Zwolnienia od podatku sprzedaży lokalu wraz z udziałem w częściach wspólnych budynku i działce. - Interpretacja - IBPP1/443-1375/11/ES

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 30.11.2011, sygn. IBPP1/443-1375/11/ES, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

Zwolnienia od podatku sprzedaży lokalu wraz z udziałem w częściach wspólnych budynku i działce.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 29 sierpnia 2011r. (data wpływu 31 sierpnia 2011r.), uzupełnionym pismem z dnia 29 listopada 2011r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży lokalu U1 wraz z udziałem w częściach wspólnych budynku i działce jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 sierpnia 2011r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży lokalu U1 wraz z udziałem w częściach wspólnych budynku i działce.

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 29 listopada 2011r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina jest właścicielem samodzielnego lokalu użytkowego o pow. 69,90 mkw. wraz z udziałem 699/26070 w częściach wspólnych budynku i działce o pow. 850 mkw. w całości zabudowanej 4-piętrowym blokiem wielomieszkaniowym. W bloku znajduje się na parterze - 2 samodzielne lokale użytkowe oraz na piętrach 42 samodzielnych lokali mieszkalnych. Gmina nabyła prawo własności z mocy prawa w 1991r. na podstawie decyzji Wojewody o komunalizacji. Blok wielomieszkaniowy, w którym znajduje się lokal użytkowy, wybudowany został w latach 1964-1965. Lokal ten był wynajmowany na cele usługowo - handlowe przez Skarb Państwa, a od 1991 roku przez Gminę do grudnia 2010 roku.

Uzyskiwane czynsze z tego lokalu były objęte podatkiem VAT i z tego tytułu gmina jest podatnikiem podatku VAT. Gmina nie ponosiła wydatków na ulepszenie lokalu, do których miała prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Nieruchomość znajduje się w terenie, w którym brak jest planu zagospodarowania przestrzennego, a wg studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta w terenie o symb. MM - zabudowa mieszkaniowa wielorodzinna i jednorodzinna. W ewidencji gruntów działka posiada użytek "B" - zabudowa mieszkaniowa.

W związku z brakiem chętnych na wynajem Gmina ma zamiar sprzedać przedmiotowy lokal w drodze publicznego przetargu nieograniczonego (licytacji) wg stanu aktualnego bez prowadzenia jakichkolwiek prac remontowych.

W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazuje, że Gmina nie ponosiła żadnych wydatków przekraczających kwotę 30% wartości początkowej, które wpłynęłyby na ulepszenie przedmiotowego lokalu użytkowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy dostawa, tj. sprzedaż lokalu wraz udziałem w częściach wspólnych budynku i działce będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 w związku z art. 29 ust. 5 ustawy o VAT dostawa tj. sprzedaż nieruchomości lokalowej będzie zwolniona z podatku VAT, ponieważ dostawa nie jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia, a pomiędzy pierwszym zasiedleniem a planowana dostawą minęło ponad 2 lata.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011r. Nr 177 poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Towarami w rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy o VAT są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Przez dostawę towarów stosownie do przepisu art. 7 ust. 1 ustawy o VAT należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Podstawowa stawka podatku na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Stosownie do art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110 wynosi 23%.

Ponadto ustawodawca dla dostawy budynków, budowli lub ich części przewidział zwolnienie od podatku od towarów i usług.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Ponadto zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy o VAT przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Zatem, aby można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi dojść do wydania budynku, budowli lub ich części do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. Pierwsze zasiedlenie będzie miało miejsce wówczas, gdy wybudowany lub zmodernizowany obiekt lub jego część zostanie sprzedany lub np. oddany w najem, dzierżawę. Zarówno sprzedaż, jak i najem, dzierżawa są bowiem czynnościami podlegającymi opodatkowaniu.

Mając powyższe na uwadze, należy zbadać czy w sytuacji opisanej przez Wnioskodawcę doszło do pierwszego zasiedlenia przeznaczonego do sprzedaży samodzielnego lokalu użytkowego.

Jak wskazał Wnioskodawca, Gmina nabyła prawo własności z mocy prawa w 1991r. na podstawie decyzji Wojewody o komunalizacji. Blok wielomieszkaniowy, w którym znajduje się lokal użytkowy wybudowany został w latach 1964-1965. Lokal ten był wynajmowany na cele usługowo - handlowe przez Skarb Państwa, a od 1991r. przez Gminę do grudnia 2010 roku.

Uzyskiwane czynsze z tego lokalu były objęte podatkiem VAT. Gmina nie ponosiła wydatków na ulepszenie lokalu, do których miała prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Ponadto Gmina nie ponosiła żadnych wydatków na ulepszenie przekraczających kwotę 30% wartości początkowej przedmiotowego lokalu użytkowego.

Z powyższego wynika, że dostawa przedmiotowego lokalu nie będzie dokonana w ramach pierwszego zasiedlenia oraz że pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą tego lokalu nie upłynie okres krótszy niż 2 lata.

Zatem dostawa przedmiotowego lokalu będzie objęta zwolnieniem od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.

Ponieważ w niniejszej interpretacji wykazano, iż dostawa przedmiotowego lokalu będzie dostawą korzystającą ze zwolnienia zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, badanie czy w sytuacji opisanej przez Wnioskodawcę dostawa tego lokalu będzie dostawą korzystającą ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a jest bezprzedmiotowe.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że przedmiotem dostawy będzie lokal użytkowy wraz udziałem w częściach wspólnych budynku i działce, na której budynek ten jest posadowiony.

Należy wskazać, że pojęcie nieruchomości wspólnej, warunki, jakim obwarowane jest jej powstanie i zasady obliczania w niej udziału określa ustawa z dnia 24 czerwca 1994r. o własności lokali (t. j. Dz. U. z 2000r. Nr 80, poz. 903 ze zm.).

Według art. 3 ust. 1 powyższej ustawy, w razie wyodrębnienia własności lokali właścicielowi lokalu przysługuje udział w nieruchomości wspólnej jako prawo związane z własnością lokali. Nie można żądać zniesienia współwłasności nieruchomości wspólnej, dopóki trwa odrębna własność lokali. Jednakże stosownie do ust. 2 ww. artykułu nieruchomość wspólną stanowi grunt oraz części budynku i urządzenia, które nie służą wyłącznie do użytku właścicieli lokali.

Ponadto należy wskazać, że zgodnie z art. 50 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.), za część składową nieruchomości uważa się także prawa związane z jej własnością. Z kolei art. 47 § 1 k.c. stanowi, że część składowa rzeczy nie może być odrębnym przedmiotem własności i innych praw rzeczowych.

W świetle powyższego wskazać należy, że nie ma możliwości nabycia jak i zbycia lokalu bez prawa do udziału w nieruchomości wspólnej, którą stanowi prawo własności gruntu oraz części budynku i urządzenia, które nie służą wyłącznie do użytku właścicieli lokali mieszkalnych. Udział w nieruchomości wspólnej nie może pozostawać odrębnym przedmiotem własności, nie może też być przedmiotem odrębnego obrotu. Oznacza to, że sprzedaż lokalu użytkowego wraz z prawem do nieruchomości wspólnej podlegać będzie jednej stawce podatku VAT właściwej dla lokalu użytkowego.

W odniesieniu do powyższego należy wskazać, że w niniejszej interpretacji wykazano, iż dostawa przedmiotowego lokalu będzie dostawą korzystającą ze zwolnienia zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.

Ponadto przepis art. 29 ust. 5 cyt. ustawy o VAT stanowi, iż w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Powyższe oznacza, iż w przypadku gdy dla budynku lub budowli albo części takiego budynku lub budowli obowiązuje zwolnienie od podatku, zwolnieniem objęta jest również dostawa gruntu, na którym to gruncie budynek lub budowla albo ich części są posadowione.

Zatem, skoro dla dostawy lokalu użytkowego wraz z prawem do nieruchomości wspólnej zastosowanie znajdzie zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, również dostawa udziału w działce będzie podlegała zwolnieniu od podatku VAT na podstawie art. 29 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług.

Mając powyższe na uwadze, stanowisko Wnioskodawcy, iż na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 w związku z art. 29 ust. 5 ustawy o VAT dostawa tj. sprzedaż nieruchomości lokalowej będzie zwolniona z podatku VAT, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 949 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach