
Temat interpretacji
Z wniosku wynika, że Podatnik dokonuje sprzedaży (lub oddaje w wieczyste użytkowanie) nieruchomość. Nabywcami jest kilka osób fizycznych (lub prawnych). Udziały tych osób określone są w akcie notarialnym w związku z czym, na podstawie art. 370 k.c. stają się oni dłużnikami solidarnymi w zakresie ceny sprzedaży. W takim przypadku wierzyciel, tj. Podatnik może dochodzić zapłaty całości kwoty należnej od każdego z dłużników, a zapłata przez jednego z nich uwalnia pozostałych od długu.
W związku z powyższym zdaniem Wnioskującej ww. zobowiązanie nie powinno być dzielone, dlatego też nie można wystawić kilku faktur na ułamkowe części (przedmiotem nabycia jest bowiem nieruchomość w całości a nie jej ułamkowe części). Niewłaściwe wydaje się również rozbijanie ceny nabycia na udziały i wyszczególnienie ich kolejno w rubryce "nazwa towaru/usługi". Analogiczna sytuacja powstaje, gdy nabywcami nieruchomości lub prawa wieczystego użytkowania będą małżonkowie, z uwagi na niepodzielny charakter współwłasności majątkowej małżeńskiej.
Ponadto Jednostka zwróciła uwagę, że w przypadku nabycia prawa wieczystego użytkowania nabywca jest zobowiązany do wpłaty w dniu zawarcia aktu notarialnego 25% wartości nieruchomości, po czym w kolejnych latach wpłaca opłatę roczną. Wpłaty z tytułu wieczystego użytkowania nieruchomości podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.
Zdaniem Podatnika w omówionych wyżej przypadkach sprzedaży (nieruchomości lub prawa wieczystego użytkowania) na rzecz kilku odbiorców powinna zostać wystawiona jedna faktura VAT na wszystkich zobowiązanych z kompletem danych wszystkich nabywców (imię, nazwisko, adres, NIP), natomiast w pozycji "dotyczy" wpisane będą udziały, w jakich każdy z nabywców nabył nieruchomość. Każdy nabywca otrzyma oryginał faktury wraz z zawartą na nim informacją ile oryginałów sporządzono oraz kolejnym numerem oryginału.
Analizując przedstawione we wniosku zagadnienie należy stwierdzić, że podstawowe zasady dotyczące wystawiania faktur VAT wynikają z następujących przepisów prawa podatkowego:
- art. 106 ust. 1 ustawy z 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), gdzie postanowiono, iż podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16,
- § 12 ust. 1 rozporządzenia z 27.04.2004 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom (...) (Dz. U. Nr 97 poz. 971), z którego wynika, że faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży, powinna zawierać co najmniej:1) imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;2) numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11;3) dzień, miesiąc i rok albo miesiąc i rok dokonania sprzedaży oraz datę wystawienia i numer kolejny faktury oznaczonej jako "FAKTURA VAT"; podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym;4) nazwę towaru lub usługi;5) jednostkę miary i ilość sprzedawanych towarów lub rodzaj wykonanych usług;6) cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);7) wartość towarów lub wykonanych usług, których dotyczy sprzedaż, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);8) stawki podatku; 9) sumę wartości sprzedaży netto towarów lub wykonanych usług z podziałem na poszczególne stawki podatku i zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu;10) kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto towarów (usług), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;11) wartość sprzedaży towarów lub wykonanych usług wraz z kwotą podatku (wartość sprzedaży brutto), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku lub zwolnionych od podatku, lub niepodlegających opodatkowaniu;12) kwotę należności ogółem wraz z należnym podatkiem, wyrażoną cyframi i słownie.
Z powyższych przepisów wynika, że brak jest przeszkód prawnych i faktycznych do tego, by firma będąca podatnikiem podatku VAT mogła wystawić jedną fakturę VAT, dokumentującą jednocześnie sprzedaż dokonaną na rzecz kilku nabywców, będących osobami fizycznymi lub prawnymi z odrębnymi numerami NIP. Oznacza to, że po stronie kupującego, mogą wystąpić dwie (lub więcej) osoby i nie ma w tym przypadku znaczenia, że ustawodawca określając zasady wystawiania faktur VAT wymienia strony transakcji, tj. podatnika i nabywcę, jako pojedyncze podmioty. Natomiast obowiązkiem sprzedawcy jest takie sporządzenie faktury VAT, aby zawierała ona co najmniej dane wynikające z powołanego wyżej § 12 ust. 1 rozporządzenia.
Jednocześnie należy zwrócić uwagę, że zgodnie z § 24 ust. 1 i 2 cyt. rozporządzenia faktury i faktury korygujące są wystawiane co najmniej w dwóch egzemplarzach, przy czym oryginał otrzymuje nabywca, a kopię zatrzymuje sprzedawca. Oryginał faktury i faktury korygującej powinien zawierać wyraz ORYGINAŁ, a kopia faktury i faktury korygującej - wyraz KOPIA. Natomiast zgodnie z definicją słownikową (Wydawnictwo PWN "Słownik języka polskiego") oryginał to rzecz oryginalna, nie będąca kopią, pierwowzór.
Zatem podatnik może sporządzić fakturę w tylu egzemplarzach ilu jest faktycznie nabywców nieruchomości, jednakże tylko jeden egzemplarz może zostać oznaczony jako ORYGINAŁ, natomiast pozostałe egzemplarze są faktycznie kopiami tego dokumentu.
W świetle powyższego stanowisko Podatnika przedstawione we wniosku jest prawidłowe w kwestii możliwości wystawienia jednej faktury na kilku nabywców, natomiast nie jest możliwe wystawienie kilku oryginałów takiego dokumentu, zatem sposób postępowania przedstawiony w pismie z dnia 25.03.2005 r. (wydanie każdemu nabywcy kolejnego oryginału) jest sprzeczny z obowiązującymi przepisami.
Ponadto tutejszy organ informuje, że powołane wyżej rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr. 97, poz. 971) utraciło moc z dniem 31.05.2005 r. i zostało zastąpione obowiązującym od 1.06.2005 r. rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 25.05.2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr. 95, poz. 798 ).
Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie złożenia wniosku.
Na podstawie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.
