Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu. - Interpretacja - IPTPP4/443-121/13-4/BM

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 23.05.2013, sygn. IPTPP4/443-121/13-4/BM, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi

Temat interpretacji

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 20 lutego 2013 r. (data wpływu 27 lutego 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 16 maja 2013 r. (data wpływu 20 maja 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. .. jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 lutego 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. ..

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 16 maja 2013 r. (data wpływu 20 maja 2013 r.) w zakresie doprecyzowania zdarzenia przyszłego oraz przeformułowania pytania.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Miasto .zamierza złożyć w miesiącu marcu 2013r. wniosek aplikacyjny o dofinansowanie, w ramach III osi priorytetowej: Gospodarka, innowacyjność, przedsiębiorczość, działanie 2. Podnoszenie innowacyjności i konkurencyjności przedsiębiorstw - Marketing i promocja produktów i marek regionalnych i lokalnych, Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa .na lata.., projektu pn. ..

Obligatoryjnym załącznikiem do wniosku jest interpretacja indywidualna, w sprawie możliwości prawnej odzyskania podatku od towarów i usług (VAT), w związku z realizacją projektu, wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej.

Przedmiotem realizacji projektu jest stworzenie produktu markowego Miasta., obejmującego cykl wydarzeń dla branży energetycznej pod wspólnym szyldem i patronatem Miasta..

Poprzez wprowadzenie i sukcesywny rozwój produktu Marka .będzie tworzyła, umacniała i rozwijała swój wizerunek jako marka miasta stanowiącego Paliwowo Energetyczną Stolicę Polski - nie tylko w aspekcie gospodarczym i ekonomicznym, ale także w zakresie wiedzy, idei i kapitału intelektualnego.

Na kreację projektu będzie składać się kilka modułów obejmujących następujące typy działań:

  • wykreowanie idei i marki . i objęcie jego patronatem dotychczas realizowanych w mieście wydarzeń dla branży energetycznej,
  • działanie na rzecz pozyskiwania wydarzeń (konferencji, kongresów, sympozjów, szkoleń, targów, itp.) organizowanych przez podmioty zewnętrzne, zarówno o charakterze rotacyjnym, jak i odbywających się na stałe w jednym miejscu,
  • zachęcanie partnerów zewnętrznych do kreowania, przy wsparciu miasta, nowych wydarzeń branżowych, odbywających się w..

Wydarzenia realizowane w ramach projektu mogą być wydarzeniami o zróżnicowanym profilu:

  • targowym,
  • konferencyjnym,
  • warsztatowym,
  • naukowym,
  • biznesowym,
  • sympozjalnym,
  • a także turystyki motywacyjnej dla branży energetycznej.

Celem realizacji projektu jest promocja Miasta oraz Województwa na arenie krajowej.

Wydatki w ramach realizacji projektu obejmować będą:

  • koszty przeprowadzenia badań z zakresu m.in. analizy rynku i potencjalnego nabywcy produktu, spozycjonowania produktu;
  • koszty zaprojektowania logotypu i koncepcji wizualnej produktu;
  • koszty stworzenia koncepcji produktu i oferty dla potencjalnych nabywców produktu;
  • koszty przygotowania i przeprowadzenia kampanii promocyjnej produktu poprzez zastosowanie narzędzi marketingowych ATL i BTL;
  • koszty stworzenia narzędzi za pomocą, których produkt będzie zarządzany i monitorowany.

W piśmie z dnia 16 maja 2013 r., będącym uzupełnieniem wniosku, Wnioskodawca wskazał, iż Miasto jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Faktury VAT dokumentujące poniesione wydatki w ramach realizacji projektu wystawiane będą na Miasto.

Usługi i produkty zakupione w ramach realizacji projektu będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Wszelkie działania w ramach projektu mają za zadanie promocję miasta jako paliwowo energetycznej stolicy Polski i rozwój turystyki biznesowej.., jest produktem flagowym Strategii Marki Miasta, polegającym na przeprowadzeniu przez Miasto kampanii promocyjnej miasta oraz produktu celem zachęcenia podmiotów zewnętrznych do organizowania w wydarzeń dla branży energetycznej, pod wspólnym szyldem.. W związku z powyższym wszelkie usługi i zakupy będą związane z realizacją powyższej kampanii, w której przewidziano m.in. przeprowadzenie badań marketingowych, stworzenie strony internetowej produktu, stworzenie aplikacji mobilnej na tablety, smartfony i inne urządzenia mobilne, opracowanie, wykonanie oraz kolportaż materiałów reklamowych w postaci ulotek i katalogów reklamowych w wersji drukowanej i elektronicznej oraz prezentacji multimedialnej promującej produkt, publikację reklam i ogłoszeń w prasie, przeprowadzenie kampanii z wykorzystaniem billboardów.

Wydatki poniesione na promocję projektu nie będą w żaden sposób związane ze sprzedażą opodatkowaną. Materiały promocyjne projektu będą przekazywane nieodpłatnie, a działania promocyjne w ramach projektu nie wpłyną na sprzedaż opodatkowaną dokonywaną przez Miasto.. Ich celem jest ściągnięcie potencjalnych organizatorów wydarzeń o charakterze energetycznym w postaci targów, konferencji, warsztatów naukowych czy biznesowych do.., co spowoduje rozwój tzw. turystyki biznesowej w mieście. W ramach realizowanego projektu promowane będzie miasto, w celu wspierania rozwoju turystyki biznesowej, z jego bazą hotelową sportową, gastronomiczną, nie będą promowane poszczególne obiekty hotelowe, sportowe, czy gastronomiczne.

Realizacja projektu należy do zadań własnych gminy - art. 7 ust. 1 pkt 18 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) - zaspakajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty obejmujące sprawy promocji gminy. Takie stanowisko zajął Naczelny Sąd Administracyjny w Gdańsku, w wyroku z 6 grudnia 2001r. I SA/Gd 2038/99, (OSP 2001/11/158) w którym stwierdził, że promocję miasta jako centrum turystycznego można uznać za zadania własne gminy w rozumieniu art. 7 ust. 1, jeśli jej zakres (realny krąg potencjalnych klientów), forma, koszt i wiarygodność kontrahenta pozwala na racjonalne założenie, że wspólnota samorządowa osiągnie wymierne korzyści z napływu dodatkowej liczby turystów. Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Uchwale z dnia 10 maja 2011 r. Nr stwierdziło, iż przez promocję gminy rozumieć należy rozpowszechnianie, propagowanie, reklamowanie i rozpropagowywanie walorów gminy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie

(ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku).

Czy Miastu przysługuje, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, o kwotę podatku naliczonego, przy realizacji projektu ...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 54 poz. 535 z późn. zm.) o podatku od towarów i usług, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, z których nabyciem związany jest podatek, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Podstawowym warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest zatem związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. W związku z powyższą zasadą, wykluczeniu podlega możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, gdyż w związku z realizacją projektu Miasto .nie będzie dokonywało jakiekolwiek sprzedaży.

Miasto jest czynnym podatnikiem podatku od towaru i usług. Realizuje projekt w ramach realizacji zadań własnych (zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, tworzenie warunków do racjonalnego i harmonijnego rozwoju oraz warunków do pełnego uczestnictwa obywateli wżyciu wspólnoty), a działania w ramach projektu nie będą stanowić przedmiotu działalności gospodarczej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011r., Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m. in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ustawy, zgodnie z którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (wyłączenie w przypadku Wnioskodawcy nie ma zastosowania).

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny, zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Dokumentem uprawniającym do odliczenia jest faktura VAT, otrzymana przez podatnika z tytułu nabycia przez niego towarów i usług.

Zgodnie z zapisem art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Natomiast, w myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Według art. 15 ust. 6 ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE.L. Nr 347), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca, będący zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, zamierza złożyć w miesiącu marcu 2013r. wniosek aplikacyjny o dofinansowanie, w ramach III osi priorytetowej: Gospodarka, innowacyjność, przedsiębiorczość, działanie 2. Podnoszenie innowacyjności i konkurencyjności przedsiębiorstw - Marketing i promocja produktów i marek regionalnych i lokalnych, Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa .na lata, projektu pn. . Faktury VAT dokumentujące poniesione wydatki w ramach realizacji projektu wystawiane będą na Wnioskodawcę. Usługi i produkty zakupione w ramach realizacji projektu będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W myśl powołanych wyżej przepisów, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W przedmiotowej sprawie nie znajdzie więc zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy. Jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. W przedmiotowej sprawie warunek ten nie będzie spełniony, gdyż towary i usługi nabyte w ramach jego realizacji nie będą związane z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Zatem, Zainteresowany nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedmiotowego projektu. Tym samym z tego tytułu Wnioskodawca nie będzie miał prawa do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, w związku z realizacją projektu pn. ., ponieważ wydatki poniesione w ramach realizacji projektu nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Ponadto, w zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 247, z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tego warunku, zatem nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w.., po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 336 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi