Czy w związku z przyznanym ze środków PROW dofinansowaniem na realizację zadania i ponoszonymi w związku z jego realizacją wydatkami, Stowarzyszeniu... - Interpretacja - IPTPP1/443-51/13-2/MH

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 05.03.2013, sygn. IPTPP1/443-51/13-2/MH, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi

Temat interpretacji

Czy w związku z przyznanym ze środków PROW dofinansowaniem na realizację zadania i ponoszonymi w związku z jego realizacją wydatkami, Stowarzyszeniu przysługuje prawo do odzyskania uiszczonego podatku VAT?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 20 grudnia 2012 r. (data wpływu 22 stycznia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 stycznia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. .

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Stowarzyszenie jest osobą prawną, nieprowadzącą działalności gospodarczej. W grudniu 2012 roku Stowarzyszenie zrealizowało projekt pn. .

W ramach projektu zrealizowano następujące zadania:

  • przygotowanie i dekoracja sali,
  • przyrządzenie 12 potraw wigilijnych,
  • wspólna kolacja wigilijna,
  • wspólne kolędowanie,
  • jasełka przygotowane przez panie w wykonaniu dzieci.

Przedsięwzięcie jest skierowane na członków Stowarzyszenia, druhów strażaków, członków orkiestry dętej, dzieci, osoby samotne o niskim statusie społecznym i osoby niepełnosprawne. Żadne z działań zaplanowanych w ramach projektu nie będzie generowało dochodu. W ramach planowanych zakupów oraz przedsięwzięć, które wiążą się z ponoszeniem kosztów refundowanych przez UE występuje podatek VAT (np. zakup produktów).

Głównym celem Stowarzyszenia jest praca na rzecz rozwoju obszarów wiejskich uwzględniająca rozwój kultury i tradycji regionu, popularyzację i rozwój produkcji wyrobów regionalnych, ochronę oraz promocję środowiska naturalnego i rozwój turystyki.

Stowarzyszenie realizuje swój cel w szczególności poprzez:

  1. pobudzanie inicjatyw społecznych na rzecz rozwoju wsi;
  2. prowadzenie edukacji społecznej i działalności wspierającej oświatę, kulturę fizyczną, turystykę, ochronę środowiska, ochronę i promocję zdrowia oraz profilaktykę;
  3. zakładanie kół zainteresowań dla dzieci, młodzieży i dorosłych;
  4. organizację życia kulturalnego wsi, w tym organizację imprez okolicznościowych;
  5. propagowanie i wspieranie amatorskiego ruchu kulturalnego;
  6. pielęgnowanie tradycji i kultury regionu;
  7. organizację szkoleń, konferencji i warsztatów dla mieszkańców;
  8. pozyskiwanie środków z funduszy krajowych i zagranicznych na prowadzenie działalności;
  9. współpracę z organizacjami samorządu terytorialnego w realizacji zadań na rzecz mieszkańców wsi i okolic;
  10. współpraca z organizacjami społecznymi działającymi na terenie wsi oraz Gminy i Powiatu;
  11. nawiązywanie współpracy z organizacjami działającymi na rzecz obszarów wiejskich;
  12. nawiązywanie współpracy z organizacjami poza granicami naszego kraju mającymi podobne cele i założenia;
  13. promocję wsi i okolic w tym: opracowywanie plakatów, opracowywanie i rozpowszechnianie materiałów audiowizualnych, tworzenie stron internetowych, przygotowywanie i rozpowszechnianie materiałów o charakterze reklamowym lub promocyjnym;
  14. podejmowanie innych działań inicjatyw w celu realizacji zadań statutowych;
  15. działalność edukacyjna w formie
  16. :
  • organizacji kursów, szkoleń, wykładów i prelekcji;
  • prowadzenie szkół i placówek oświatowych.

Źródłem przychodów Stowarzyszenia są składki członkowskie od osób fizycznych oraz dofinansowanie aktualnie w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. Projekt został zrealizowany w ramach Działania dla małych projektów, tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach Działań Osi 3, ale przyczyniają się do osiągniecia celów tej Osi, objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. Stowarzyszenie otrzymało dofinansowanie na zrealizowanie projektu, obejmujące również pokrycie kosztów podatku VAT.

Wszystkie faktury związane z realizacją ww. projektu są wystawione na Stowarzyszenie. Efekty powstałe w wyniku realizacji Działania w żaden sposób nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Stowarzyszenie nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku z przyznanym ze środków PROW dofinansowaniem na realizację zadania pn. i ponoszonymi w związku z jego realizacją wydatkami, Stowarzyszeniu przysługuje prawo do odzyskania uiszczonego podatku VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, Stowarzyszenie nie jest podatnikiem podatku VAT, nie figuruje w ewidencji podatników podatku VAT i realizując powyższą operację, w żaden sposób nie może odzyskać uiszczonego podatku VAT. Nie posiada bowiem statusu płatnika, zgodnie z art. 15 i następnym ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.) zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Art. 86 ust. 1 ustawy, stanowi, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy (art. 87 ust. 1 ustawy).

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma miejsca w rozpatrywanej sprawie).

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny, zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Jak wynika z art. 34 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (t.j. Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 ze zm.), stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Stowarzyszenie zrealizowało projekt pn. .

W ramach projektu zrealizowano następujące zadania:

  • przygotowanie i dekoracja sali,
  • przyrządzenie 12 potraw wigilijnych,
  • wspólna kolacja wigilijna,
  • wspólne kolędowanie,
  • jasełka przygotowane przez panie w wykonaniu dzieci.

Przedsięwzięcie jest skierowane na członków Stowarzyszenia, druhów strażaków, członków orkiestry dętej, dzieci, osoby samotne o niskim statusie społecznym i osoby niepełnosprawne. Wszystkie faktury związane z realizacją ww. projektu są wystawione na Zainteresowanego. Efekty powstałe w wyniku realizacji Działania w żaden sposób nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie zostały spełnione, gdyż towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu nie są związane z czynnościami opodatkowanymi tym podatkiem oraz Zainteresowany nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zatem, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem. Tym samym Wnioskodawca nie ma prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Wnioskodawca nie ma prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. , ponieważ poniesione wydatki nie służą wykonywaniu czynności opodatkowanych podatkiem VAT, a ponadto Zainteresowany nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Jednocześnie wskazać należy, że organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 343 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi