Brak możliwości odliczenia podatku związanego z realizacją projektu. - Interpretacja - ITPP2/443-910/11/AD

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 11.08.2011, sygn. ITPP2/443-910/11/AD, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Brak możliwości odliczenia podatku związanego z realizacją projektu.

NTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 21 czerwca 2011 r. (data wpływu 22 czerwca 2011 r.), uzupełnionym w dniu 2 sierpnia 2011 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku związanego z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 czerwca 2011 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 2 sierpnia 2011 r., o dzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku związanego z realizacją projekt.

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujący stan faktyczny.

Stowarzyszenie realizuje wyłącznie zadania statutowe w obszarze:

  1. pomocy społecznej, w tym pomocy rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównywania szans tych rodzin i osób;
  2. działalności na rzecz integracji i reintegracji zawodowej i społecznej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym;
  3. działalności charytatywnej;
  4. podtrzymywania i upowszechniania tradycji narodowej, pielęgnowania polskości oraz rozwoju świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej;
  5. działalności na rzecz mniejszości narodowych i etnicznych oraz języka regionalnego;
  6. ochrony i promocji zdrowia;
  7. działalności na rzecz osób niepełnosprawnych;
  8. działalności wspomagającej innowacyjność i eksperymenty pedagogiczne;
  9. działalności wspomagającej rozwój wspólnot i społeczności lokalnych;
  10. nauki, edukacji, oświaty i wychowania;
  11. wypoczynku dzieci i młodzieży;
  12. kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego;
  13. wspierania i upowszechniania kultury fizycznej i sportu;
  14. ekologii i ochrony zwierząt oraz ochrony dziedzictwa przyrodniczego;
  15. turystyki i krajoznawstwa;
  16. bezpieczeństwa dzieci i młodzieży;
  17. pomocy ofiarom katastrof, klęsk żywiołowych, konfliktów zbrojnych i wojen w kraju i za granicą;
  18. działalności na rzecz integracji europejskiej oraz rozwijania kontaktów i współpracy między społeczeństwami;
  19. promocji i organizacji wolontariatu;
  20. promocji Rzeczypospolitej Polskiej za granicą;
  21. działalności na rzecz rodziny, macierzyństwa, rodzicielstwa, upowszechniania i ochrony praw dziecka;
  22. przeciwdziałania uzależnieniom i patologiom społecznym;

Stowarzyszenie realizuje swoje cele przez:

  1. Organizowanie i finansowanie:


    1. przedsięwzięć o charakterze informacyjnym, szkoleniowym, w tym w szczególności seminariów;
    2. szkoleń, konferencji i konkursów oraz wycieczek;
    3. imprez kulturalnych, sportowych, edukacyjnych takich jak festiwale, targi, pokazy i wystawy, służących promocji regionu i jego tożsamości kulturowej;
    4. działalności promocyjnej, informacyjnej i poligraficznej, w tym opracowywanie i druk broszur, folderów, plakatów, opracowywanie i rozpowszechnianie materiałów audiowizualnych, tworzenie stron internetowych.
  2. Prowadzenie doradztwa w zakresie objętym celami Stowarzyszenia.
  3. Współpracę, wymianę doświadczeń i zgłaszanie wniosków organom i instytucjom odpowiedzialnym za działania w obszarze celów Stowarzyszenia.
  4. Gromadzenie i opracowywanie zbiorów dokumentujących tradycje i zwyczaje regionu.
  5. Informowanie opinii publicznej o podejmowanych działaniach i ich wynikach za pośrednictwem środków masowego przekazu oraz własnych wydawnictw.
  6. Prowadzenie klubów, kół zainteresowań i organizowanie różnych form wypoczynku i terapii osób niepełnosprawnych.
  7. Rozwijanie bazy lokalowej i zasobów materialnych Ośrodka Szkolno-Wychowawczego.

Stowarzyszenie pozyskało środki z samorządów lokalnych (Województwa - Program Leader, powiatu i gminy - realizacja zadań powierzonych).

Pozyskane środki nie są związane ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem od towarów i usług.

Stowarzyszenie nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Pozyskane środki nie są wymienione w § 8 ust 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług ( Dz. U. Nr 73, poz.1336).

Wszystkie pozyskane środki przeznaczane są wyłącznie na realizację zadań statutowych.

Obecnie realizowany projekt ma na celu promocję turystyki rowerowej oraz integrację osób niepełnosprawnych ze społecznością gminy. W ramach projektu zostały zakupione m. in. rowery, kaski, kamizelki, itp., a także usługi związane z przygotowaniem i drukiem ulotki promocyjnej oraz strony internetowej. Uczestnicy otrzymają też posiłki podczas wypraw rowerowych oraz pamiątkowe koszulki z nadrukiem.

Projekt jest dofinansowany z programu Leader (Oś 4 Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich) umowa z samorządem Województwa. Stowarzyszenie z tytułu realizacji ww. projektu nie osiąga żadnego przychodu.

W związku zadano następujące pytanie:

Czy Stowarzyszenie w związku z realizacją projektu ma możliwość odzyskania podatku od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy, z tytułu realizowanego zadania nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 powołanej ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje czynny podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 73, poz. 392), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. Natomiast przepisy rozdziału 5 powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Stowarzyszenie nie będące zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, realizuje projekt mający na celu promocję turystyki rowerowej oraz integrację osób niepełnosprawnych ze społecznością gminy. W ramach ww. przedsięwzięcia nabyto towary (m. in. rowery, kaski, kamizelki, itp.), a także usługi związane z przygotowaniem i drukiem ulotki promocyjnej oraz strony internetowej. Uczestnicy otrzymają też posiłki podczas wypraw rowerowych oraz pamiątkowe koszulki z nadrukiem. Stowarzyszenie z tytułu realizacji ww. projektu nie osiąga żadnego przychodu.

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że Stowarzyszeniu nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż zakupy dokonane w ramach realizacji projektu nie służą wykonywaniu czynności opodatkowanych. Stowarzyszeniu nie przysługuje również prawo do otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż środki, o które się ubiega nie są środkami, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia z dnia 4 kwietnia 2011 r.

Końcowo informuje się, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. W związku z tym niniejszą interpretację wydano w oparciu o stan faktyczny przedstawiony we wniosku, a załączony do wniosku statut Stowarzyszenia nie był przedmiotem merytorycznej analizy.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy