opodatkowanie sprzedaży działki zabudowanej ogrodzeniem - Interpretacja - IBPP2/443-265/13/AB

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 26.03.2013, sygn. IBPP2/443-265/13/AB, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

opodatkowanie sprzedaży działki zabudowanej ogrodzeniem

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 30 listopada 2012 r. (data wpływu 11 grudnia 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 8 marca 2013 r. (data wpływu 14 marca 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży działki nr ewid. 384/1 zabudowanej ogrodzeniem jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 grudnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie opodatkowania sprzedaży działki nr ewid. 384/1 zabudowanej ogrodzeniem.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 8 marca 2013 r. (data wpływu 14 marca 2013 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 26 lutego 2013 r. nr IBPP2/443-1236/12/AB.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca planuje sprzedaż zabudowanej nieruchomości gruntowej stanowiącej własność Skarbu Państwa oznaczonej jako dz. ewid. 383 i 384/1 o pow. 0,3047 ha, objętej księgą wieczystą (). Zgodnie z treścią art. 37 ust. 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (j.t. Dz. U. z 2010 r. Nr 102, poz. 651 z późn. zm.) nieruchomości są sprzedawane w drodze przetargu.

W/w nieruchomość przeznaczona jest do zbycia w drodze przetargu na podstawie art. 37 ust. 1 cytowanej ustawy. Na podstawie art. 11 wyżej cytowanej ustawy o gospodarce nieruchomościami organem reprezentującym Skarb Państwa w sprawach gospodarowania nieruchomościami jest starosta, wykonujący zadanie z zakresu administracji rządowej.

Zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego miasta L wyceniana nieruchomość leży: dz. ewid. 383 w większości w terenach oznaczonych symb. U - tereny usług użyteczności publicznej i usług komercyjnych, fragmenty w terenach zieleni urządzonej, zieleńców, skwerów (symbol ZP) oraz w terenach (liniach rozgraniczających) dróg - ulic miejskich i lokalnych klasy L (symbol KDL). Działka 384/1 w przeważającej części w terenie oznaczonym symbolem MN - tereny zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej, fragmenty w terenach zadrzewionych obejmujących zgodnie z ewidencją grunty Lz (symbol LZ) oraz terenach prywatnych dróg wewnętrznych, dojazdów (symb. KDW).

Dz. ewid. 383 o pow. 0,1943 ha, użytek Bi (inne tereny zabudowane). Zabudowana jest budynkiem biurowym (budynek ma ponad 50 lat od ponad 2 lat nieużytkowany) i dwoma budynkami gospodarczymi, z placami utwardzonym) i parkingiem w zatoce przy ulicy. Budynki na działce: nr ewid. 631 - funkcja oświaty, nauki, kultury lub sportu, 3 kondyg., nadziemne, 1 podziemna; nr ewid. 626 inny niemieszkalny, 1 kondyg. nadziemna; nr ewid. 633 inny niemieszkalny, 1 kondyg. nadziemna.

Dz. ewid. 384/1 o pow. 0,1104 ha, użytek Lz (grunty zadrzewione i zakrzewione 0,0351 ha) B (tereny mieszkaniowe 0,0753 ha). Działka niezabudowana, porośnięta trawą i zakrzaczona.

Całość częściowo ogrodzona.

Nieruchomość obciążona prawem trwałego zarządu, jaki ustanowiony został na rzecz Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego. W toku pozostaje postępowanie z wniosku Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego o wydanie decyzji o wygaszeniu prawa trwałego zarządu w odniesieniu do przedmiotowej nieruchomości.

W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał iż:

Ad. 1 odnośnie działki zabudowanej 383:

  • tak plac utwardzony i parking stanowią budowle w rozumieniu art. 3 pkt 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane;
  • Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego;
  • Skarb Państwa nabył prawo własności w/w działki ewidencyjnej 383 umową kupna sprzedaży z daty 29.12.1965 r. od osób fizycznych (kiedy to nie funkcjonowała ustawa o VAT). Z zawartych w tej decyzji informacji nie wynika, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Godzi się zauważyć, że na podstawie tegoż aktu równocześnie ustanowiono zarząd i użytkowanie na rzecz Powiatowej Stacji Sanitarno - Epidemiologicznej;
  • Wnioskodawca nie ponosił żadnych wydatków na ulepszenie wymienionych budynków, placów utwardzonych oraz parkingów rozumieniu przepisów o podatku dochodowym;
  • wymienione budynki, place utwardzone oraz parkingi nie były wykorzystywane do czynności opodatkowanych, nie były i nie są także obecnie przedmiotem żadnych umów.

Ad. 2 odnośnie działki nr 384/1:

działka nr 384/1 w przeważającej części leży w terenie oznaczonym symbolem MN - tereny zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej, fragmenty w terenach zadrzewionych obejmujących zgodnie z ewidencją gruntów grunty Lz oraz w terenach prywatnych gród wewnętrznych, dojazdów (symbol KDW). Stan wg zapisu w rejestrze ewidencji gruntów i budynków dla działki nr 384/1, użytek Lz - grunty zadrzewione i zakrzewione 0,0351 ha i B - tereny mieszkaniowe 0,0753 ha. Nie została wydana dla przedmiotowej działki decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.

Ad. 3

  1. przedmiotem sprzedaży jest nieruchomość oznaczona jako działki ewidencyjne nr 383 i nr 384/1 wraz z częściami składowymi (w tym ogrodzenie);
  2. działka ewidencyjna 383 jest częściowo ogrodzona (ogrodzenie od strony ulicy), działka ewidencyjna 384/1 także jest częściowo ogrodzona, ogrodzenie to znajduje się na granicy obu działek i jest trwale z gruntem z wiązane;
  3. częściowe ogrodzenie znajdujące się na w/w działkach jest budowlą w rozumieniu art. 3 pkt 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane; jest trwale z gruntem związane (jw.)
    • nie przysługiwało Wnioskodawcy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego;
    • Skarb Państwa nabył prawo własności w/w działki ewidencyjnej 384/1 umową kupna sprzedaży z daty 28.11.1985 r. od osób fizycznych (kiedy to nie funkcjonowała ustawa o VAT). Z zawartych w tej decyzji informacji nie wynika, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Godzi się zauważyć, że na podstawie tegoż aktu równocześnie ustanowiono zarząd użytkowanie na rzecz Powiatowej Stacji Sanitarno - Epidemiologicznej;
    • Wnioskodawca nie ponosił żadnych wydatków na ulepszenie ogrodzenia;
    • ogrodzenie nie było wykorzystywane do czynności opodatkowanych, nie było i nie jest także obecnie przedmiotem żadnych umów.

Ad. 4

Wskazane we wniosku nr ewid. 631, 625 oraz 633 są numerami budynków. Numery działek ewidencyjnych przeznaczonych do sprzedaży to - dz. ewid. nr 383 i nr 384/1.

Podkreślić należy, że nieruchomość obciążona jest prawem trwałego zarządu, jaki ustanowiony został na rzecz Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego. Za nieruchomości oddane w trwały zarząd pobiera się opłaty roczne, które nie podlegają opodatkowaniu. Zauważyć jednocześnie należy że trwały zarząd jest formą władania nieruchomością przez jednostkę organizacyjną nie posiadającą osobowości prawnej.

W toku pozostaje postępowanie z wniosku Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego o wydanie decyzji o wygaszeniu trwałego zarządu w odniesieniu do przedmiotowej nieruchomości.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy sprzedaż przedmiotowej nieruchomości powinna być opodatkowana podatkiem VAT...

Stanowisko Wnioskodawcy:

Działka ewid. 384/1 - niezabudowana, w przeważającej części teren przeznaczony pod zabudowę, częściowo teren zadrzewiony. Zgodnie z ustawą o VAT grunty przeznaczone pod zabudowę podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki 23%, zaś pozostałe grunty tj. niezabudowane oraz nieprzeznaczone pod zabudowę, czyli rolne, leśne, zadrzewione, zakrzewione podlegają zwolnieniu od podatku VAT wg art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT. Z uwagi na fakt, iż znaczna powierzchnia gruntu stanowi teren przeznaczony pod zabudowę działkę tę w całości należy również opodatkować podatkiem VAT według stawki 23%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego, w kwestii opodatkowania dostawy nieruchomości oznaczonej jako dz. ewid. 384/1, uznaje się za nieprawidłowe.

Na wstępie należy zauważyć, iż przedmiotem sprzedaży będzie działka nr 384/1 która jak wskazał Wnioskodawca jest częściowo zabudowana budowlą ogrodzeniem - w rozumieniu art. 3 pkt 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane trwale związaną z gruntem.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega między innymi odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W świetle art. 2 pkt 6 ww. ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Podstawowa stawka podatku na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, wynosi 22% z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Stosownie do art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110 wynosi 23%.

Przy czym ustawodawca od powyższej zasady ustanowił szereg wyjątków, a jednym z nich jest zwolnienie od podatku dostawy budynków, budowli lub ich części wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy o VAT przez pierwsze zasiedlenie - rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30 % wartości początkowej.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, iż aby można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi dojść do oddania budynków, budowli lub ich części do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu.

Zatem pierwsze zasiedlenie będzie miało miejsce wówczas, gdy wybudowany lub zmodernizowany w stopniu nie niższym niż 30% wartości początkowej obiekt budowlany będzie przedmiotem dostawy w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy lub np. przedmiotem najmu, dzierżawy (przedmiotem świadczenia usług, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy). Bowiem zarówno dostawa, jak i najem czy dzierżawa są czynnościami podlegającymi opodatkowaniu.

Jak wynika z powyższych uregulowań, zwolnienie od podatku od towarów i usług stosuje się w odniesieniu do sprzedaży całości budynków, budowli lub ich części, jeżeli w momencie ich dostawy są one już zasiedlone, przy czym okres pomiędzy pierwszym zasiedleniem a ich dostawą jest dłuższy niż 2 lata.

W myśl natomiast art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa powyżej, pod warunkiem że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Przy czym warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b ustawy o VAT, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat (art. 43 ust. 7a).

Z cytowanych powyżej przepisów wynika, że aby sprzedaż nieruchomości mogła korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ww. ustawy, muszą być spełnione łącznie dwa warunki wskazane w tym artykule tj. sprzedającemu nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu budynków i budowli, oraz sprzedający nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Analiza art. 43 ust. 1 pkt 10a i ust. 7a ustawy o VAT wskazuje, iż dostawa budynków budowli lub ich części może korzystać ze zwolnienia od podatku w związku z art. 43 ust. 7a ww. ustawy w sytuacji gdy nie zostanie spełniony warunek przewidziany w art. 43 ust. 1 pkt 10a lit. b dotyczący wydatków poniesionych na ulepszenie. W sytuacji, gdy budynek był wykorzystywany w stanie ulepszonym przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Ponadto zauważyć należy, że w myśl art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t.j. Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118 ze zm.) ilekroć w ustawie jest mowa obiekcie budowlanym - należy przez to rozumieć:

  1. budynek wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi,
  2. budowlę stanowiącą całość techniczno-użytkową wraz z instalacjami i urządzeniami,
  3. obiekt małej architektury.

Zgodnie z art. 3 pkt 2 ustawy Prawo budowlane, przez budynek należy rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.

Natomiast zgodnie z art. 3 pkt 3 ustawy Prawo budowlane, przez budowle należy rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: lotniska, drogi, linie kolejowe, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni wiatrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową.

Z powyższego wynika, że budowlą, w myśl prawa budowlanego, jest każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury. Zatem w kontekście powyższych definicji należy stwierdzić, iż ogrodzenie będące przedmiotem dostawy jest obiektem budowlanym (budowlą).

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca zamierza sprzedać działkę nr ewid. 384/1, która jest częściowo ogrodzona. Ogrodzenie znajdujące się na przedmiotowej działce jest budowlą w rozumieniu art. 3 pkt 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane i jest trwale związane z gruntem. Skarb Państwa nabył prawo własności w/w działki ewidencyjnej 384/1 umową kupna sprzedaży z daty 28.11.1985 r. od osób fizycznych (kiedy to nie funkcjonowała ustawa o VAT). Z zawartych w tej decyzji informacji nie wynika, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o podatku od towarów i usług. W związku z powyższym Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Wnioskodawca nie ponosił żadnych wydatków na ulepszenie ogrodzenia. Ogrodzenie nie było wykorzystywane do czynności opodatkowanych, nie było i nie jest także obecnie przedmiotem żadnych umów.

Tak więc mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, iż dostawa nieruchomości nr 384/1 zabudowanej ogrodzeniem trwale z gruntem związanym, będzie następować w ramach pierwszego zasiedlenia, w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o VAT, gdyż nie doszło do wydania ogrodzenia do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu.

Natomiast dostawa przedmiotowej nieruchomości nr 384/1 będzie korzystać ze zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT, gdyż Wnioskodawcy przy nabyciu przedmiotowej nieruchomości zabudowanej ogrodzeniem trwale z gruntem związanym nie przysługiwało prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, jak również Wnioskodawca nie ponosił żadnych wydatków na ulepszenie ogrodzenia.

Kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle rozstrzyga przepis art. 29 ust. 5 ustawy, stosownie do którego, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntów.

Powyższe oznacza, iż do zbycia gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale związanych z gruntem. Jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku VAT, ze zwolnienia takiego korzysta również zbycie gruntu, na którym obiekty te są posadowione.

Tak więc, mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, iż sprzedaż przez Wnioskodawcę działki nr 384/1 zabudowanej ogrodzeniem trwale z gruntem związanym, korzysta ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, w związku z art. 29 ust. 5 ustawy o VAT.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy w kwestii opodatkowania dostawy nieruchomości oznaczonej jako dz. ewid. 384/1, uznać należy za nieprawidłowe.

Należy jednakże podkreślić, iż niniejsza interpretacja traci ważność w przypadku zmiany jakiegokolwiek elementu przedstawionego przez Wnioskodawcę zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Kwestia opodatkowania dostawy działki nr ewid. 383 została zawarta w odrębnym rozstrzygnięciu.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 3 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach