Odliczenie i korekta podatku naliczonego. - Interpretacja - ILPP1/443-673/11-5/MS

shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 01.08.2011, sygn. ILPP1/443-673/11-5/MS, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu

Temat interpretacji

Odliczenie i korekta podatku naliczonego.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Zespołu Szkół, przedstawione we wniosku z dnia 18 kwietnia 2011 r. (data wpływu 26 kwietnia 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 4 lipca 2011 r. (data wpływu 6 lipca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie złożenia korekty jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 kwietnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie złożenia korekty. Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 4 lipca 2011 r. o doprecyzowanie opisu stanu faktycznego oraz o stosowne pełnomocnictwo.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Zespół Szkół (dalej: Wnioskodawca, Szkoła) będący czynnym podatnikiem VAT prowadzi działalność mieszaną (tj. opodatkowaną i zwolnioną ). W tym:

  • do sprzedaży zwolnionej (usługi w zakresie pozaszkolnych form edukacji) zalicza opłaty za egzaminy kwalifikacyjne w zawodzie kucharz małej gastronomii, które stanowią u Zainteresowanego niewielką część obrotu,
  • do sprzedaży opodatkowanej stawką 8% - zalicza sprzedaż wyrobów garmażeryjnych i cukierniczych (m. in. galantyna, schab ze śliwką, szparagi w szynce, jabłecznik, drożdżówki itp.),
  • do sprzedaży opodatkowanej stawką 23% zalicza sprzedaż napojów (woda mineralna, pepsi cola, soki owocowe) oraz wynajem i dzierżawę zgodnie z zawartymi umowami.

Wartości netto sprzedaży i podatku należnego są ewidencjonowane miesięcznie na podstawie dokumentów źródłowych w rejestrze sprzedaży.

Do prowadzonej sprzedaży są nabywane towary i usługi, które na podstawie dokumentów źródłowych są miesięcznie ewidencjonowane w rejestrze zakupów. Wydatki są ponoszone na zakup:

  • artykułów spożywczych, m. in.: warzywa, owoce, napoje, makarony, nabiał, cukier, mąka, jaja, konserwy, przeciery, mięsa, wędliny, pieczywo, przyprawy;
  • naczynia jednorazowego użytku: podkładki, talerze, pojemniki, przykrywki, sztućce, serwetki, torebki itp.;
  • obsługa monitoringu szkodników;
  • usługi telekomunikacyjne.

Część wydatków dot. mediów jest rozliczana wskaźnikiem struktury sprzedaży, który na podstawie sprzedaży za rok 2010 został ustalony w wysokości 0,90 natomiast w roku 2010, w którym dokonywane były zakupy związane z działalnością mieszaną, wskaźnik ten wynosił 0,68. Do wydatków tych Wnioskodawca zalicza: opłaty za energię elektryczną i gaz, koszt zużycia wody i ciepła, wywóz odpadów komunalnych, usługi dostępu do sieci Internet oraz koszt serwisu informatycznego.

W miesiącu styczniu 2011 r. po zakończeniu roku podatkowego, w którym była rozliczana tylko część podatku naliczonego według struktury obrotu za rok poprzedni, Zainteresowany dokonał korekty tego odliczonego podatku w deklaracji VAT-7. Wnioskodawca uprzejmie informuje, że szkoła ma dwa źródła finansowania: dotację, którą otrzymuje z Wydziału Oświaty z przeznaczeniem na wynagrodzenia pracowników i bieżące wydatki rzeczowe oraz dochody uzyskiwane z ww. sprzedaży. Z otrzymanej dotacji Szkoła opłaca m. in. wydatki za media, w tym: ogrzewanie, energię elektryczną, wodę i kanalizację oraz usługi: wywóz odpadów komunalnych, dostęp do Internetu oraz na wydatki celowe np. remonty. Dochody uzyskiwane ze sprzedaży są przeznaczone na zakup: surowców, wyposażenia, pomocy dydaktycznych, naprawę sprzętu oraz dofinansowania remontów, jeżeli są przeprowadzane w pracowniach gastronomicznych.

W uzupełnieniu do wniosku z dnia 4 lipca 2011 r. Wnioskodawca wskazał ponadto, iż otrzymywane z Wydziału Oświaty środki finansowe tzw. dotacja do wysokości zatwierdzonego planu finansowego, w 100% są przeznaczone na bieżącą działalność edukacyjną, w tym:

  • ponad 80% środków finansowych przeznaczonych jest na wynagrodzenia nauczycieli, administracji oraz pracowników obsługi, a także pochodne od wynagrodzeń (dodatkowe wynagrodzenie roczne tzw. 13-tka, odpis na ZFŚS i koszty ZUS i Funduszu Pracy),
  • pozostałe 20% są to wydatki tzw. rzeczowe przeznaczone na media, czyli wydatki związane z utrzymaniem budynku (opłaty za energię elektryczną, ogrzewanie, gaz użytkowy, wodę i odprowadzanie ścieków, usługi telekomunikacyjne, bieżące naprawy i usuwanie awarii itp.). Jeżeli placówka w ciągu roku ma zwiększony plan finansowy o dodatkowe środki finansowe są one przeznaczone na wskazany cel (np. wymiana stolarki okiennej, remonty - remont pracowni gastronomicznej, malowanie ciągów komunikacyjnych, remont sanitariatow itp.). Otrzymywane z Wydziału Oświaty środki finansowe dotacja są przeznaczane tylko na działalność statutową, w przypadku Wnioskodawcy oświatową, w związku z tym nie miały i nie mają bezpośredniego wpływu na cenę (kwotę należną) przy dostawie towarów lub świadczeniu usług.

Remont pracowni gastronomicznej w 100% został sfinansowany ze środków otrzymanych z Wydziału Oświaty, który miał na celu m in. podniesienie jakości świadczonych usług edukacyjnych młodzieży w Szkole. W przypadku gdyby placówka Zainteresowanego nie uzyskała środków z przeznaczeniem na ww. remont, prawdopodobnie służby sanitarno-epidemiologiczne na podstawie innych przepisów wystąpiłyby z wnioskiem o zamknięcie pracowni, co by spowodowało brak możliwości nauki zawodu uczniów Szkoły.

W pracowniach gastronomicznych odbywają się zajęcia praktyczne, na których uczniowie przygotowują dania obiadowe, zestawy śniadaniowe, wyroby garmażeryjne i cukiernicze, przeznaczone do sprzedaży opodatkowanej stawką 8%. Prowadzona jest również sprzedaż napojów (woda mineralna, pepsi cola, soki owocowe jest to sprzedaż opodatkowana stawką 23%). Sprzedaż ewidencjonowana jest na kasie fiskalnej oraz dokumentowana wystawianymi fakturami VAT.

Pracownia gastronomiczna po remoncie nie jest udostępniania innym podmiotom.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do złożenia korekty i odliczenia podatku naliczonego w całości od zapłaconej w roku 2009 faktury VAT za przeprowadzony remont pracowni gastronomicznych, który był finansowany z otrzymanej dotacji na remonty...

Zdaniem Wnioskodawcy, w roku 2009 nie odliczył podatku VAT w całości za przeprowadzony remont pracowni gastronomicznych, ponieważ źródłem finansowania remontu była dotacja, którą Szkoła otrzymała z Wydziału Oświaty a obecnie Wnioskodawca uważa, że może dokonać korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego (art. 86 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług) i nie ma tutaj znaczenia źródło finansowania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Podatnikami - zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą - są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i ust. 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r., kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

  1. z tytułu nabycia towarów i usług,
  2. potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,
  3. od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, m. in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

I tak, na podstawie art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20. Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku VAT skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Przepis art. 96 ust. 1 ustawy stanowi, iż podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3, w myśl którego podmioty wymienione w art. 15, zwolnione od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i ust. 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 i art. 82 ust. 3 mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy ponadto zauważyć, iż dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego nie ma znaczenia źródło finansowania wydatków na nabycie towarów i usług. Także pokrycie tych wydatków (w tym podatku naliczonego) ze środków innych niż własne nie pozbawia podatnika prawa do odliczenia podatku.

Stosownie do art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-5 oraz ust. 11, 12, 16 i 18.

Jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych (art. 86 ust. 11 ustawy).

Zgodnie z art. 86 ust. 13 ustawy, jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 11, 12, 16 i 18, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego.

Z opisanego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca będący czynnym podatnikiem VAT prowadzi działalność mieszaną (tj. opodatkowaną i zwolnioną ). W tym:

  • do sprzedaży zwolnionej zalicza opłaty za egzaminy kwalifikacyjne w zawodzie kucharz małej gastronomii, które stanowią u Zainteresowanego niewielką część obrotu,
  • do sprzedaży opodatkowanej stawką 8% - zalicza sprzedaż wyrobów garmażeryjnych i cukierniczych,
  • do sprzedaży opodatkowanej stawką 23% zalicza sprzedaż napojów oraz wynajem i dzierżawę zgodnie z zawartymi umowami.

Wnioskodawca ponosi wydatki na zakup: artykułów spożywczych, naczyń jednorazowego użytku, obsługi monitoringu szkodników, usług telekomunikacyjnych.

Szkoła ma dwa źródła finansowania: dotację, którą otrzymuje z Wydziału Oświaty z przeznaczeniem na wynagrodzenia pracowników i bieżące wydatki rzeczowe oraz dochody uzyskiwane z ww. sprzedaży. Z otrzymanej dotacji Szkoła opłaca m. in. wydatki za media, w tym: ogrzewanie, energię elektryczną, wodę i kanalizację oraz usługi: wywóz odpadów komunalnych, dostęp do Internetu oraz na wydatki celowe np. remonty. Dochody uzyskiwane ze sprzedaży są przeznaczone na zakup: surowców, wyposażenia, pomocy dydaktycznych, naprawę sprzętu oraz dofinansowania remontów, jeżeli są przeprowadzane w pracowniach gastronomicznych.

Wnioskodawca przeprowadził remont pracowni gastronomicznej, który w 100% został sfinansowany ze środków otrzymanych z Wydziału Oświaty. W pracowniach gastronomicznych odbywają się zajęcia praktyczne, na których uczniowie przygotowują dania obiadowe, zestawy śniadaniowe, wyroby garmażeryjne i cukiernicze, przeznaczone do sprzedaży opodatkowanej stawką 8%. Prowadzona jest również sprzedaż napojów (woda mineralna, pepsi cola, soki owocowe jest to sprzedaż opodatkowana stawką 23%). Pracownia gastronomiczna po remoncie nie jest udostępniania innym podmiotom.

Jak wynika z dokonanej wyżej analizy przepisów, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy warunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów nie będących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia zostały spełnione, gdyż Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i wykonuje m. in. czynności opodatkowane tym podatkiem. Ponadto, ze złożonego wniosku wynika, iż towary i usługi zakupione w celu remontu pracowni gastronomicznych będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, tj. sprzedaży dań obiadowych, zestawów śniadaniowych, wyrobów garmażeryjnych i cukierniczych opodatkowanych 8% stawką podatku oraz sprzedaży napojów opodatkowanych 23% stawką podatku od towarów i usług.

Reasumując stwierdzić należy, że przy założeniu, że nabyte do remontu pracowni gastronomicznych towary i usługi, w stosunku do których Szkoła nie odliczyła podatku naliczonego, związane są wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, Wnioskodawca może dokonać korekt deklaracji VAT-7 na zasadach określonych w wymienionym art. 86 ust. 13 ustawy i odliczyć w całości podatek naliczony od zapłaconej w roku 2009 faktury VAT za przeprowadzony remont pracowni gastronomicznych, z uwzględnieniem zasad określonych w art. 88 ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w części dotyczącej przedstawionego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług w zakresie złożenia korekty. Natomiast wniosek w części dotyczącej stanu faktycznego w podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego został załatwiony w dniu 1 sierpnia 2011 r. interpretacją nr ILPP1/443-673/11-4/MS.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Referencje

ILPP1/443-673/11-4/MS, interpretacja indywidualna

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu