1. Czy świadczone przez Gminę usługi cmentarzy stanowią czynności opodatkowane?2. Czy Gmina ma prawo do odliczenia VAT naliczonego od wskazanych wydat... - Interpretacja - ILPP1/443-1512/11-7/AWa

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 28.02.2012, sygn. ILPP1/443-1512/11-7/AWa, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu

Temat interpretacji

1. Czy świadczone przez Gminę usługi cmentarzy stanowią czynności opodatkowane?
2. Czy Gmina ma prawo do odliczenia VAT naliczonego od wskazanych wydatków związanych z cmentarzem komunalnym?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy przedstawione we wniosku z dnia 1 grudnia 2011 r. (data wpływu 2 grudnia 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 10 lutego 2012 r. (data wpływu 14 lutego 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z cmentarzem komunalnym jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 grudnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z cmentarzem komunalnym. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 10 lutego 2012 r. r. (data wpływu 14 lutego 2012 r.) o dodatkowe opłaty.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina X (dalej: Gmina) jest czynnym podatnikiem VAT.

Gmina jest właścicielem cmentarza komunalnego w (). Na przedmiotowym cmentarzu Wnioskodawca wykonuje usługi (dalej: usługi cmentarzy), za które pobiera ustalone kwoty wynagrodzenia, m. in.:

  • opłatę za udostępnienie miejsca grzebalnego na pochowanie zwłok na okres do 20 lat,
  • opłatę za miejsce grzebalne na kolejne 20 lat,
  • rezerwację miejsca grzebalnego na okres do 20 lat,
  • opłatę za wjazd na teren cmentarza,
  • opłatę za korzystanie z domu przedpogrzebowego,
  • utrzymanie czystości i porządku na cmentarzu - opłata jednorazowa przy dokonywaniu pochówku,
  • opłatę za każdorazowe uzgodnienie związane z określeniem warunków technicznych miejsca pochówku,
  • podjęcie czynności formalno-prawnych związanych z ekshumacją zwłok.

Gmina dokumentuje powyższe usługi fakturami lub/i paragonami, wykazuje je w deklaracji VAT oraz odprowadza od otrzymywanego wynagrodzenia VAT należny.

Powyższe usługi są świadczone przez Gminę przy administracyjnym wsparciu zarządcy, działającego na podstawie stosownego Zarządzenia Burmistrza Gminy określającego, iż w zakresie jego obowiązków jest m. in. prowadzenie ewidencji grobów, pobieranie i ewidencjonowanie opłat oraz przekazywanie ich do Gminy, obsługa w imieniu i na rzecz Gminy kasy fiskalnej, wystawiania w imieniu i na rzecz Gminy faktur, zawieranie w imieniu i na rzecz Gminy, umów na dostawę mediów, etc.

Wszelkie podejmowane przez zarządcę w powyższym zakresie czynności wykonywane są w imieniu Gminy i na jej rzecz, wskutek czego zarówno na wystawianych fakturach VAT i/lub paragonach za świadczenie analizowanych usług cmentarzy, jak i otrzymywanych fakturach VAT w związku z ponoszeniem wydatków związanych z cmentarzem, odpowiednio jako sprzedawca i nabywca wskazana jest Gmina. Zatem, jak wskazano powyżej, to Gmina z tytułu pobieranych opłat/wynagrodzenia za świadczenie usług, wykazuje w deklaracji VAT-7 i odprowadza na rachunek urzędu skarbowego VAT należny.

W związku z wykonywaniem powyższych usług cmentarzy Gmina ponosi określone wydatki ściśle związane cmentarzami, w tym m. in. opłaty za media, przeprowadzenie niezbędnych remontów/konserwacji obiektów cmentarnych, utrzymanie czystości, wywóz śmieci, pielęgnacja zieleni, rozbudowa cmentarza w celu powiększenia liczby miejsc pochówku, usługi zarządcy.

Wskazane powyżej wydatki udokumentowane są każdorazowo fakturami ze strony zewnętrznych dostawców usług/towarów. Gmina pragnie podkreślić, iż wskazane wydatki dotyczą tylko i wyłącznie cmentarza komunalnego. W szczególności nie są to wydatki o charakterze ogólnym, które dotyczyłyby wszystkich nieruchomości gminnych, etc.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Gmina będzie miała prawo do odliczenia VAT naliczonego od wskazanych wydatków związanych z cmentarzem komunalnym...

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina będzie miała prawo do odliczenia VAT naliczonego od wskazanych wydatków związanych z cmentarzem komunalnym.

Uzasadnienie

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z treści wskazanej powyżej regulacji wynika zatem, iż prawo do odliczenia VAT naliczonego przysługuje przy łącznym spełnieniu dwóch przestanek, tj.:

  • nabywcą towarów/usług jest podatnik VAT oraz
  • nabywane towary/usługi są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

Jak wynika z uzasadnienia stanowiska Gminy zawartego w interpretacji z dnia 28 lutego 2012 r. nr ILPP1/443-1512/11-6/AWa, w ramach świadczonych przez Gminę usług cmentarzy, powinna być ona uznawana za podatnika VAT oraz świadczone przez Gminę usługi cmentarzy stanowią czynności podlegające opodatkowaniu VAT.

Jednocześnie, w ocenie Gminy, ani ustawa o VAT, ani też wydane na jej podstawie rozporządzenie, nie przewidują zwolnienia od VAT dla przedstawionych usług cmentarzy.

Konsekwentnie, zdaniem Gminy, wskazane powyżej przesłanki są w analizowanym przypadku spełnione i tym samym, stosownie do przytoczonego powyżej art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, Gminie przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego od ponoszonych przez nią wydatków związanych z cmentarzem komunalnym.

Gmina pragnie przy tym podkreślić, iż w jej opinii, za bezsporny należy uznać fakt, iż ponoszenie wskazanych powyżej wydatków jest konieczne i bezpośrednio związane ze świadczeniem usług cmentarzy. Bez ich poniesienia świadczenie przedmiotowych usług byłoby niemożliwe lub bardzo utrudnione. Nie sposób sobie bowiem wyobrazić, iż osoby bliskie zmarłym zdecydowałyby się na pochówek w miejscu niezadbanym, brudnym, dziko zarośniętym

zielenią etc. Osoby te z pewnością zdecydowałyby się na pochówek na innych cmentarzach, tj. np. na cmentarzach parafialnych lub na cmentarzach położonych w innych gminach. Nie można również odpłatnie udostępniać miejsc pochówku na cmentarzu, na którym nie ma już miejsca - trzeba odpowiednio powiększyć jego powierzchnię.

Przedstawione przez Gminę stanowisko zostało potwierdzone w licznych interpretacjach indywidualnych, wydawanych w imieniu Ministra Finansów przez dyrektorów izb skarbowych. Przykładowo, w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 3 listopada 2009 r., sygn. IPPP1/443-908/09-2/AP, Dyrektor stwierdził, iż: Gmina jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Od 2007 roku prowadzi budowę cmentarza komunalnego. Prace budowlane polegały na przystosowaniu istniejącego obiektu do aktualnych potrzeb. Wydatki na realizację tej inwestycji pokryto w całości środkami gminnego budżetu. W chwili obecnej oddano do użytku część cmentarza. Za udostępnienie miejsca do pochówku i grobowca pobierana jest opłata objęta podatkiem VAT. Wnioskodawca wskazuje, iż wszystkie działania związane z budową cmentarza miały na celu prowadzenie przez gminę sprzedaży opodatkowanej, konkretnie udostępnianie miejsc do pochówku zmarłych, która to usługa sklasyfikowana w dziale PKWiU 93.03 podlega opodatkowaniu 7% stawką podatku VAT. Reasumując, odnosząc przedstawiony stan faktyczny do zacytowanych powyżej przepisów stwierdzić należy, iż skoro przedmiotowa inwestycja będzie w przyszłości wykorzystywana do czynności opodatkowanych podatkiem VAT - zakupy związane z przedmiotową inwestycją będą związane z czynnościami opodatkowanymi Gminy. Mając na uwadze powyższe należy uznać, że Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących zakupy związane z przedmiotową inwestycją.

Stanowisko Gminy znajduje potwierdzenie także w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 18 marca 2011 r., sygn. 1LPP1/443-1328/10-2/MP, w której Dyrektor, odnosząc się do wynagrodzenia wypłacanego przez Gminę na rzecz zarządcy cmentarza, stwierdził, iż: Wynagrodzenie Wykonawcy z tytułu administrowania zarządzania cmentarzem ustalone zostało na kwotę ryczałtu miesięcznego, płatne po przedłożeniu u Wnioskodawcy faktury. W treści faktury Wykonawca w nazwie usługi podaje: Administrowanie i utrzymanie cmentarza komunalnego - PKWiU 93.30 (stawka podatku VAT 7%). Opłaty za usługi cmentarne stanowią obrót Wnioskodawcy wykazywany w deklaracji VAT-7 jako sprzedaż opodatkowaną 7% (PKWiU 93.03). Co miesiąc Wnioskodawca otrzymuje od Wykonawcy fakturę za wykonane usługi administrowania i zarządzania cmentarzem. Z powyższego wynika, że uzyskiwane od Wykonawcy opłaty za usługi cmentarne, stanowią u Wnioskodawcy sprzedaż opodatkowaną, natomiast za administrowanie i zarządzanie cmentarzem Wykonawca obciąża Wnioskodawcę wystawiając fakturę za świadczenie usługi. Zatem, istnieje uprawnienie do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z powyższymi usługami. Reasumując, Wnioskodawca ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego zawartego w opłacie za usługi cmentarne o kwotę podatku naliczonego z tytułu usługi administrowania i zarządzania cmentarzem komunalnym pod warunkiem niezaistnienia zawartych w art. 88 ustawy przesłanek negatywnych.

W ocenie Gminy, stanowisko odmienne od przestawionego powyżej pozostawałoby w sprzeczności z fundamentalną zasadą opodatkowania VAT, jaką jest zasada neutralności tego podatku, podkreślana wielokrotnie w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej oraz polskich sądów administracyjnych. Przykładowo, Gmina pragnie przytoczyć orzeczenie TSUE w sprawie C-37/95 Ghent Coal, w którym Trybunał stwierdził, iż prawo do odliczenia zostało wprowadzone, aby całkowicie uwolnić przedsiębiorcę od kosztów VAT zapłaconego lub podlegającego zapłacie w toku jego działalności gospodarczej. Wspólny system podatku od wartości dodanej konsekwentnie zapewnia, że każda działalność gospodarcza, niezależnie od jej celu i efektu, pod warunkiem, że sama podlega VAT jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny.

Zdaniem Gminy, nie powinna być ona traktowana inaczej/mniej korzystnie niż inne podmioty gospodarcze, dokonujące sprzedaży opodatkowanej VAT i korzystające w związku z tym z odliczenia podatku naliczonego przy zakupie towarów/usług niezbędnych w celu realizacji tej sprzedaży. Skoro bowiem Gmina, jako czynny podatnik VAT zobowiązana jest uiszczać VAT należny z tytułu świadczonych usług cmentarzy, powinna ona mieć jednocześnie prawo do odliczenia VAT naliczonego od wydatków warunkujących możliwość ich świadczenia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Tut. Organ informuje, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z cmentarzem komunalnym w zdarzeniu przyszłym. Natomiast, kwestia dotycząca opodatkowania podatkiem VAT świadczonych przez Gminę usług cmentarzy w zdarzeniu przyszłym została rozstrzygnięta w interpretacji indywidualnej z dnia 28 lutego 2012 r. nr ILPP1/443-1512/11-6/AWa.

Ponadto, interpretacjami indywidualnymi nr ILPP1/443-1512/11-4/AWa i nr ILPP1/443-1512/11-5/AWa z dnia 28 lutego 2012 r. załatwiono wniosek w części dotyczącej opodatkowania podatkiem VAT świadczonych przez Gminę usług cmentarzy oraz prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z cmentarzem komunalnym w stanie faktycznym.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Referencje

IBPBI/2/423-283/12/MO, interpretacja indywidualna
ILPP1/443-1512/11-4/AWa, interpretacja indywidualna
ILPP1/443-1512/11-5/AWa, interpretacja indywidualna
ILPP1/443-1512/11-6/AWa, interpretacja indywidualna

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 2 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu