
Temat interpretacji
wniesienie przez Gminę aportu w postaci wodociągów jest zwolnione z opodatkowania podatkiem od towarów i usług
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 2 lutego 2009r. (data wpływu 4 lutego 2009r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia z podatku od towarów i usług przy wnoszeniu aportu w postaci wodociągów do Spółki z o.o. - jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 4 lutego 2009r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia z podatku od towarów i usług przy wnoszeniu aportu w postaci wodociągów do Spółki z o.o.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
Gmina jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina zamierza wnieść po 31 marca 2009r. aportem wodociągi do swojej spółki pod nazwą Przedsiębiorstwo Komunalne Sp. z o.o., które jest spółką ze 100% udziałem Gminy. Wniesienie aportem tych wodociągów odbywać się będzie zgodnie z zasadami uchwały Rady Miejskiej w sprawie zasad wnoszenia, cofania i zbywania udziałów i akcji przez Burmistrza w spółkach, na podstawie tej uchwały Burmistrz wyda zarządzenie w sprawie wniesienia wkładu niepieniężnego do spółki prawa handlowego i objęciu udziałów oraz podejmie uchwałę zgromadzenia wspólników (jeden wspólnik Gmina). Wodociągi są budowlami, które były wybudowane do roku 2001, w późniejszym okresie Gmina nie dokonywała ulepszenia tych wodociągów (Wnioskodawca zaznaczył, że nie jest to aport całego przedsiębiorstwa lub zorganizowanej jego części).
Gminie nie przysługiwało prawo odliczenia podatku naliczonego od faktur dokumentujących budowę tych wodociągów wobec braku związku ze sprzedażą opodatkowaną, gdyż Gmina nie uzyskuje przychodów ze sprzedaży wody, eksploatacją i sprzedażą wody zajmuje się Przedsiębiorstwo Komunalne Sp. z o.o.
Na marginesie Wnioskodawca zaznaczył, że Minister Finansów w indywidualnej interpretacji skierowanej do Gminy w bardzo podobnej sprawie potwierdził, że w takiej sytuacji Gminie nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (sprawa dotyczyła modernizacji oczyszczalni ścieków - Gmina zmodernizowała oczyszczalnię ścieków, nie zajmuje się sprzedażą ścieków, eksploatacją oczyszczalni i sprzedażą ścieków zajmuje się spółka z o.o. Minister w takiej sytuacji potwierdził, że Gminie nie przysługuje odliczenie, gdyż nie ma ono związku z czynnościami opodatkowanymi.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy w przedstawionych okolicznościach wniesienie aportu w postaci wodociągów po 31 marca 2009r. do spółki z o.o. ze 100% udziałem Gminy będzie korzystało ze zwolnienia w podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku od towarów i usług, czy też może będzie to czynność organu władzy publicznej w zakresie realizowanych zadań zgodnie z art. 15 ust. 6 i nie będzie podlegała podatkowi od towarów i usług...
Zdaniem Wnioskodawcy, wniesienie aportu niepieniężnego w postaci wodociągów przez Gminę do swojej Spółki z o.o. po 31 marca 2009r. będzie podlegało zwolnieniu określonemu w art. 43 ust. 1 pkt 10a, gdyż aport będzie dostawą budowli, w stosunku do których nie przysługiwało jej prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego i Gmina nie ponosiła wydatków na ich ulepszenie.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.
Gmina jako podmiot prawa publicznego, zgodnie z art. 9 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) realizuje zadania użyteczności publicznej, którymi są zadania własne gminy. W art. 7 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy z dnia 8 marca 1990r., wymieniono, jako zadania własne Gminy, m.in. sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych.
Z tytułu wykonywania tych zadań Gmina jest zwolniona z podatku od towarów i usług na podstawie regulacji rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2008r. Nr 212, poz. 1336), gdzie w § 13 ust. 1 pkt 11 określono, iż zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zmianami), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zakres tych czynności został zdefiniowany w art. 7 i art. 8 cyt. ustawy. Jak stanowi art. 7 ust. 1 cyt. ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 cyt. ustawy przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.
Towarami, stosownie do art. 2 pkt 6 cyt. ustawy, są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.
Natomiast dostawa towarów mieści się w definicji sprzedaży, określonej w art. 2 pkt 22 cyt. ustawy, który stanowi, iż sprzedaż to odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów. Wniesienie aportu rzeczowego do spółki prawa handlowego lub cywilnego spełnia definicję odpłatnej dostawy towarów, o której mowa ww. art. 7 ust. 1 cyt. ustawy, a tym samym, w rozumieniu przywołanego art. 2 pkt 22 cyt. ustawy, uznawane jest za sprzedaż.
Zatem, gdy przedmiotem aportu są towary w rozumieniu powołanego wyżej przepisu i gdy czynność ta prowadzi do przeniesienia prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel, mamy do czynienia z odpłatną dostawą, podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Wyjaśnić należy, iż z odpłatnością za dostawę towarów mamy do czynienia w sytuacji, gdy pomiędzy świadczeniem (dostawą) a zapłatą istnieje adekwatny związek. Odpłatność może przybierać różne formy - nie jest warunkiem to, aby została ustalona lub dokonana w pieniądzu. Odpłatnością jest więc także np. świadczenie zwrotne otrzymane od drugiej strony.
Przepisy, co do zasady, nie przewidują zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług aportów wnoszonych do spółek prawa handlowego i cywilnego, w związku z powyższym czynność ta jest opodatkowana. Tylko z przepisu § 38 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336) wynika, iż w okresie do dnia 31 marca 2009r. w przypadku wnoszenia wkładów niepieniężnych (aportów) do spółek prawa handlowego i cywilnego może być stosowane zwolnienie od podatku.
Wniesienie do spółki prawa handlowego aportu niepieniężnego, któremu towarzyszy świadczenie zwrotne otrzymane od drugiej strony - stanowi odpłatną dostawę towarów podlegającą, po dniu 31 marca 2009r., opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Ze stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę wynika, iż Gmina zamierza wnieść po 31 marca 2009r. aportem wodociągi do swojej spółki pod nazwą Przedsiębiorstwo Komunalne Sp. z o.o., które jest spółką ze 100% udziałem Gminy. Wniesienie aportem tych wodociągów odbywać się będzie zgodnie z zasadami uchwały Rady Miejskiej w sprawie zasad wnoszenia, cofania i zbywania udziałów i akcji przez Burmistrza w spółkach. Na podstawie tej uchwały Burmistrz wyda zarządzenie w sprawie wniesienia wkładu niepieniężnego do spółki prawa handlowego i objęciu udziałów oraz podejmie uchwałę zgromadzenia wspólników (jeden wspólnik Gmina). Wodociągi są budowlami, które były wybudowane do roku 2001, w późniejszym okresie Gmina nie dokonywała ulepszenia tych wodociągów. Gminie nie przysługiwało prawo odliczenia podatku naliczonego od faktur dokumentujących budowę tych wodociągów wobec braku związku ze sprzedażą opodatkowaną, gdyż Gmina nie uzyskuje przychodów ze sprzedaży wody; eksploatacją i sprzedażą wody zajmuje się Przedsiębiorstwo Komunalne Sp. z o.o.
Zatem w oparciu o przepisy ustawy o podatku od towarów i usług w stanie faktycznym przedstawionym w niniejszym wniosku stwierdzić należy, iż wniesienie przez Gminę aportu w postaci wodociągów, w zamian za który przysługuje jej świadczenie wzajemne w postaci udziałów, stanowi odpłatną dostawą towarów podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Z uwagi jednakże na uregulowania § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2008r. Nr 212, poz. 1336), zwalniające z podatku od towarów i usług czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych, wniesienie przedmiotowego aportu w postaci wodociągów jest zwolnione z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.
Zgodnie z art. 15 ust. 6 cyt. ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy, w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Oznacza to, że czynności wykonywane przez organy władzy publicznej (oraz urzędy obsługujące te organy) w ramach realizacji swoich zadań są co do zasady wyłączone z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.
Wyjaśnić jednakże należy, iż w przedmiotowej sprawie powyższe regulacje nie będą miały zastosowania, gdyż gminy są jednostkami samorządu terytorialnego innymi niż wskazane w art. 15 ust. 6 cyt. ustawy, organy władzy publicznej oraz urzędy obsługujące te organy.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie
