Czy Gminie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki związane z... - Interpretacja - IPTPP1/443-386/11-4/ALN

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 28.09.2011, sygn. IPTPP1/443-386/11-4/ALN, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi

Temat interpretacji

Czy Gminie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją projektu "" w całości lub części?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 8 czerwca 2011 r. (data wpływu do 22 czerwca 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 20 września 2011r. (data wpływu 26 września 2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego w całości lub w części o kwotę podatku naliczonego związanego z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 czerwca 2011 r. do Biura Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego w całości lub w części o kwotę podatku naliczonego związanego z realizacją projektu .

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 20 września 2011r. (data wpływu 26 września 2011r.) w zakresie doprecyzowania zaistniałego stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Gmina realizuje projekt pt. " współfinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego działania 2.4 " Osi 2 "" Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007 - 2013. Całkowita wartość projektu wynosi 4.225.834 zł, w tym środki europejskie 60% całkowitych wydatków projektu, wkład własny beneficjenta 40% całkowitych kosztów projektu.

Wykonanie inwestycji objętej projektem będzie polegać na kompleksowym uzbrojeniu terenu inwestycyjnego o powierzchni ok. 6 ha, doprowadzeniu systemu infrastruktury wraz z wykonaniem do jego stref przyłączy mediów. Teren inwestycyjny podzielony zostanie na 5 stref. Tereny strefy obejmą 4 działki, które mogą być łączone w zależności od potrzeb inwestorów o pow.: 1,2 ha; 1,8 ha; 1,2 ha i 1,3 ha przeznaczone na zabudowę lekką w postaci hal magazynowych, produkcyjnych oraz handlowych oraz jedną działkę obsługową o pow. 0,5 ha przeznaczoną na parking, sklepy firmowe, administrację i ochronę. W obszarze strefy poprowadzone zostały głównie ciągi komunikacyjne wraz z uzbrojeniem technicznym.

Zakres przedsięwzięcia obejmuje:

  • budowę sieci wodociągowej o długości ok. 600 mb przyłączoną do miejskiej sieci wodociągowej,
  • budowę sieci kanalizacji sanitarnej o długości 600 mb wraz z przepompownią przyłączoną do miejskiej sieci kanalizacji sanitarnej,
  • budowę sieci kanalizacji deszczowej o długości 500 mb, wraz z lokalną podczyszczalnią wód deszczowych oraz odprowadzeniem do istniejącego rowu melioracyjnego i dalej do rzeki,
  • budowę sieci ciepłowniczej o długości ok. 100 mb przyłączonej do miejskiej sieci ciepłowniczej zasilanej z elektrowni,
  • budowę sieci gazowej o długość ok. 600 mb, przyłączonej do gazociągu miejskiego,
  • przebudowę istniejących linii napowietrznych o łącznej długości ok. 630 mb na linie kablowe o długości ok. 780 mb,
  • budowę nowej linii napowietrzno - kablowej o długości 100 mb, wzdłuż głównych ciągów ulicznych, budowę linii kablowych zasilających niskie napięcia oraz oświetlenia zewnętrzne (uliczne),
  • budowę kanalizacji do sieci niskoprądowych (telekomunikacja, monitoring) o długości ok. 800 mb,
  • oraz wykonanie głównych ciągów dróg publicznych, gminnych, dojazdowych o długości ok. 570 mb, wraz z dostępem (wjazdem) do drogi publicznej, z chodnikami, pasami zieleni i poboczami.

Z powstałej w wyniku realizacji projektu infrastruktury drogowej będą korzystali nieodpłatnie potencjalni inwestorzy oraz osoby nabywające ich produkty i usługi. Wybudowana droga pozostanie własnością Gminy i będzie posiadała status drogi gminnej. Droga ta będzie drogą publiczną, ogólnodostępną, nieodpłatnie udostępnioną wszystkim użytkownikom. Natomiast pozostała infrastruktura poprowadzona jest w pasie drogowym i również pozostanie własnością Gminy przez okres trwałości projektu.

Celem projektu jest wzrost ilości przedsiębiorców poprzez stworzenie dogodnych warunków potrzebnych do kompleksowego i funkcjonalnego zagospodarowania terenu. Rozwój przedsiębiorczości przełoży się na zwiększenie dochodów na przedmiotowym obszarze oraz zmniejszenie bezrobocia, zatem realizacja projektu pobudzi rozwój gospodarczy gminy.

Kompleksowe uzbrojenie terenu podniesie wartość gruntów, będzie mieć pozytywny wpływ na rozwój i wizerunek nie tylko gminy ale również powiatu i województwa.

Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, tylko w zakresie odprowadzenia podatku należnego głównie ze sprzedaży z tytułu umów cywilnoprawnych tj. użytkowania wieczystego, sprzedaży i dzierżawy mienia a także wynajmowania lokali mieszkalnych i użytkowych.

Otrzymane faktury dotyczące poniesionych wydatków z tytułu realizacji projektu " wystawiane były na Miasto i Gminę.

Na podstawie z § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011 r. zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność precz jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

A także z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), obniżenie kwoty podatku należnego uzależnione jest od zakresu, w jakim nabywane towary i usługi związane są ze sprzedażą opodatkowaną.

Powstała infrastruktura: sieć wodociągowa, kanalizacyjna, deszczowa, gazowa, techniczna, ciągi drogowe, chodniki a także elektryczna (na chwilę obecną zostanie oddana wg projektu umowy użyczenia nieodpłatnie operatowi sieci). Infrastruktura ta będzie ogólnodostępna i realizowana jako zadanie własne gminy. Droga ma charakter publiczny i jest częścią układu komunikacyjnego miasta. Powstała infrastruktura poprowadzona jest w pasie drogowym i nie jest doprowadzona do pól inwestycyjnych. Efekty powstałe w wyniku realizacji przedsięwzięcia nie będę generowały sprzedaży opodatkowanej. Towar i usługi nabyte w celu realizacji projektu nie będą miały związku za sprzedażą opodatkowaną dla Gminy. Dlatego w odniesieniu do realizowanego projektu Gmina nie będzie wykonywała czynności podlegających opodatkowaniu ani też nie będzie generować przychodów z tytułu jej eksploatacji.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W świetle art. 7 ust. 1 pkt 1 i 3 ustawy o samorządzie gminnym, w szczególności zadania własne obejmu ją sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej, gminnych dróg, ulic, placów oraz organizacji ruchu drogowego, wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz. Zatem zadania realizowane w ramach inwestycji należą do zadań własnych Gminy.

Na wydzielone działki zostanie ogłoszony przetarg dotyczący zagospodarowania terenów inwestycyjnych pod usługi publiczne, obiekty produkcyjne, składy i magazyny, które mają być przyszłym inwestorom oddane w użytkowanie wieczyste gruntów .

Przedmiotowa droga pozostanie własnością Gminy i będzie posiadała status drogi gminnej. Wybudowana droga będzie drogą publiczną, ogólnodostępną, nieodpłatnie udostępnioną wszystkim użytkownikom. Natomiast pozostała infrastruktura poprowadzona w pasie drogowym również pozostanie własnością Gminy.

Budowa sieci energetycznej, wodociągowej czy kanalizacyjnej, jak również budowa drogi to podstawowe dobra niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania i rozwoju wszelkiej działalności (wytwórczej, handlowej, usługowej).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gminie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją projektu "" w całości lub części...

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina realizując ww. projekt nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Powstała infrastruktura czyli kanalizacja deszczowa, sanitarna, techniczna, wodociągowa, energetyczna, gazowa, oświetleniowa oraz budowa drogi dojazdowej do terenów inwestycyjnych nie będzie wiązała się ze sprzedażą opodatkowaną gminy, tym samym towary i usługi zakupione w celu realizacji projektu nie będą w żadnym zakresie związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT wykonywanymi przez gminę.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. z 2011r., Dz. U. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ww. ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Według art. 15 ust. 6 ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Na podstawie § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca realizuje projekt pt. " współfinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Zakres przedsięwzięcia obejmuje:

  • budowę sieci wodociągowej o długości ok. 600 mb przyłączoną do miejskiej sieci wodociągowej,
  • budowę sieci kanalizacji sanitarnej o długości 600 mb wraz z przepompownią przyłączoną do miejskiej sieci kanalizacji sanitarnej,
  • budowę sieci kanalizacji deszczowej o długości 500 mb, wraz z lokalną podczyszczalnią wód deszczowych oraz odprowadzeniem do istniejącego rowu melioracyjnego i dalej do rzeki czarnej,
  • budowę sieci ciepłowniczej o długości ok. 100 mb przyłączonej do miejskiej sieci ciepłowniczej zasilanej z elektrowni,
  • budowę sieci gazowej o długość ok. 600 mb, przyłączonej do gazociągu miejskiego,
  • przebudowę istniejących linii napowietrznych o łącznej długości ok. 630 mb na linie kablowe o długości ok. 780 mb,
  • budowę nowej linii napowietrzno - kablowej o długości 100 mb, wzdłuż głównych ciągów ulicznych, budowę linii kablowych zasilających niskie napięcia oraz oświetlenia zewnętrzne (uliczne),
  • budowę kanalizacji do sieci niskoprądowych (telekomunikacja, monitoring) o długości ok. 800 mb,
  • oraz wykonanie głównych ciągów dróg publicznych, gminnych, dojazdowych o długości ok. 570 mb, wraz z dostępem (wjazdem) do drogi publicznej, z chodnikami, pasami zieleni i poboczami.

Z powstałej w wyniku realizacji projektu infrastruktury drogowej będą korzystali nieodpłatnie potencjalni inwestorzy oraz osoby nabywające ich produkty i usługi. Pozostała infrastruktura poprowadzona jest w pasie drogowym i pozostanie własnością gminy przez okres trwałości projektu.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty.

W świetle art. 7 ust. 1 pkt 1 i 3 ustawy o samorządzie gminnym, w szczególności zadania własne obejmują sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej, gminnych dróg, ulic, placów oraz organizacji ruchu drogowego, wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz. Zatem zadania realizowane w ramach inwestycji należą do zadań własnych Gminy.

Powstała infrastruktura poprowadzona jest w pasie drogowym i nie jest doprowadzona do pól inwestycyjnych. Efekty powstałe w wyniku realizacji przedsięwzięcia nie będę generowały sprzedaży opodatkowanej. Towar i usługi nabyte w celu realizacji projektu nie będą miały związku za sprzedażą opodatkowaną dla Gminy. Dlatego w odniesieniu do realizowanego projektu Gmina nie będzie wykonywała czynności podlegających opodatkowaniu ani też nie będzie generować przychodów z tytułu jej eksploatacji.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, warunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż Wnioskodawca wykorzystuje powstałą infrastrukturę do czynności nieopodatkowanych podatkiem VAT.

Reasumując, Zainteresowany nie ma możliwości obniżenia podatku należnego w całości lub w części o kwotę podatku naliczonego związanego z realizacją projektu gdyż poniesione wydatki nie służą do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Ponadto, w zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.) obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011 r. Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r.

Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Ponadto należy podkreślić, iż zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem wskazać, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono przy założeniu, iż faktycznie towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT (tj. generujących podatek należny dla Wnioskodawcy).

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślić wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisie zaistniałego stanu faktycznego, a w szczególności wykorzystywania przez Gminę powstałego w wyniku realizacji projektu mienia do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi