.03.2005r. (uzupełnionego w dniu 01.04.2005r.) Naczelnik Urzędu Skarbowego Łódź - Śródmieście uznaje za nieprawidłowe stanowisko przedstawione w złożonym wniosku w tej części zapytania zawartego w pkt 2 i 3 wniosku, która odnosi się do określenia sposobu rozliczania podatku od towarów i usług dla usług polegających na organizowaniu wycieczek i imprez turystycznych dla dzieci, młodzieży i dorosłych, która dotyczy świadczenia usług własnych.


W dniu 18.03.2005r. do tutejszego organu - jako właściwego miejscowo wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji podatku co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług w przedstawionej indywidualnej sprawie.

We wniosku Podatnik sformułował 6 pytań dotyczących sposobu opodatkowania działalności w zakresie turystyki. W dniu 01.04.2005r.do tutejszego organu podatkowego wpłynęło uzupełnienie wniosku, w którym z kolei Podatnik podał, które usługi wykonuje jako organizator, a które sprzedaje jako pośrednik i agent.

Stan faktyczny tej sprawy:

W pkt 2 i 3 wniosku Biuro Turystyczne podało, że świadczy m.in. usługi organizacji wycieczek i imprez turystycznych dla dzieci, młodzieży i dorosłych. Podatnik podaje, iż nabywa od innych podmiotów noclegi, wyżywienie, transport oraz organizuje "program k-o, opiekę wychowawców, instruktorów, personelu medycznego, pilota, ubezpieczenie uczestników". Do złożonego w dniu 01.04.2005r. uzupełnienia do wniosku Podatnik załączył opinię wyrażoną przez Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych z dnia 24.01.2003r. nr OISK-5672/KU-2/10-37/03, z której wynika, iż "usługi organizowania wycieczek z kompleksowym programem imprez" (wycieczki krajowe i zagraniczne, także szkolne) sklasyfikowane zostały w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług pod nr 63.30.11-00.00.

Podatnik podaje, iż sprzedaż jest rejestrowana i rozliczana "...na podstawie faktur VAT marża".

W złożonym piśmie podatnik prosi o udzielenie odpowiedzi czy sposób "rozliczania się z podatku VAT jest prawidłowy".

Przedstawiony stan faktyczny regulują poniższe przepisy:

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr. 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej "ustawą" opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W świetle art. 8 ust. 1 ustawy przez odpłatne świadczenie usług rozumie się każde świadczenie usług na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

Zgodnie z art. 119 ust. 1 ustawy podstawą opodatkowania przy wykonywaniu usług turystyki jest kwota marży pomniejszona o kwotę należnego podatku, z zastrzeżeniem ust. 5.

W świetle art. 119 ust. 2 ustawy przez marżę, o której mowa w ust. 1, rozumie się różnicę między kwotą należności, którą ma zapłacić nabywca usługi, a ceną nabycia przez podatnika towarów i usług od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty. Przez usługi dla bezpośredniej korzyści turysty rozumie się usługi stanowiące składnik świadczonej usługi turystyki, a w szczególności transport, zakwaterowanie, wyżywienie, ubezpieczenie.

Ponadto, zgodnie z art. 119 ust. 3 ustawy, przepis ust. 1 stosuje się bez względu na to kto nabywa usługę turystyki, w przypadku gdy podatnik:

  1. ma siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium kraju,
  2. działa na rzecz nabywcy usługi we własnym imieniu i na własny rachunek,
  3. przy świadczeniu usługi nabywa towary i usługi od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty,
  4. prowadzi ewidencję, z której wynikają kwoty wydatkowane na nabycie towarów i usług od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty, oraz posiada dokumenty, z których wynikają te kwoty.

W świetle art. 119 ust. 5 w przypadku gdy przy świadczeniu usługi turystyki podatnik oprócz usług nabywanych od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty część świadczeń w ramach tej usługi wykonuje we własnym zakresie, zwanych dalej "usługami własnymi", odrębnie ustala się podstawę opodatkowania dla usług własnych i odrębnie w odniesieniu do usług nabytych od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty.

W przypadku usług własnych będzie miało zastosowanie opodatkowanie na zasadach ogólnych określonych w art. 29 ustawy. W takich przypadkach podatnik jest zobowiązany do wykazania w prowadzonej ewidencji jaka część świadczonych usług jest nabyta od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty, a jaka na usługi własne.

Mając na uwadze powyższe oraz stwierdzenie Podatnika zawarte w piśmie z dnia 18.03.2005r., że przy świadczeniu usług będących przedmiotem zapytania "we własnym zakresie biuro organizuje program k-o oraz opiekę wychowawców, instruktorów, personelu medycznego opłacając wynagrodzenia z tytułu zawartych umów zleceń" stwierdzić należy, iż dla usług własnych zastosowanie będzie miał art. 119 ust. 5 ustawy, dla których podstawa opodatkowania została określona w art. 29 ustawy.

W świetle przytoczonych przepisów prawa stanowisko zaprezentowane przez Podatnika w rozpatrywanym wniosku z dnia 18.03.2005r. (uzupełnionego w dniu 01.04.2005r.) w tej części zapytania zawartego w pkt 2 i 3 wniosku, która odnosi się do określenia sposobu rozliczania podatku od towarów i usług dla usług polegających na organizowaniu wycieczek i imprez turystycznych dla dzieci, młodzieży i dorosłych, która dotyczy świadczenia usług własnych należy uznać za nieprawidłowe.

Urząd Skarbowy Łódź-Śródmieście